Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-05-15, 13:26   #1
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Jeg skal dyrke grønnsaker i karmer. (Tar ikke sjannsen på bed pga. alle sneglene.)

Hva blir best utnyttelse av området, legge duk i bunnen eller bare jord oppå det som allerede er der?

Jorden er leirete. Pr. dags dato er det mye høyt gress og ugress så området må freses opp først før kassene kommer på plass. Tomten er skrå, men det er mest flatt bortover langt hekken/gjerdet. Planen er å ha sukkererter og mais plantet direkte i jorden lenger opp i bakken.


Sist redigert av Éowyn : 01-05-15 kl 13:47.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-05-15, 14:12   #2
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Jeg skal sette opp pallekarmer i nyhagen og skal ikke ha fiberduk under. Ser ingen grunn til det med mindre det er midt i en skvallerkålåker.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 10:11   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Legg avispapir i bunnen.
Tar ugresset og blir borte av seg selv etterhvert.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-15, 11:08   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.539
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

gjør det nytten mot skvalderkål? Om jeg legger tykke lag aviser så det tar tid før de er borte?

Skiten finnes nemlig litt for nært der jeg har lyst å ha grønsakskassene mine!

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-15, 19:57   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Her er planen å legge avispapir i bunn. Det er det som er rådet i Dyrking i pallekarm, som eg har lese frå perm til perm i helga.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-15, 20:07   #6
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Å- hvor mye avispapPrøvde oss på pallekarmer i fjor, men bomma kraftig med underlaget tydeligvis, for alt råtna før det rakk å vokse noe særlig.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-15, 14:07   #7
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Jeg tok tipset til Plantasjen og brukte et lag fiberduk før et lag med aviser og så en god jordblanding. Så får vi se hvordan det går. Men mine karmer står oppå paller på terrassen og ikke rett på jord.

http://www.plantasjen.no/dyrking-i-p...ik-lykkes-du-1

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-15, 14:11   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Han som leverte karmer her, anbefalte fiberduk viss det skulle stå rett på jorda og avispapir viss det skulle stå på ein pall. Han råda og til å stifte fast fiberduken eit stykke opp langs kanten på første pallekarmen. Så då gjer i alle fall eg det.

Nå er dei tre første malt utvendig med malingsrester frå gangen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-15, 14:17   #9
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Han som leverte karmer her, anbefalte fiberduk viss det skulle stå rett på jorda og avispapir viss det skulle stå på ein pall. Han råda og til å stifte fast fiberduken eit stykke opp langs kanten på første pallekarmen. Så då gjer i alle fall eg det.

Nå er dei tre første malt utvendig med malingsrester frå gangen.

Jeg gjorde begge deler. Stiftet fiberduk opp til litt lenger enn det jeg hadde tenkt å fylle jord (har to karmer over hverandre på den ene pallen) og la tynt lag med fuktig avispapir oppå der.

Vurderer å beise de jeg, i samme farge som terrasserekkverket og drivhusbenken som står på toppen. Men egentlig hadde det vært litt artig med knalle farger.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-15, 14:27   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Fiberduk eller masse lag med aviser i bunnen. veldig god og nyttig investering. Husk grus eller leca eller begge deler for god drenering. Her vi bor er det jo eh..litt regn, og det blir innmari gøggete oppi om du ikke får noe drenering i bunnen.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 22:20   #11
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Leca også når vannet skal renne rett ned i bakken, altså? Mye eller bare i bunnen?

Håper det er noen som selger i "løs vekt".

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 08:54   #12
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Jeg har ikke vært i nærheten av å ha behov for drenering i mine karmer som står på gress med duk på innsiden. Bor på Østlandet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 09:57   #13
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Jeg har planer om fiberduk, om ikke i bånn på alle, så i alle fall stifta rundt på sidene, og så et lag med sandholdig jord nederst, under kugjødselkompost og plantejord, siden vi har en haug plenjord tilgjengelig. Grus og leca dropper vi, siden de skal flyttes likevel om en sesong eller to for å gi plass til drivhus. (Og jeg har allerede brukt én sommer på å grave bort all singelen som lå under forrige eiers platting samme sted, så ikke pokker om jeg kjører den tilbake! )

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 10:47   #14
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

I år lander pallekarmene oppi et eksisterende bed, som i fjor ble spadd ned til grunnsteinnivå, omtrent. Rett og slett for å kunne fylle på mer jord uten å lage en mur rundt, og så får jeg se om jeg klarer å finne igjen lecaen fra i fjor og slenge den oppi, hvis ikke så kjører jeg på lell.
Så får jeg se hvordan det går. Hadde tenkt til å bare ha jordbærplanter i dem, men så fant jeg visst nettopp en hel del frøposer liggende her, og ungene insisterer på gulrotkasse i år også.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 11:10   #15
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Ja, jeg ville definitivt hatt leca i bunnen. God drenering gir mye sunnere planter. Jeg kjører lett permakultur, så jeg luker bare litt hver vår, før jeg toppdresser pallekarmene med ny jord.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 11:28   #16
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Jeg hadde nok også hatt i leca om jeg planla å la kassene stå.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 16:32   #17
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Mine skal ikke flyttes på.

HV: Hvor kjøpte du lassevis med leca?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 17:11   #18
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Leca får du kjøpt i sekker på f.eks OBS Bygg og tilsvarende. Jeg sverger til å fylle nylonstrømpebukser med leca, mye enklere å bruke igjen senere.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 17:53   #19
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

De har gjerne 40 liters-sekker på hagesentre også. Veit ikke hvordan pris er sammenlikna med byggvarehus.

Jeg bruker også nylonstrømpebukser i krukker, men pallekarmene får altså foreløpig klare seg uten både strømpebukser og lecakuler. Jeg tror ikke jeg har så mange strømpebukser...

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-15, 22:41   #20
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Plantekasser/pallekarmer - fiberduk eller ikke?

Åsane sand og singel. Kjøpte jord og skjellsand der også. Billig og levert i store sekker.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no