Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hva er din aller beste kake?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-10, 19:52   #61
*TB*
Superaktiv
 
*TB* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 494
*TB* er litt kul*TB* er litt kul*TB* er litt kul
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Det skal vel ikke være flytende når du tar massen over i springformen? Det skal jo være eggedosis, som jeg ikke ser for meg blir så rennende at en springform ikke holder det?

Det var eggedosiskonsistens ja, men det rant nå ut likevell. Jeg lurte nesten på om jeg hadde glemt å stramme ringen, men jeg hadde ikke glemt det.
Kaka ble god den, men smelta jo fullstendig etterhvert.

Jeg lagde Pavlova også, og den ble det ikke noe tull med.

__________________
Mamma til
Storebror -02, Mellomsøster -05 og Lillesøster mai-09
*TB* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 09:30   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av *TB*, her.

Jeg prøvde meg på hvit sjokolademoussekake i går, men det gikk rett åt skogen for å si det mildt. For det første var ikke springforma mi tett, så moussen begynnte å renne ut straks jeg hadde det oppi. Jeg måtte skynde meg å sette den i frysen i håp om å få det til å stivne kjapt. Det fungerte sånn noenlunde, men det rant en del ut.
I dag tok jeg den ut og løsnet ringen rundt, og lot den stå en stund på benken. Men altså - den smelter jo.... Jeg trodde det skulle være mousse jeg? Har jeg ødelagt noe ettersom jeg frøs den? Jeg begynner å lure på om den i det hele tatt hadde stivnet om jeg hadde satt den bare i kjøleskapet?

Hmm det har jeg ikke opplevd og jeg har laget den flere ganger. Jeg hadde den i dåp sist jeg laget den, og da stod den ganske lenge (frossen) på kakebordet. Men jeg har aldri tatt ringen først av og så på igjen etterpå, slik det står at man skal gjøre. Jeg fjerner ikke noe av kakeformen før kaken er helt ferdig, ellers blir det bare tull, synes jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 10:51   #63
*TB*
Superaktiv
 
*TB* sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 494
*TB* er litt kul*TB* er litt kul*TB* er litt kul
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Jeg løsnet bunnen fra ringen og satte ringen på igjen etterpå ja. Det var sikkert det som var årsaken til at det ikke ble helt tett. Uansett måtte jeg ha gjort noe feil ettersom den ikke stivnet (annet enn i frysen).

__________________
Mamma til
Storebror -02, Mellomsøster -05 og Lillesøster mai-09
*TB* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 11:13   #64
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Jeg har nesten høstet stående applaus for R.O.O.M. sin gulrotkake.

Jeg også. Og den er seriøst helt himmelsk.

Ellers er det ostekake det går på her i huset. I stedet for rømme bruker jeg vaniljekesam - det blir veldig godt. Utgangspunktet i kaka jeg lager er den som står på sitrongeleboksen, men nå er den fritt etter hukommelsen.

Oreokake, Pavlova (med kokosbollekrem og frukt har jeg tro på - uten å ha smakt det), daimiskake etc - er alle schlägers.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 11:15   #65
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Det må være suksessterten jeg lager.

Kake med gul krem som barna sier.

Jeg lager helst med nøttebunn, ikke mandelbunn.

Henter de fleste oppskriftene her.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 11:19   #66
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Det må være suksessterten jeg lager.

Kake med gul krem som barna sier.

Gulkremkake er godt ja. (eller Gulkremkrak, som jeg sa da jeg var lita)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-10, 11:52   #67
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Kaken "Jordbærpikenes drøm" pleier jeg bli bedt om å lage om jeg tilbyr meg å lage kake til en eller annen tilstelning: http://www.detsoteliv.no/

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 15:22   #68
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Har som mange andre her høstet veldig mye skryt for R.O.O.Ms gulrotkake, og den er jo fantastisk god!

Ellers er Sjokoladeterte(eller flere små terteletter) med karamellfyll og maldonsalt en slager!

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 15:34   #69
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ellers er Sjokoladeterte(eller flere små terteletter) med karamellfyll og maldonsalt en slager!

Det er ikke lov å slenge sånt utav seg uten oppskrift!!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 16:12   #70
Sue
Nye muligheter :o)
 
Sue sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.770
Sue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smartSue imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Denne pasjonsfrukt-kaken er utrolig frisk og god. Har slått veldig godt an når jeg har servert den.

PASJONSFRUKT DELICE

Moussen:
3 hele gelatinplater
2 dl pasjonsfruktpure (finnes i velassorterte butikker, bla Jacob's)
40 gram sukker
4 dl kremfløte, lettpisket

Gele til topping:
1 dl friskpresset appelsinjuice
1 hel gelatinplate

1. Legg de tre gelatinplatene til moussen i bløt i noen minutter i kaldt vann.
2. Varm opp et par ss pasjonsfruktpure og ha i de tre platene og sukkeret. Rør til alt har løst seg opp. NB! Det må ikke koke!
3. Når alt har løst seg opp, blandes resten av den kalde pureen i. Avkjøl.
4. Pisk kremen nesten stiv.
5. Vent til pasjonsfruktpureen er kald og vend inn i kremen (eller omvendt..). Ha i en springform ( 22-24 cm) eller i porsjonsformer og sett i kjøleskap til moussen stivner.
6. Press juice av en stor appelsin, sil i finmasket sil. Varm opp juicen og ha i gelatinen. Avkjøl og hell over moussen. Klar til servering når gelen også er stiv.

