Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-16, 22:25   #1
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.212
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Hva kan/bør/må vi gjøre når vi skal denne strekningen. Vi skal være noen dager i Bergen først, når vi kjører derfra har vi max 9 dager tilgjengelig før vi må hjem til Oslo.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-16, 22:32   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.950
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Begge ungene er store nok til å gjøre en form for rafting i Sjoa. Det er gøy!

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-16, 23:10   #3
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.212
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Spørs om jeg er tøff nok. Er det ikke skummelt?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-06-16, 23:31   #4
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.395
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Trollstigen, Vikafjellet, Atlanterhavsveien, Mikkelparken i Kinsarvik, Moskussafari på Dovre.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 08:15   #5
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Dere må en tur til Ålesund! Fin by! Dere kan gå trappene opp til Fjellstua og ta en tur til Atlanterhavsparken.
Og kanskje en tur til Alnes fyr på Godøya?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 09:41   #6
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Det er jo mulig å komme seg gjennom geiranger også - uten at det er annet en flott. BÅtturen fra geiranger er jo strålende. (man kan selvfølgelig også kjøre rundt)
Trollstigen er jo også stilig.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 09:46   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.950
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Spørs om jeg er tøff nok. Er det ikke skummelt?

De har forskjellige vanskelighetsgrader, så det er også tilrettelagt for barn. Du må tørre å vite at man kan falle i elva, men du får jo redningsvest. Jeg har raftet et par ganger og synes det er skikkelig gøy, og kunne godt gjort det sammen med ungene mine (8 og 11 år).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 10:29   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.753
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Vi kjører den strekningen hver sommer. På en dag. Middag på Peppes Beitostølen.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 13:11   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.393
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Det er jo mulig å komme seg gjennom geiranger også - uten at det er annet en flott. BÅtturen fra geiranger er jo strålende. (man kan selvfølgelig også kjøre rundt)
Trollstigen er jo også stilig.

Rafting kan du også bedrive i det området, via Valldal Naturopplevingar. Anbefaler også Valldal Aktivitetspark (fin klatrepark, blant annet zipline over elva) med det samme. Ligger på strekningen mellom Geiranger og Trollstigen, og er perfekt om dere har tenkt dere den veien (lurt å ringe og bestille i klatreparken på forhånd, så legger de av seler til dere, ellers kan det være lang venting). Etter Trollstigen kan du kjøre Romsdalen videre, ta en stopp ved Trollveggen, og videre via Dombås, over Dovre der det er muligheter for moskussafari, topptur til Snøhetta for de spreke, eller bare en trasketur opp til Viewpoint Snøhetta, som er en arkitekturperle i seg selv, med utsikt til Snøhetta, og gode muligheter for å se moskus i kikkert.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-06-16 kl 13:19.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 14:07   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.950
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vi kjører den strekningen hver sommer. På en dag. Middag på Peppes Beitostølen.

Jeg er helt enig i at turen kan la seg gjøre på en dag, men jeg synes helt klart det er mulig å gjøre en flott ferie ut av det også. Det er unektelig mye morsomt å gjøre på veien.

Hva med å gå over Besseggen?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 14:10   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.393
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Ja, litt vesentlig hvor dere tenker å kjøre selvsagt, "strekningen Bergen-Trondheim" kan jo være så mangt. Tenker dere å kjøre kysten eller fjellovergangene inn i landet?

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 14:11   #12
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.675
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Jeg ble forelsket i Norge første gang jeg kjørte over Valdresflya i voksen alder. (på vei til bergen)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 15:25   #13
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.212
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Trollstigen, Vikafjellet, Atlanterhavsveien, Mikkelparken i Kinsarvik, Moskussafari på Dovre.

Skal sjekkes ut! Takk!

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Dere må en tur til Ålesund! Fin by! Dere kan gå trappene opp til Fjellstua og ta en tur til Atlanterhavsparken.
Og kanskje en tur til Alnes fyr på Godøya?

Ålesund står på må-gjøre-listen min. Jeg har aldri vært der, men er litt forelsket i byen bare fra bildene jeg har sett. Tar gjerne mot konkrete Ålesundtips (kaféer, restauranter, se-og-gjøre ting og ikke minst hvor vi bør bo)

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Det er jo mulig å komme seg gjennom geiranger også - uten at det er annet en flott. BÅtturen fra geiranger er jo strålende. (man kan selvfølgelig også kjøre rundt)
Trollstigen er jo også stilig.

Geiranger og Trollstigen er notert!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

De har forskjellige vanskelighetsgrader, så det er også tilrettelagt for barn. Du må tørre å vite at man kan falle i elva, men du får jo redningsvest. Jeg har raftet et par ganger og synes det er skikkelig gøy, og kunne godt gjort det sammen med ungene mine (8 og 11 år).

