Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-09, 11:23   #781
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.810
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Like forvirret som glitter.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:26   #782
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Like forvirret som glitter.


Det er jo menginger vi diskuterer?
Jeg mener at Smilefjes undervurderer den norske mannen.
Du og Glitter mener at jeg undervurderer og generaliserer om muslimer.
Greit nok.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:28   #783
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.810
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg mener at Smilefjes undervurderer den norske mannen.
Du og Glitter mener at jeg undervurderer og generaliserer om muslimer.

Men igjen blir da spørsmålet - er det greit å undervurdere menn generelt?

Og for å flisespikke litt, selv om dette muligens er feil sted. Det finnes norske muslimer. Altså, blonde, blåøyde muslimske menn fra Telemark og de indre skoger.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:31   #784
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Men igjen blir da spørsmålet - er det greit å undervurdere menn generelt?

Og for å flisespikke litt, selv om dette muligens er feil sted. Det finnes norske muslimer. Altså, blonde, blåøyde muslimske menn fra Telemark og de indre skoger.

Jeg synes man må se på det sak for sak.
Jeg skjønner egentlig ikke hvor du vil hen..

Til det siste:
Ja, selvfølgelig. Jeg utrykker meg enkelt og tabloid, bær over med meg

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:36   #785
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er nettopp det. Å kalle det "familietragedie" i stedet for "mord" er veldig talende, synes jeg. Det ligger veldig mye i det begrepet om at det var jammen synd at han ble så lei seg at han så seg tvunget til å gjøre noe sånt. (Jeg tror selvsagt ikke det er en generell aksept hos norske menn flest for denslags, men det mente forhåpentligvis ikke du heller?)


Ja, jo... jeg kan jo se det. Den argumentasjonen der er jo litt tvilsom, ja.
I den grad den brukes. Kanskje jeg har for høye tanker om den norske mannen, jeg tror at den jevne norske mann ville kvie seg for å omtale et konedrap på den måten.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:40   #786
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ja, jo... jeg kan jo se det. Den argumentasjonen der er jo litt tvilsom, ja.
I den grad den brukes.

Selvsagt bare i den grad den brukes, ja. Og selv om det heldigvis har blitt en del diskusjon omkring bruken av ordet, så brukes det absolutt fremdeles.

Ett av de første treffene jeg fant på Google var fra Adresseavisen januar i år; "Sju drept i familietragedie i Los Angeles". Det var en mann som hadde drept sin kone og fem barn, og deretter tatt livet av seg selv. Hvorfor man ikke kaller det "massemord" eller noe sånt i stedet, kan man jo lure på - dessuten var det bare seks som ble drept; den sjuende tok livet av seg selv. Sånn som overskriften er formulert, skulle man tro det var noe helt utenfor mannens styring som drepte både ham og resten av familien.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:45   #787
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med hijab?

Jo, men æresbegrepet er ofte ikke inne i bildet, ikke slik vi kjenner det fra såkalte æresdrapsaker, der kvinnen må drepes fordi hun har vanæret familien, og drap er eneste utvei for å gjennopprette den, gjerne flere familiemedlemmer i samråd har bestemt og utfører dette, også med passive medvitere.
I disse familietragediene finner man ofte at mannen selv tar/prøver å ta selvmord etterpå, og er utløst av psykisk sykdom, finanskrise, tap av kontroll og selvfølgelig alle psykopatene, som også finnes blant muslimer, og som sikkert også kan dekke seg bak ulike forklaringer på hvorfor kona måtte drepes.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:47   #788
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

De aller fleste muslimer er vel like stolte over de som begår æresdrap som de aller fleste norske menn er over de som slår ihjel kona over skilsmissebegjæringen tror jeg.
De fleste muslimer begår ikke og støtter ikke æresdrap, akkurat som nordmenn ikke støtter partnerdrap. Men blant mange nordmenn er det naturlig å omtale mord på kona som en tragedie som "har skjedd" istedenfor en bevisst gjerning denne mannen har valgt å gjøre.
Denne oppfatningen er ikke så uvanlig blant kvinner i Norge heller forøvrig, det er ikke bare menn.

