Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Ditt beste brød

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-10, 09:51   #1
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ditt beste brød

Jeg trenger anbefalinger til godt, enkelt og sunt hverdagsbrød for hele familien. Bør være enkelt og greit å bake, egne seg med tørrgjær (jeg er tørrgjærfantast...) og ikke være så lett å bli lei av for hverken liten eller stor. Ja, og egne seg til frysing.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:59   #2
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ditt beste brød

Mim sin brødoppskrift gir utrolig gode brød som er lettvinte å lage.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:21   #3
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ditt beste brød

*hengermegpåtråden*

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:29   #4
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ditt beste brød

4-kornsbrøda og 5-kornsbrøda krev litt planlegging, men ikkje så mykje arbeid. Når kornet har lagt i bløyt natta over, tar det ikkje lengre tid å få ferdig kornbrøda enn andre brød.

Trinn 1
4 dl kokande vatn
200 g heil rug
100 g sesamfrø
100 g linfrø
100 g solsikkekjerner

Trinn 2
1 liter vatn
1,1 kg kveitemjøl
125 g rugmjøl
125 g sammalt rug, fin
40 g havsalt
25 g gjær

Legg korn, frø og solsikkekjerner i bløyt i kokande vatn. Dei vil då forklistre seg og bli litt seige, slik at dei bind seg betre i deigen. Dekk bollen og la blandinga stå på kjøkkenbenken i minst 2 timar eller til den er blitt kald.

Bruk romtempererte råvarer. Vatnet skal vera godt lunkent, ca 30 grader. Bland alle ingrediensane, men hold igjen 1 dl vatn til seinare i elteprosessen. Kjør deigen i ca 4 min. på sakte fart. Deretter aukar ein hastigheita og kjører deigen i ca 5 min. til. Når du har auka hastigheita, tilsetter ein resten av vatnet litt etter litt i små mengder. Deigen er ferdig elta når den er smidig og har ein blank overflate.
Dekk bakebollen med plast og la deigen kvile i ca 1 ½ time.
Del deigen i 4 emnar som du lar kvile på bakebordet i 20-30 minuttar. Slå opp emna til brød, og rull brøda i litt vatn og deretter i ei blanding av same type frø og kjerner som du har i deigen. Legg dei på ei godt smurt langpanne eller på plate med bakepapir.
Brøda skal heve til dobbel størrelse og deretter steikast i nedste delen av ovnen på ca 220 grader i 30-45 minuttar til dei er gyllenbrune. Avkjøl på rist.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:33   #5
zeppelin
Jamning
 
zeppelin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 1.806
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ditt beste brød

Denne må jeg henge meg på. Håper jeg en dag kan bake et vellykket brød!
: drømmer seg bort :

__________________
doing the dishes while doing the dishes
zeppelin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:39   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste brød

Jeg baker et luksusbrød fra en barnematbok av Margit Vea, jeg kan legge inn oppskriften senere. Det er grovt, og luftig, og veldig godt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 23:58   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste brød

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg baker et luksusbrød fra en barnematbok av Margit Vea, jeg kan legge inn oppskriften senere. Det er grovt, og luftig, og veldig godt.

Har du lagt inn oppskriften på dette? Høres godt ut.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 20:23   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste brød

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Har du lagt inn oppskriften på dette? Høres godt ut.

Nei, det har jeg ikke! :airhead:

150 g smør
50 g gjær
6 dl vann
1 ts salt
2 egg
1 ss sirup eller brunt sukker (jeg har brukt en veldig god fruktsirup, se bilde nederst)
1/2 dl linfrø
1/2 dl bokhvete eller grov sammalt hvete
4 1/2 dl grov sammalt hvete
ca 1 1/2 dl fint hvetemel
(Jeg har brukt de melene jeg har i skapet, så det blir litt forskjellig hver gang)

Smelt smøret. Bland gjær, lukent vann, salt, egg sirup og smeltet smør godt sammen. Kjørt bokhvete oglinfrø i blender slik at de blir knust (linfrøene kan beholdes hele om man ikke har noe å knuse med, men da må man bruke sammalt hvete i stedetfor bokhvete). Bland væsken med alt det tørre (det fine hvetemelet bruke man til å få perfekt konsistens, så det er ikke sikkert du trenger alt). Kna godt, og ikke ha i så mye hvetemel at deigen blir for fast.
Hev til dobbelst størrelse. Elt sammen, og del i tre emner som formes til runde brød, eller bruk brødformer om du er vant til det (jeg bruker to store former).

Etterhev til dobbel størrelse. Dryss et tynt lag mel oppå og skjær et snitt langsetter hele brødet så det ikke sprekker (jeg har droppet dette og melet, og heller smurt med litt olivenolje, det setter god smak).

Stek i midten eller nederst på 220 grader i ca 45 minutter.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 20:30   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste brød

Tusen takk, dette skal jeg definitivt prøve. Hvor har du kjøpt fruktsirupen, i helsekost? Jeg kan vel kanskje bruke melasse i stedet, det er jo søtt og rikt på bla. B-vitaminer.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 20:33   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste brød

Jeg har kjøpt det på Food Story (det finnes jo i dine trakter), men de har det sikkert i helsekost også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 21:41   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.512
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ditt beste brød

3 kg grovbakst
2 never sesamfrø
2 never solsikkefrø
3 never havrekli
1 ts salt
2 st sirup eller honning eller eplemost
1 l lunken surmelk
50 g gjær
pluss lunkent vann til passe deig.

Gir ca 4 brød.
Jeg ganger med 3 og baker 1 gang i mnd.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 21:44   #12
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ditt beste brød

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, det har jeg ikke! :airhead:

150 g smør
50 g gjær
6 dl vann
1 ts salt
2 egg
1 ss sirup eller brunt sukker (jeg har brukt en veldig god fruktsirup, se bilde nederst)
1/2 dl linfrø
1/2 dl bokhvete eller grov sammalt hvete
4 1/2 dl grov sammalt hvete
ca 1 1/2 dl fint hvetemel
(Jeg har brukt de melene jeg har i skapet, så det blir litt forskjellig hver gang)

Smelt smøret. Bland gjær, lukent vann, salt, egg sirup og smeltet smør godt sammen. Kjørt bokhvete oglinfrø i blender slik at de blir knust (linfrøene kan beholdes hele om man ikke har noe å knuse med, men da må man bruke sammalt hvete i stedetfor bokhvete). Bland væsken med alt det tørre (det fine hvetemelet bruke man til å få perfekt konsistens, så det er ikke sikkert du trenger alt). Kna godt, og ikke ha i så mye hvetemel at deigen blir for fast.
Hev til dobbelst størrelse. Elt sammen, og del i tre emner som formes til runde brød, eller bruk brødformer om du er vant til det (jeg bruker to store former).

Etterhev til dobbel størrelse. Dryss et tynt lag mel oppå og skjær et snitt langsetter hele brødet så det ikke sprekker (jeg har droppet dette og melet, og heller smurt med litt olivenolje, det setter god smak).

Stek i midten eller nederst på 220 grader i ca 45 minutter.

Spennende, den oppskriften skal jeg prøve i helga!!

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no