Skal sjekke stemningen. Jeg er ganske tøff i mange settinger, men er pinglete når det kommer til vann. Men med lav vanskelighetsgrad så kanskje jeg tør.

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vi kjører den strekningen hver sommer. På en dag. Middag på Peppes Beitostølen.

Hehehe, ja, jeg vet at det lar seg gjøre altså. Peppes utgår.

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Rafting kan du også bedrive i det området, via Valldal Naturopplevingar. Anbefaler også Valldal Aktivitetspark (fin klatrepark, blant annet zipline over elva) med det samme. Ligger på strekningen mellom Geiranger og Trollstigen, og er perfekt om dere har tenkt dere den veien (lurt å ringe og bestille i klatreparken på forhånd, så legger de av seler til dere, ellers kan det være lang venting). Etter Trollstigen kan du kjøre Romsdalen videre, ta en stopp ved Trollveggen, og videre via Dombås, over Dovre der det er muligheter for moskussafari, topptur til Snøhetta for de spreke, eller bare en trasketur opp til Viewpoint Snøhetta, som er en arkitekturperle i seg selv, med utsikt til Snøhetta, og gode muligheter for å se moskus i kikkert.

Kult! Dette ser gøy ut!

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hva med å gå over Besseggen?

Det hadde vært kjempegøy, men mannen nekter. (Jeg er pinglete når det kommer til vann, han er pinglete med høyder. Skal ikke være enkelt. )

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Ja, litt vesentlig hvor dere tenker å kjøre selvsagt, "strekningen Bergen-Trondheim" kan jo være så mangt. Tenker dere å kjøre kysten eller fjellovergangene inn i landet?

Det vet jeg ikke. Poenget er å oppleve mest mulig (og best mulig), ikke hvilken av veiene vi kjører.

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg ble forelsket i Norge første gang jeg kjørte over Valdresflya i voksen alder. (på vei til bergen)

Har bestilt flybilletter til barna og meg, mannen kjører bilen over fjellet.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 15:47   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.393
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Det vet jeg ikke. Poenget er å oppleve mest mulig (og best mulig), ikke hvilken av veiene vi kjører.

Da anbefaler jeg kysten, i alle fall store deler av strekningen, jeg føler det er mer å se der. For eksempel E39 til Ålesund, deretter innover til Hellesylt med båt til Geiranger, med bil videre opp ørnesvingen til Eidsdal og Valldalen (med foreslåtte aktiviteter) og deretter Trollstigen. Derfra kan du velge å kjøre til Molde og E39 videre, eller gjennom Romsdalen og over Dovre (kortest).

Eller man kan kjøre via Luster og besøke Breheimsenteret/Nigardsbreen, over Sognefjellet til Lom (spise på Bakeriet, zipline over Prestfossen, klatre i klatretårnet, gå på Galdhøpiggen - ikke så langt og skummelt som Besseggen), deretter via Grotli og Dalsnibba, ned til Flydalsjuvet og Geiranger, og derfra videre utover til Ålesund, eller Valldalen og Trollstigen ... Mange muligheter!

Har ikke tips til overnatting i Ålesund, men Atlanterhavsparken, som ble foreslått tidligere her, er veldig fint. Stort akvarium som ligger litt utenfor byen.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 02-06-16 kl 16:12.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-06-16, 17:38   #15
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norgesferie, strekningen Bergen-Trondheim

Ålesund:

Nomaden og Invit i Apotergata/ved Brosundet er mine stamkafeer, så de vil jeg anbefale.
Mange liker Tante Bruun på Storsenteret. Styr unna Søstrene Fryd i gågata, jeg har kun dårlige opplevelser der.

Når dere først er i Apoteketgata går dere selvsagt videre inn og ned i Moloveien. Der kommer dere ut på moloen og fyret Molja. (Fyret er hotellrom nå.)

Akvariet er supert og så er det et flott turområde med klatreskog like ved. Kjempefint område.

Trappene opp til Fjellstua og gå videre til Rundskue. Der får dere sett utover hele området. Man kan også kjøre opp på Aksla stadion og gå derfra.

Alnes er nevnt.

Er været fint kan dere ta turen innom heimbygda mi og Ikornnes Friluftsbad. Det er også friluftsbad i Tafjorden.

Skjonghellaren på Valderøya er en lett og fin tur å gå.

Hvor dere skal bo er jeg ikke fullt så god på. Her er ulike typer hoteller, Scandic Parken har fylkets beste frokost iallfall.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no