Dermed fører vi noe av ansvaret over på offeret når en norsk mann dreper kona si når hun vil skilles fordi hun skal ha ansvar ved at hun startet med å ville skille seg.

Vi sympatiserer altså i en viss grad med den forlatte mannen.

På samme måte er det sikkert for en del muslimer som ser æresdrap begås. De synes det er helt på trynet men de ser vel kanskje noe av den samme "hun brakte det over seg selv" som det vi gjør her.

Jeg håper det skal kunne gå an å få slutt på både æresdrap og partnerdrap.

Og mens jeg skriver det så kommer jeg til å tenke på at det faktisk er lenge siden sist jeg så noe om æresdrap i avisene nå - i motsetning til partnerdrapene. Har det skjedd noe som gjør at det ikke begås æresdrap mer eller er det bare ikke interessant for nyhetene mer?

  Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:48   #789
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Når jeg ser denne debatten så får jeg et lite inntrykk av at det er mulig en hijabbærende kvinne vil bli en smule sur over retningen diskusjonen rundt plagget hennes har tatt.

  Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:52   #790
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.810
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg synes man må se på det sak for sak.
Jeg skjønner egentlig ikke hvor du vil hen..

Ja, man må se det sak for sak, og dermed blir det feil i mine øyne å generalisere med at "alle muslimske menn undertrykker kona si."

Uttalt på generelt grunnlag til alle, og ikke en direkte du generaliserer, forstå meg rett.

Og ellers tror jeg som Smilefjes er inne på, at jeg hadde blitt noe grinete over hvilken retning debatten har tatt om jeg nå var muslimsk hijabbærende kvinne.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:53   #791
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jo, men æresbegrepet er ofte ikke inne i bildet, ikke slik vi kjenner det fra såkalte æresdrapsaker, der kvinnen må drepes fordi hun har vanæret familien, og drap er eneste utvei for å gjennopprette den, gjerne flere familiemedlemmer i samråd har bestemt og utfører dette, også med passive medvitere.

Når norske menn dreper konene sine så er det ofte med nøyaktig samme grunn. Hun har vanæret han, stilt ham i et dårlig lys, tatt fra ham kontroll etc. Forskjellen er at norsk offentlighet omtaler det ikke som æresdrap. Selv om mannen kanskje ikke har konferert med mange om hva han skal gjøre har han ofte fortalt om det, mange har visst at han truer/banker/plager kona uten at de gjør noe for å forhindre det.
På samme måte putter offentligheten ett hvert mord på muslimske koner i æresdrap-baggen, uten å se etter hvilke mekanismer som har utløst det hele.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 11:57   #792
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Når norske menn dreper konene sine så er det ofte med nøyaktig samme grunn. Hun har vanæret han, stilt ham i et dårlig lys, tatt fra ham kontroll etc. Forskjellen er at norsk offentlighet omtaler det ikke som æresdrap. Selv om mannen kanskje ikke har konferert med mange om hva han skal gjøre har han ofte fortalt om det, mange har visst at han truer/banker/plager kona uten at de gjør noe for å forhindre det.
På samme måte putter offentligheten ett hvert mord på muslimske koner i æresdrap-baggen, uten å se etter hvilke mekanismer som har utløst det hele.

Dette er jeg sterkt uenig i.
Jeg har absolutt inntrykk av at det er interesse for å finne ut hva som ligger bak et drap på en muslimsk kvinne på samme måte som en norsk.

Jamfør saken om drapene på Kalbakken hvor det kom meget godt frem at drapsmannen var svært syk og at dette ikke hadde noe med æresdrap å gjøre.

  Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 12:07   #793
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Når norske menn dreper konene sine så er det ofte med nøyaktig samme grunn. Hun har vanæret han, stilt ham i et dårlig lys, tatt fra ham kontroll etc. Forskjellen er at norsk offentlighet omtaler det ikke som æresdrap. Selv om mannen kanskje ikke har konferert med mange om hva han skal gjøre har han ofte fortalt om det, mange har visst at han truer/banker/plager kona uten at de gjør noe for å forhindre det.
På samme måte putter offentligheten ett hvert mord på muslimske koner i æresdrap-baggen, uten å se etter hvilke mekanismer som har utløst det hele.

