Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-09, 21:01   #601
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Det diskuteres heftig på TV-debatter; sist i redaksjon 1.
Jeg har stor forståelse for politi-representanten sier; kanskje ikke så rart da jeg jobber i et beslektet yrke. (Som er like u-pop)

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:10   #602
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Nå har jeg fulgt med litt i debatten. Sist i dag på en fantastisk saklig debatt på God morgen Norge på TV2.

Hvor Ahsan (det er det han heter håper jeg) sier at det blir litt av et sirkus hvis politiet skal ha alle mulige attributter på uniformen sin - hvorpå Raja presterer å konkludere med at han med dette sammenlignet muslimske mennesker med dyr ved å si sirkus.

Men såvidt jeg skjønner så er denne hijaben en helt ny ting? Som oppsto på søttitallet en gang?
Og muslimer imellom er det ikke noe spesielt ønske om å ta hijab inn i politiets uniform? Sågar ser det ut som om de muslimske kvinnene som i dag jobber i politiet ikke vil ha den i uniformen?

Det er altså bare noen få muslimer som vil ha hijab muligheten for uniformert politi? Og man mener at det å si nei er alt fra brudd på ytringsfriheten ved å nekte disse å utøve sin religion i offentlige rom, til rasisme og fremmedfrykt og jeg vet ikke hva.

Jeg har helt til nå ment at det er da uproblematisk om noen vil ha en annen fasong på politilua si enn andre. Jeg er ikke så opptatt av uniformer egentlig og har ikke helt sett problemet.

Men nå begynner jeg faktisk å kjenne at jeg begynner å få en mening mot at hijab burde være greit sammen med uniform. Det er ikke noe krav om å gå med hijab. Det er en frivilling ting å ha på seg. Den har en symboleffekt - en sterk en. Men man kan visst fint praktisere religionen sin uten.

Da ser det etterhvert for meg ut som om det å velge bort et yrke hvor man ikke kan kle seg slik man vil i denne sammenhengen blir akkurat på samme måte som at det faktisk er yrker jeg personlig ikke kunne tenke meg å ha fordi jeg faktisk selv har ganske sterke oppfatninger om hva jeg vil ha på meg og hvordan jeg vil fremstå.

Ønsker man å vise sin religion med å gå med hijab så betyr det faktisk da at man ikke er egnet til å ha en jobb hvor det er en forutsetning at man ikke flagger personlig religion.

På samme måte som det at det for meg er hundre prosent uaktuelt å ha en jobb hvor jeg må gå i skjørt og at jeg dermed faktisk ikke kan være flyvertinne. Og jeg kan bare si fra bunnen av mine røde strømper at det å tvinges til å gå med skjørt på jobben er noe jeg nok har minst like sterke følelser rundt som den jevne hijabbruker.

  Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:27   #603
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og muslimer imellom er det ikke noe spesielt ønske om å ta hijab inn i politiets uniform? Sågar ser det ut som om de muslimske kvinnene som i dag jobber i politiet ikke vil ha den i uniformen?

Jeg syns det blir litt problematisk når du tillegger muslimer på generelt grunnlag meninger for eller mot hijab i politiet. Det er ikke gjort noen undersøkelser, så akkurat dette vet man ingenting om. Det eneste man vet er hva de som har utrykket seg i media mener.
De muslimske kvinnene som jobber i politiet i dag bruker ikke hijab, og ingen av dem blir nødt til det i fremtiden heller. Men kvinner som ønsker å bruke hijab og ønsker å bli politi kan det hvis det blir lov. Hva kvinner som allerede er i politiet mener, er egentlig ikke relevant, all den tid de har valgt å bli politi uten hijab. Og det skal de selvsagt få fortsette med.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er altså bare noen få muslimer som vil ha hijab muligheten for uniformert politi?

Igjen, det vet man ikke. Hvor i all verden har du dette fra? Man må også se på hvem som ønsker det, og hvem som ikke ønsker det. La oss si at en gruppe på 20 kvinner ønsker det, og de ønsker også å bli politi, men så har vi 358 kvinner som ikke ønsker det, hvorav ingen ønsker å bli politi. Skal man ta mest hensyn til dem det er relevant for, eller antall mennesker? Er de ulike grunnene til at de ønsker/ikke ønsker det viktig?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

På samme måte som det at det for meg er hundre prosent uaktuelt å ha en jobb hvor jeg må gå i skjørt og at jeg dermed faktisk ikke kan være flyvertinne.

Man kan fint være flyvertinne i bukser. Og "flyvertinne" er vel omtrent like utdatert som "barnehagetante".

