Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-07-16, 20:13   #21
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Har du sjekket http://www.hanen.no/utforsk/8/rogaland ?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 20:18   #22
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Takk, frukt, det så ut som vanlig masseproduksjon, men jeg skal sjekke opp!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:11   #23
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Absolutt all slakt av dyr er jo egentlig unødvendig, vi mennesker kunne fint levd vegansk. Er all slakt tortur da?

For meg er slakt altså drap som ikke blir brukt til noe unødvendig tortur. Mennesker drepte dyr for å bruke de kjøtte, pelsen, huden , hornene osv.
Det andre er rett og slett kun fordi de er i "veien" og det er ikke greit.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-16, 21:23   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

For meg er slakt altså drap som ikke blir brukt til noe unødvendig tortur. Mennesker drepte dyr for å bruke de kjøtte, pelsen, huden , hornene osv.
Det andre er rett og slett kun fordi de er i "veien" og det er ikke greit.

Det skjer jo med mye man kjøper. Melk (mange av kalvene), kanskje spesielt i geitostproduksjonen, der er det vel rutine på å drepe de nyfødte kjeene fordi de bare er et nødvendig biprodukt av osteproduksjonen. Noen mener man bør begynne å spise kjekjøtt for å bruke disse dyrene, jeg mener man heller bør slutte å støtte produksjonen i det hele tatt da det er et unødvendig produkt, men det er jo hver og ens mening. Ingen mennesker trenger animalsk føde, så all slakt og oppdrett av dyr er jo forsåvidt "unødvendig", om man først skal se på det på den måten.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 07:55   #25
lillemy01
Erfaren
 
lillemy01 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 800
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Det skjer jo med mye man kjøper. Melk (mange av kalvene), kanskje spesielt i geitostproduksjonen, der er det vel rutine på å drepe de nyfødte kjeene fordi de bare er et nødvendig biprodukt av osteproduksjonen. Noen mener man bør begynne å spise kjekjøtt for å bruke disse dyrene, jeg mener man heller bør slutte å støtte produksjonen i det hele tatt da det er et unødvendig produkt, men det er jo hver og ens mening. Ingen mennesker trenger animalsk føde, så all slakt og oppdrett av dyr er jo forsåvidt "unødvendig", om man først skal se på det på den måten.

Er ganse uenig i at mennesker ikke trenger animalske produkter ( men det er min mening ikke noe jeg ønsker å diskutere videre).
Med kjekjøtt synes jeg faktisk at ja det er selvsagt noe vi burde spise! Tragisk å kaste bort ett liv på ingenting. Vi menneske i vesten har det så bra at mat bare kan kastes.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 09:03   #26
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette skjer, og det burde jo egentlig vært ganske lett å få slutt på det, om produsentene ville.


Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

For meg er slakt altså drap som ikke blir brukt til noe unødvendig tortur. Mennesker drepte dyr for å bruke de kjøtte, pelsen, huden , hornene osv.
Det andre er rett og slett kun fordi de er i "veien" og det er ikke greit.

Man kan godt være i mot unødvendig slakt av hanekyllinger. Men dom Floksa sier: du bruker ordet "tortur" feil. Tortur betyr å påføre noen lidelse, disse dør momentant: altså uten lidelse.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 09:55   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette skjer, og det burde jo egentlig vært ganske lett å få slutt på det, om produsentene ville.



Det ER lett å få slutt på det, forbrukermakt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 10:02   #28
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Jeg er enig angående hanene, men så dere filmen i hi? De skadene som hønene får pga at de presses til industriell produksjon... Det er ikke OK.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 10:36   #29
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dette skjer, og det burde jo egentlig vært ganske lett å få slutt på det, om produsentene ville.

Du kan være helt trygg på at produsentene ikke ønsker denne praksisen. Det er uetisk, det er døden for omdømme, og ikke minst er det vondt og belastende for de geitebøndene som faktisk må avlive friske, levendefødte dyr. Det snakkes ikke om i det offentlige rom, men jeg har pratet med såpass mange at jeg kan garantere at de opplever det som uendelig trist.

