Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-16, 23:39   #21
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Dette har vært gjort en gang tidligere, i 1992. Altså forholdt seg til AML. Jeg tror det varte i 2 uker eller noe sånt.

Det som er endel misforståelser her er at det er legeforeningen som ønsker endring av avtalen, ikke spekter. Legeforeningen ønsker en presisering av gjeldende praksis inn i avtalen. Spørsmålet nå er hva som skjer i praksis, om man velger å benytte seg av den nytolkninger av avtalen som har dukket opp i Østfold. Jeg tror ikke noen tjener på det i lengden.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:43   #22
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Men hvem eier problemet hvis det blir massiv legemangel? Enten må arbeidsgiver fly inn massevis av østeuropeere til overpris, eller så må de pålegge legene overtidsjobb, med tilsvarende høy overtidsbetaling.

Jada, ikke fullt så enkelt, men flygelederne kom ganske langt lønnsmessig med sin overtidsnekt.

Jeg tror også at nåværende avtale er litt dinosaur - og i følge SSB har verden endret seg en del de siste årene , med økt antall studieplasser, flere studerer i utlandet og over 15 % utenlandsk arbeidskraft. De snakker faktisk om overdekning i en periode også, i en større studie gjort på helsepersonell (tar ikke hensyn til geografiske forskjeller).

Jeg tror oppsigelse av unntaksavtalen er veien å gå for å få presset frem en bedre hverdag. Legene jobber jo ugunstig nå også.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:45   #23
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Tja. For noen av spesialitetene tar det godt og vel 10 år å bli ferdig. På f.eks. min manns avdeling jobber man i tre sjikt. Fersk ass.lege., erfaren ass.lege og overlege, dette er vel ganske vanlig organisering på sykehusene. For at man virkelig skal kunne gjøre noe med problemet, må det opprettes stillinger i alle sjiktene. Her er det snakk om en spesialitet som tar mange år og der det å leie inn vikarer ved f.eks. sykdom eller andre fravær omtrent er umulig. Det er med andre ord så tidkrevende og "smalt" at det ikke bare lar seg å lette på problemet med overtid på mange år.

Det ser jeg jo, og når man setter inn ressurser her - så tar det jo tid før man ser resultatet. Evt går det andre å importere arbeidskraft. Det gjøres MYE i min bransje - der er det også mangel.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-16, 23:52   #24
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dette har vært gjort en gang tidligere, i 1992. Altså forholdt seg til AML. Jeg tror det varte i 2 uker eller noe sånt.

Det som er endel misforståelser her er at det er legeforeningen som ønsker endring av avtalen, ikke spekter. Legeforeningen ønsker en presisering av gjeldende praksis inn i avtalen. Spørsmålet nå er hva som skjer i praksis, om man velger å benytte seg av den nytolkninger av avtalen som har dukket opp i Østfold. Jeg tror ikke noen tjener på det i lengden.

Jeg har skjønt det dithen at Spekter ønsker å sette opp individuelle turnusplaner? Dette er for mange av oss ganske vanlig, men vi har jo da AML å forholde oss til slik at dette går greit og arbeidsgiver utnytter ikke muligheten til skeivfordeling (og det er jo strengt tatt ikke helt vanlig at arbeidsgivere rundt om gjør det heller?)

Det var litt derfor jeg ikke helt skjønte at man ikke kunne imøtekomme Spekters ønske, og SAMTIDIG si opp avtalen om unntak fra AML.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 09:23   #25
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Dagens avtale er god på mange måter. Den sikrer godt vern og den sikrer kontinuitet. Den hindrer også mer overtidsbruk og beordring enn nødvendig, og når slikt forekommer er det avlønnet bra nok. Men vi snakker 3-800 kr timen og ikke eventyrlige summer slik det skrives om enkelte steder. Men det er ikke synd på leger med fast jobb. Avtalen er god og jobben er veldig fin. Problemet er de i midlertidige stillinger. Gjennomsnittlig alder for å få fast jobb som lege i sykehus er ca 40 år.

Legeforeningen ønsket å få inn at dagens løsning med rullerende planer skal være hovedregel. Dette har sikret at det ikke blir veldig skjev arbeidsbelastning. Nå har enkelte sykehus begynt å gjennomsnittsberegne over året. Hvorfor det er uheldig skjønner jeg at kan virke ugjennomtrengelig for utenforstående. For leger kan det bety at et timetall som nå er helt ok blir helt horribelt å jobbe fordi planene er uten balanse. Hadde man hatt tillit til at ledelsen tar slike hensyn ville dette ikke vært noe tema, men erfaring fra sykehus som har gjennomført dette er ikke spesielt lystige i så måte.

Det er kanskje lettere å forstå sykepleieravtalen. På samme grunnlag ble deltidsarbeidere satt inn full tid i sommerhalvåret da barna hadde fri, men med 10 t i uka om vinteren. Det er samme tankegang, så lenge timetall på slutten av året er riktig er arbeidskontrakten oppfylt. Har du da deltid pga kapasitet sier det seg selv at dette ikke er godt.