Det inntrykket har ikke jeg, ikke vanæret ham. Men tap av kontroll over partneren, økonomisk situasjon ute av kontroll, store jobbproblemer, og ofte kommer det som en sjokk på familie og omgangskrets. Ihvertfall der det omtales som familietragedier.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 12:32   #794
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men blant mange nordmenn er det naturlig å omtale mord på kona som en tragedie som "har skjedd" istedenfor en bevisst gjerning denne mannen har valgt å gjøre.
Denne oppfatningen er ikke så uvanlig blant kvinner i Norge heller forøvrig, det er ikke bare menn.

Dermed fører vi noe av ansvaret over på offeret når en norsk mann dreper kona si når hun vil skilles fordi hun skal ha ansvar ved at hun startet med å ville skille seg.

Vi sympatiserer altså i en viss grad med den forlatte mannen.

Gjør vi virkelig det? Jeg er uenig, dvs jeg tror ikke det er så utbredt.
Men jeg skal starte å se nøyere etter.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 12:35   #795
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Gjør vi virkelig det? Jeg er uenig, dvs jeg tror ikke det er så utbredt.
Men jeg skal starte å se nøyere etter.

Jepp.
Og de journalistene som bruker begrepet familietragedie får gjerne en mail av meg med hva jeg mener om ordvalget deres.

En tragedie er noe som skjer.
Drap er noe noen velger helt fritt å gjøre.

  Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 12:39   #796
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jamfør saken om drapene på Kalbakken hvor det kom meget godt frem at drapsmannen var svært syk og at dette ikke hadde noe med æresdrap å gjøre.

Vel, det har jo vært demonstrert ganske tydelig i denne tråden at ikke alle har fått med seg distinksjonen. Og jeg er redd vårt tilfelle ikke er enestående.

Ben "Visit dagbladet.no/debatt/ for glorious enlightenment" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 12:42   #797
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Vel, det har jo vært demonstrert ganske tydelig i denne tråden at ikke alle har fått med seg distinksjonen. Og jeg er redd vårt tilfelle ikke er enestående.

Ben "Visit dagbladet.no/debatt/ for glorious enlightenment" Murphy

Joa, at ikke alle har fått det med seg er én ting. Men at politi og media har lagt det frem slik det var har jo likevel skjedd.

Argh - jeg får alltid en impuls til å legge til noe ala sitatene dine når jeg svarer dine innlegg. :finnes ikke original:

  Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 12:52   #798
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Joa, at ikke alle har fått det med seg er én ting. Men at politi og media har lagt det frem slik det var har jo likevel skjedd.

Argh - jeg får alltid en impuls til å legge til noe ala sitatene dine når jeg svarer dine innlegg. :finnes ikke original:

Hva med noe slikt:

Smile " is f*ing tired of BMs quotations" fjes.

:hjelpsom:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 12:53   #799
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva med noe slikt:

Smile " is f*ing tired of BMs quotations" fjes.

:hjelpsom:

Eller SMil *det er bra å ha sin egen stil hilsen Jannicke* e Fjes?

  Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 13:04   #800
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Eller SMil *det er bra å ha sin egen stil hilsen Jannicke* e Fjes?

Ja, den går også bra.

Sånn ellers, til infårmasjon, begynner jeg å bli lei av denne debatten.
Tykt hår, caps, skjørt svømming, hilse på menn. .... i alle dager da! Bottom line:Religiøse symboler har ingenting i offentlig virksomhet å gjøre. Når symbolet med rimelig stor sannsynlighet kan sies å være kvinneundertrykkende, bør det vel for pokker ikke være noen tvil?!
Jeg kjenner meg igjen i Bekkemellens reaksjon her, faktisk. Vel var hun helt på jordet som sammenlignet hijab med kjønnslemlestelse av kvinner, men jeg deler hennes frustrasjon over saken, det gjør jeg virkelig. : oppgitt:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no