Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Boksing - ja eller nei?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-16, 10:58   #121
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.391
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boksing - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg orker ikke lete etter kilde, men jeg leste nettopp et sted at hjelm i proffboksing virker mot sin hensikt. Den beskytter bare mot småskadene, og det gjør at de ender opp med flere tunge slag mot hodet totalt sett. Og det er støtene som skader hjernen.

Jeg har lest at hanskene virker mot sin hensikt også, for man slår mye hardere med hansker. Uten hansker kan man ikke slå like hardt, fordi det gjør vondt i hendene.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-10-16, 11:35   #122
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boksing - ja eller nei?

Ah, akkurat det med mot sin hensikt hørte jeg gjelder alle slags hjelmer, faktisk. De hjelper mot brudd på hodeskallen og ytre skader (viktig nok, selvsagt), men i liten grad mot hjernerystelse. Det er fordi hjernerystelsen oppstår som et resultat av at den geleaktige hjernemassen absorberer støtet med å sette seg i bevegelse, og blir på en måte sentrifugert. Og støtet som skal absorberes (altså kraften ved nedbremsing av skallen mot et hardt underlag fra fart x til fart 0) er akkurat det samme, hjelmen gjør bare at det går langsommere. Sånn at det blir like mye "sentrifugering" med hjelm, men mindre støtskader.

(Unnskyld den ekstremt dårlige forklaringen, hørte det på Freakonomics, om ishockeyhjelmer).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-16, 19:15   #123
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.916
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boksing - ja eller nei?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Så lenge man ikke forbyr danskebåter og mokkasiner i samme slengen ja.

Selvsagt må danskebåten og mokkasiner forbys! Halloooo???

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg er så gæren at jeg synes forslaget om å forby salg av tobakk til alle født etter et bestemt årstall, feks 2018 er helt ok. ...

Røykeren meg er enig med deg i forbudforslaget så det så.

Etter å ha lest mer av debatten og lenkene herfra har jeg delvis endret standpunkt: Det er ikke nok med hjelm, slag mot hodet burde forbys og gis minuspoeng. Slag mot hodet og heading av baller burde forbys i alle idretter, siden gjentatte hjernerystelser øker sjansen for varige hjerneskader og tidlig demens.

Samfunnskostnadene med tap av selvet synes jeg er mer alvorlig enn de man får av beinbrudd, kneskader og avrevne leddbånd.

Det var mine innspill til diktatoren vår.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-16, 20:50   #124
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boksing - ja eller nei?

Candy, kan du forby at Rein Alexander blir booket igjen? Hans versjon av nasjonalsangen var muligens det verste som skjedde i Spektrum.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-16, 16:37   #125
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boksing - ja eller nei?

Jeg skal ta alle ønsker inn under vurdering.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no