Det er ofte vanskelig for de som jobber privat å forstå denne mangelen på tillit, for der er det mer vanlig å forvente at man ivaretar såkornet sitt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 09:32   #26
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

En ting til. Individuelle planer er vanlig. Avtalen er ikke til hinder for det. Langtidsplan er også vanlig. Jeg vet fex at jeg har julaften 2018. Det har imidlertid vært et vern i form av frivillighet og involvering av tillitsvalgte her.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 12:13   #27
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Dagens avtale er god på mange måter. Den sikrer godt vern og den sikrer kontinuitet. Den hindrer også mer overtidsbruk og beordring enn nødvendig, og når slikt forekommer er det avlønnet bra nok. Men vi snakker 3-800 kr timen og ikke eventyrlige summer slik det skrives om enkelte steder. Men det er ikke synd på leger med fast jobb. Avtalen er god og jobben er veldig fin. Problemet er de i midlertidige stillinger. Gjennomsnittlig alder for å få fast jobb som lege i sykehus er ca 40 år.

Legeforeningen ønsket å få inn at dagens løsning med rullerende planer skal være hovedregel. Dette har sikret at det ikke blir veldig skjev arbeidsbelastning. Nå har enkelte sykehus begynt å gjennomsnittsberegne over året. Hvorfor det er uheldig skjønner jeg at kan virke ugjennomtrengelig for utenforstående. For leger kan det bety at et timetall som nå er helt ok blir helt horribelt å jobbe fordi planene er uten balanse. Hadde man hatt tillit til at ledelsen tar slike hensyn ville dette ikke vært noe tema, men erfaring fra sykehus som har gjennomført dette er ikke spesielt lystige i så måte.

Det er kanskje lettere å forstå sykepleieravtalen. På samme grunnlag ble deltidsarbeidere satt inn full tid i sommerhalvåret da barna hadde fri, men med 10 t i uka om vinteren. Det er samme tankegang, så lenge timetall på slutten av året er riktig er arbeidskontrakten oppfylt. Har du da deltid pga kapasitet sier det seg selv at dette ikke er godt.

Det er ofte vanskelig for de som jobber privat å forstå denne mangelen på tillit, for der er det mer vanlig å forvente at man ivaretar såkornet sitt.

Jeg jobber med balanseperiode og tidsberegning på akkurat samme måte, så dette er kjente ting. De tillitsvalgte har skrevet en avtale på at vi balanserer over en periode på et halvt år, og vi bruker denne muligheten til å endre litt på belastningen når det er perioder med mer eller mindre trykk. Dette er jo med tanke både på drift og kollegabelastning. Det fritar selvsagt ikke meg for ansvaret for å være inkluderende, tenke sykdomsforebyggende og ha en forutsigbar og god turnus i bunn - men det er allikevel jeg som bestemmer.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 18:45   #28
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Denne diskusjonen er svært informativ og god å lese. Takk!

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 18:51   #29
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Én ting; jeg så på nyhetene i forbindelse med at tvungen lønnsnemnd ble (hva er rett å si her da? Utløst ?) filmet de at en søknad om dispensasjon ble innlevert og avslått og dermed meldte UNN inn fare for liv og helse. Hvem avslo dispensasjonen?

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 18:53   #30
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg jobber med balanseperiode og tidsberegning på akkurat samme måte, så dette er kjente ting. De tillitsvalgte har skrevet en avtale på at vi balanserer over en periode på et halvt år, og vi bruker denne muligheten til å endre litt på belastningen når det er perioder med mer eller mindre trykk. Dette er jo med tanke både på drift og kollegabelastning. Det fritar selvsagt ikke meg for ansvaret for å være inkluderende, tenke sykdomsforebyggende og ha en forutsigbar og god turnus i bunn - men det er allikevel jeg som bestemmer.

Det du beskriver der gjøres også i sykehus, også på min avdeling og det er helt greit. Vi har for eksempel en ulike turnus på primærvaktene våre vinter og sommer, det er nemlig mer trykk i mottak på vintere grunnet infeksjonssesongen. Men det krever litt ekstra omdreininger når det er presset bemanning og en teoretisk mulighet til å sette opp 60-timersuker i serie. Det har ingen godt av å jobbe selv om enkeltuker er helt greit.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 18:55   #31
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Én ting; jeg så på nyhetene i forbindelse med at tvungen lønnsnemnd ble (hva er rett å si her da? Utløst ?) filmet de at en søknad om dispensasjon ble innlevert og avslått og dermed meldte UNN inn fare for liv og helse. Hvem avslo dispensasjonen?

Jeg er litt usikker på hvor den stoppet, men den kom aldri så langt som til akademikerne eller legeforeningen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-16, 19:05   #32
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Ok, takk.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 17:50   #33
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Det sto at det var "den lokale streikeledelsen"?

Sitat:

Ved Nordlandssykehuset fastslås det at det ikke vil være riktig å oppfordre til streikebryteri ved å beordre noen til å fylle hullet i vaktlisten mens streiken pågår.

– Den lokale streikeledelsen har slått fast at det er å anse som streikebryteri å gå en beordret vakt, også i dette tilfellet som handler om øyeblikkelig hjelp i medisinsk klinikk. Administrerende direktør ønsker ikke å sette en ansatt i Nordlandssykehuset i en slik situasjon og har derfor trukket tilbake beordringen, skrev sykehuset i en pressemelding tirsdag ettermiddag.

Blant annet her, men mange tilsvarende artikler: http://www.bt.no/nyheter/innenriks/S...d-324636b.html

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-16, 23:18   #34
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.975
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tvungen lønnsnemnd i legestreiken

Takk.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no