Det er den råe virkeligheten av billig mat.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 10:38   #30
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Men jeg skjønner ikke hvordan "billig-mat-prinsippet" spiller inn her. Og geiter, snakker vi ikke om kyllinger?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 10:48   #31
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Det fødes ca 15000 bukkekje i året.
En kan anta at 2-3000 i dag fôres opp allerede.
Så ca 12000 stk a 12kg burde vært ute i markedet som mat.
(12000*12/5mill) Vi bør spise tre føkkings gram geitekjøtt i året......

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 10:49   #32
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men jeg skjønner ikke hvordan "billig-mat-prinsippet" spiller inn her. Og geiter, snakker vi ikke om kyllinger?


Det er samme praksis i geitemelkproduksjon. Men antallet er mye lavere.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 14:56   #33
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Hvorfor drepes guttene? Er det fordi man kun bruker geitemelk? Ok, men hvem er det som er opplysningskontor for geitekjøtt? Det er ikke verre enn å få satt i gang en kampanje. Kontakte alle middagsboks-leverandørene, få Rema til å gjøre et oppskriftshefte på det og kjøre en skikkelig markedsføringskampanje på hvor godt kjøtt det er. Jeg tror ikke folk er uvillige, men kan rett og slett for lite. Det er ikke bare forbrukernes skyld at markedet er som det er, altså.

I mine kretser (urban-øko-kortreist-kooperativ-land) er geitekjøtt ansett som svært godt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 15:05   #34
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.163
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor drepes guttene? Er det fordi man kun bruker geitemelk? Ok, men hvem er det som er opplysningskontor for geitekjøtt? Det er ikke verre enn å få satt i gang en kampanje. Kontakte alle middagsboks-leverandørene, få Rema til å gjøre et oppskriftshefte på det og kjøre en skikkelig markedsføringskampanje på hvor godt kjøtt det er. Jeg tror ikke folk er uvillige, men kan rett og slett for lite. Det er ikke bare forbrukernes skyld at markedet er som det er, altså.

I mine kretser (urban-øko-kortreist-kooperativ-land) er geitekjøtt ansett som svært godt.


Også er det jo ikke så lett om det er vanskelig å få fatt i heller. Jeg hadde gjerne spist kje om jeg hadde fått tak i det.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 15:07   #35
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor drepes guttene? Er det fordi man kun bruker geitemelk? Ok, men hvem er det som er opplysningskontor for geitekjøtt? Det er ikke verre enn å få satt i gang en kampanje. Kontakte alle middagsboks-leverandørene, få Rema til å gjøre et oppskriftshefte på det og kjøre en skikkelig markedsføringskampanje på hvor godt kjøtt det er. Jeg tror ikke folk er uvillige, men kan rett og slett for lite. Det er ikke bare forbrukernes skyld at markedet er som det er, altså.

I mine kretser (urban-øko-kortreist-kooperativ-land) er geitekjøtt ansett som svært godt.

Det er nok endringer i markedet ja. Heldigvis. Det handler om forbrukermakt, om hva som er lettvidnt, om tungrodde kjeder med for mye makt, om interne kamper innad i bondesamvirke (for tiden er det overproduksjon av lam, å skulle da kjøre kampanjer for å få folk til å spise noe annet er ikke uproblematisk internt) osv. Men jeg har tro på at en endring er på vei. Vi MÅ snart forstå at mat handler om mer enn hva man har lyst på. Det er en balanse der vi ikke bare kan spise fløten og kaste skummetmelka og bare spise biff mens kjøttdeigen går til hundene.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 15:19   #36
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Det man har lyst på handler jo mye om kunnskap og tilgjengelighet. Når kjedene kun har stek, biff, kotelett og kjøttdeig lærer man ikke å bruke andre typer stykker, eller dyr som ikke er tilgjengelige.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-16, 16:37   #37
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor kjøpe egg fra høner som ikke masseproduserer? [stavangerregionen)

Jeg spiser kje og har heldigvis en butikk som fører det. Kjekjøtt er supergodt!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no