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:29   #604
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Heter det ikke flyvertinne? Oj ... Hva heter det da? Kabinansatt?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:41   #605
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det blir litt problematisk når du tillegger muslimer på generelt grunnlag meninger for eller mot hijab i politiet. Det er ikke gjort noen undersøkelser, så akkurat dette vet man ingenting om. Det eneste man vet er hva de som har utrykket seg i media mener.
De muslimske kvinnene som jobber i politiet i dag bruker ikke hijab, og ingen av dem blir nødt til det i fremtiden heller. Men kvinner som ønsker å bruke hijab og ønsker å bli politi kan det hvis det blir lov. Hva kvinner som allerede er i politiet mener, er egentlig ikke relevant, all den tid de har valgt å bli politi uten hijab. Og det skal de selvsagt få fortsette med.

Igjen, det vet man ikke. Hvor i all verden har du dette fra? Man må også se på hvem som ønsker det, og hvem som ikke ønsker det. La oss si at en gruppe på 20 kvinner ønsker det, og de ønsker også å bli politi, men så har vi 358 kvinner som ikke ønsker det, hvorav ingen ønsker å bli politi. Skal man ta mest hensyn til dem det er relevant for, eller antall mennesker? Er de ulike grunnene til at de ønsker/ikke ønsker det viktig?

Når det gjelder hva muslimer ønsker og ikke ønsker i denne saken så tør jeg å rett og slett påstå at meningene er delte etter å ha sett debatten rase en stund. Det er ikke noe unisont krav fra alle innenfor islam at dette må være lov.

Dessuten er denne hijaben tydeligvis en helt nymotens ting i religiøs sammenheng også. Den oppsto da på 70-tallet. Det er ikke noe som er forankret i islam i hundrevis av år akkurat.

Man kan fint være flyvertinne i bukser. Og "flyvertinne" er vel omtrent like utdatert som "barnehagetante".

Uttalelsen min om muslimske kvinner i politiet var hentet her:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2930917.ece

Påstanden min om at det ikke er å nekte noen å utøve islam ved å si at de ikke får bruke hijab i enkelte jobber er fordi det ikke ser ut til å være noen forutsetning for å utøve islam at man går med hijab. Man kan fint være muslimsk kvinne uten hijab også. Noen velger å bruke det, men det er helt frivillig. Da er det ikke sånn at man ikke kan utøve religionen sin ved å gå uten hijab. Det er altså bare noen muslimske kvinner som ønsker å gå med hijab. Dette er vel de fleste enige om? Og de uten hijab er like flinke innenfor islam som de med?

Jeg beklager eksempelet med flypersonell.
Jeg kan bytte det ut med sekretær i shippingmiljø isteden. Jeg kan ikke kle meg slik det er naturlig for meg der heller - klær alene ville faktisk holdt meg unna en slik jobbmulighet. Eller en drøss andre yrker hvor det er slik at man må kle seg på en bestemt måte som er i strid med hvordan jeg ønsker å kle meg, og hvor jeg da må velge mellom å kle meg slik jeg skal der eller finne et annet yrke. Det er jo ikke sånn at jeg med det har noe yrkesforbud.

For å forsøke å unngå at dette blir rotete:
Man MÅ ikke gå med hijab om man er muslimsk kvinne. Det er frivillig, noen gjør det og andre ikke.
Man kan ikke forvente at man i ethvert yrke skal kunne velge sitt visuelle utrykk slik man selv vil ha det. Da må man enten godta det visuelle utrykket som følger med den jobben eller velge en annen jobb.


Sist redigert av Slettet bruker : 17-02-09 kl 13:45. Årsak: Glemte noe.
  Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:48   #606
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Selvfølgelig kan man være en like god muslim uten hijab som med. Men akkurat som noen syns det er viktig for sin tro å be, gå i kirken, misjonere, ha på seg et kors, bruke skjørt pluss en hel haug med andre alternativer så er det viktig for andre å bruke hijab eller andre religiøse hodeplagg. Forskjellen er at alt det førstnevnte kan man gjøre selv om man er politi, ikke sistnevnte.

Og nei, jeg mener heller ikke at man skal bruke hva man vil hvor man vil, og man må til en viss grad følge sosiale og kulturelle koder, men jeg syns ikke religiøse hodeplagg bryter med noe av det.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:48   #607
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Hm - jeg fikk ikke til å endre i innlegget mitt. :klønete:
Det jeg skulle ha med var at denne hijaben er et nytt fenomen. Det er ikke noe som er forankret i Koranen fra gammelt av. Den oppsto jo i 1970-årene. Det er et symbol som noen kvinner velger å bruke, akkurat som Che Guevarra button er et annet symbol som andre velger å bruke.

  Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:48   #608
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Kabinpersonale.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:50   #609
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Argh - for ei forumkløne jeg er - vennligst les dette som siste setning i forrige innlegg:

Og ingen av disse kan kreves å benyttes i et yrke hvor det stilles krav til uniform. I noen uniformsyrker er det ikke noe problem, mens i andre er det et problem.

  Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:50   #610
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Selvfølgelig kan man være en like god muslim uten hijab som med. Men akkurat som noen syns det er viktig for sin tro å be, gå i kirken, misjonere, ha på seg et kors, bruke skjørt pluss en hel haug med andre alternativer så er det viktig for andre å bruke hijab eller andre religiøse hodeplagg. Forskjellen er at alt det førstnevnte kan man gjøre selv om man er politi, ikke sistnevnte

Det du skriver er direkte feil. Ingenting av det du nevner ovenfor kan man gjøre når man er på jobb som politi. Men alt kan man gjøre på fritiden.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:52   #611
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det du skriver er direkte feil. Ingenting av det du nevner ovenfor kan man gjøre når man er på jobb som politi. Men alt kan man gjøre på fritiden.

Nei, jeg sa ikke at man kunne gjøre det på jobb som politi. Men man kan faktisk både bruke skjørt, be og bruke kors på jobb som politi også. Man kan til og med stikke i kirken i lunchen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:55   #612
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, jeg sa ikke at man kunne gjøre det på jobb som politi. Men man kan faktisk både bruke skjørt, be og bruke kors på jobb som politi også. Man kan til og med stikke i kirken i lunchen.

Såvidt meg bekjent er det ikke lov å bære synlige kors sammen med uniformen?

Og det er ingen som nekter noen å ta på seg hijab i lunsjpausen. Eller gå i moské.

  Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 13:58   #613
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, jeg sa ikke at man kunne gjøre det på jobb som politi. Men man kan faktisk både bruke skjørt, be og bruke kors på jobb som politi også. Man kan til og med stikke i kirken i lunchen.

Man kan ikke bruke kors oppå politi-uniformen. (utover det som allerede er innbakt i et lite amblem, såvidt jeg forstår)
Man kan ikke begynne å be når man er midt i et oppdrag.
Skjørt kan man kanskje alltid bruke, jeg vet ikke helt. Jeg synes å se at de fleste bruker bukser, også blandt politikvinner på oppdrag.

Man kan stikke i kirken eller moskeen for å be i lunsjpausen, da lunsjen regnes som fritid og man kan gjøre hva man vil.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 14:00   #614
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Man kan ikke begynne å be når man er midt i et oppdrag.

Naturligvis kan man be midt i et oppdrag.

Ben "kan til og med tenke mens han poster på et webforum" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 14:03   #615
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Og akkurat når jeg trodde VI var blitt en gjeng sure særingen som spikker flis på hverandre i debatten her så fant jeg dette her. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...p?artid=536851

  Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 14:04   #616
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Bekkemellem er virkelig lite smart. Rett og slett.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 14:06   #617
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Han er ikke helt med han andre der heller. Som krever at hun skal fordømmes av et politisk parti. En slags politisk fatwa.
Ser for meg Jagland som seremonimester mens de offisielt curse'r Bekkemellem fra høyeste hold i partiet. Kolberg har nok rutinene klare her også.

For ordens skyld Glitter - jeg er enig i at det er en viss forskjell på å ta på seg ei lue og på å skjære av seg underlivet ja.

  Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 14:06   #618
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Skjørt kan man kanskje alltid bruke, jeg vet ikke helt. Jeg synes å se at de fleste bruker bukser, også blandt politikvinner på oppdrag.

Det er fordi man har et valg. Akkurat som en hijab er et valg. Ingenting man må.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 14:08   #619
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er fordi man har et valg. Akkurat som en hijab er et valg. Ingenting man må.

Skjørt er derimot et nøytralt plagg forsåvidt. Det er ikke hijab som viser religiøs tilhørighet som ikke skal fremkomme i en uniform.

En annen ting er om det er lov for menn å ta på skjørt i uniformen sin om de vil? Hvis ikke er det vel brudd på likestillingsloven? :fjaser fremdeles lattermild etter siste artikkel:

  Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 14:15   #620
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Skjørt er jo ikke et nøytralt plagg for Smiths venner f. eks. Sånn sett så kan man jo påstå at hijab også er nøtralt, det er jo tross alt bare et skaut.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no