Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-15, 19:37   #1
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Jeg har skjønt at man helst ikke skal plante helt inntil husveggen. Eller skal man det? :nybegynner:

Men hvor langt unna må det være? Kan jeg f.eks. legge 20 cm stein inntil veggen, og så ha bed utenfor der igjen? Og hva med solsikkene? Må ikke de stå inntill veggen så de ikke faller ned? Og hva hvis jeg vil ha noe som klatrer på veggen, er det dumt?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 20:20   #2
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.054
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Vi fikk beskjed da vi anla hagen at det blir veldig tørt inntil veggen, så de anbefalte ingen planter der (solvegg vel å merke).

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 20:59   #3
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Vi planter inntil husveggen, men vi har barkduk mellom jorda og veggen.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 21:50   #4
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Takk for svar. Så det går an altså? Nå har vi gress helt til husveggen. Jeg kunne tenkt meg noe sånt:



Men med blomster utenfor stenene, og så kantsten mot gresset. Eller noe. Er det lurt?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 22:08   #5
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Du kan lage deg en svetteslange hvis du vil ha bed inntil veggen.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 22:12   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Du kan lage deg en svetteslange hvis du vil ha bed inntil veggen.

Trenger teskje. Hva er det?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 22:22   #7
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Det er en tynn vannslange med hull i, som avgir litt vann hele tiden og sørger for jevn fuktighet.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 22:42   #8
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Takk. Har man vannet på hele tiden? Altså utekrana?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 22:48   #9
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Jeg vet ikke hva andre gjør, men jeg lar det ikke stå på om natta. Bare når jeg er tilstede og kan reagere dersom noe mot formodning skulle skje.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 22:55   #10
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Takk for svar. Så det går an altså? Nå har vi gress helt til husveggen. Jeg kunne tenkt meg noe sånt:



Men med blomster utenfor stenene, og så kantsten mot gresset. Eller noe. Er det lurt?

Vi har sånn som dette, men ikke noe blomster utenpå.,
Vil ikke det se rart ut?

Etter at vi drenerte rundt huset for tolv år siden kuttet vi ut blomsterbedene inntil husveggen, for ikke å utsette grunnmuren for mer vann enn nødvendig.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-15, 22:59   #11
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Ja, det ser kanskje rart ut? Jeg var også litt usikker pga grunnmur og vann. Og vi har noen maur som kommer igjen og igjen hvert år akkurat der jeg vil ha blomster, og da er kanskje ikke jord og blomster det smarteste?

Men jeg vil ha blomster, det er ved siden av en platting, og det ser så stusselig ut med løvetann. :hagesjuske:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-15, 08:23   #12
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.054
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Naboen har steinbedd inntil veggen som vist på bildet over (men uten kantsteinen). De har plantet to klatreplanter langs veggen som har fine blader.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-15, 10:32   #13
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Smil

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

En av årsakene til å ikke plante for tett inntil grunnmuren, er fare for fuktproblemer på grunnmuren. Kan være lurt å tenke på det når du planlegger hva og hvordan du vil plante
http://m.dinside.no/517388/vaarsjekk-av-boligen

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-15, 14:00   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Jeg vil anbefale et eget lukket system for svetteslange. Jeg er ekstremt fornøyd med vanningsanleget vårt som trenger en tønne med lokk med lite hull (fylles med regnvann eller hageslange), et solcelledrevet pumpesystem (impecta.se) og en passende slange. Den vanner etter behov, er billig og krever ikke at man har en kran som står på.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-15, 14:26   #15
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Høres lurt ut, Harriet! Er det denne?

http://www.impecta.se/sv/artiklar/so...ystem-c12.html

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-15, 15:23   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor nære husveggen kan jeg plante ting?

Jepp! Kjempefornøyd!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no