Coulis!
100 g bær (skogsbærblanding er best.)
50 gram melis

1. Kjør bær og melis i kjøkkenmaskin til en fin pure.
2. Sil pureen gjennom en finmasket sil. Bruk gjerne en skje til å trykke væsken gjennom silen.
3. Smak til med noen dråper sitronsaft om det er ønskelig.

__________________
Å leve er ikke nok. Solskinn, frihet og en liten blomst må man ha.
Sue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 08:59   #71
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Har som mange andre her høstet veldig mye skryt for R.O.O.Ms gulrotkake, og den er jo fantastisk god!

Ellers er Sjokoladeterte(eller flere små terteletter) med karamellfyll og maldonsalt en slager!


Mmmmm...så mye godt! Bra det snart er påske, og jeg har påskudd for å lage en kake eller to ekstra

Sjokoladeterte..... Oppskrift???

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:00   #72
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Troikakake.
Tar lang tid å lage, men verdt hvert eneste minutt det tar å lage den.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:03   #73
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Det er enkelte her som hiv ut av seg namn på fristande kaker, UTAN å legge ved oppskrift. Fysj.

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:07   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Troikakake.
Tar lang tid å lage, men verdt hvert eneste minutt det tar å lage den.

Åh, den er det årevis siden jeg har laget. Den er knallgod, himmelsk! Jeg må få laget den igjen snart, har jo helt gått i glemmeboka. Jeg bruker denne:

http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=491

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 10:09   #75
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Åh, den er det årevis siden jeg har laget. Den er knallgod, himmelsk! Jeg må få laget den igjen snart, har jo helt gått i glemmeboka. Jeg bruker denne:

http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=491

Jeg tror kanskje det er den jeg har brukt også.
Oppskriften jeg har brukt ligger på den døde stasjonære PC'n.

Sinnsyk god kake og den smaker troika

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 11:00   #76
Nelly
Superduperaktiv
 
Nelly sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 611
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Denne var utrolig god, skal lages igjen!!!

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Trippelsjokoladekaramellbrownies'ene mine. Klipper fra bloggen:

Dette er en idiotsikker oppskrift på vanvittig gode brownies. I min familie heter de “skumle”, fordi de er skummelt gode, og gjorde sin inntreden lenge før brownies var å få i alle kioskdisker og på alle kakebord. Denne bakte jeg og vennene mine i smug etter skoletid i niende klasse, og for å skjule beviset måtte vi spise opp absolutt alt sammen… Siden dengang har den blitt mer og mer dekadent. Opprinnelig var det bare hakkede nøtter på den. Nå er det hakket både brun og hvit kokesjokolade og smilsaus. Nøtter er valgfritt, og både hassenøtter og valnøtter er godt.

Pisk eggedosis av 4 egg og 360 gram sukker.
Ta i 200 gram smeltet og avkjølt smør.
Sikt i 100 gram mel, 2 ss vaniljesukker, 1 stor ss bakepulver og 6 ss kakao.
Ha røra i langpanne (med bakepapir). Dryss med grovhakket både mørk og lys og hvit kokesjokolade (en plate av hver) og hell smilsaus (Freia) utover (hva er et godt norsk ord for drizzle?), og nøtter hvis du vil. (Smilsaus kan erstattes av karamellsaus, smilsausen er vanskelig å få tak i for tida). Du kan selvfølgelig la være å ha tre typer sjokolade, men ikke dropp den hvite, for den karamelliserer seg og blir små gode seige klumper, mens den lyse og mørke smelter og blander seg med røra, så de har forskjellige funksjoner.

Stek i 30 minutter ved 180 grader. Den behøver ikke å være tørr på prøvepinne. Skjær den i biter før den er helt kald. I teorien holder den seg fint noen dager i en tett boks. I praksis har det veldig sjelden vært opplevd.

Du kan også øke oppskriften med 50% og få en høyere, mykere kake. Den kan bli litt deigete i midten, men det gjør absolutt ingenting. Men, da bør du ha en stor langpanne, ellers renner den litt over kanten.

Synes denne tråden skulle vært klistret jeg, har brukt den flere ganger allerede

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 12:06   #77
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Jeg tror Key Lime Pie er den kaka jeg har fått mest skryt for oppigjennom, ofte fordi veldig få har smakt det før. Det er virkelig nydelig, og godt både med og uten krem ved siden av.

Key Lime Pie Recipe


I N G R E D I E N T S
Crust
16 graham crackers, crushed
3 tablespoons sugar
1 cube (1/4 lb) margarine or butter

Pie
4 large or extra large egg yolks
1 14 ounce can sweetened condensed milk
1/2 cup fresh key lime juice (approximately 12 Key limes)
2 teaspoons grated lime peel, green portion only

Whipping Cream For Garnish (Optional)
1/2 cup whipping cream
2 teaspoons granulated sugar
1/4 teaspoon vanilla


I N S T R U C T I O N S
Crust:
Mix the ingredients and press them into a 9" pie plate. Bake in a preheated 350F oven for 10 - 12 minutes until lightly browned. Place on a rack to cool.

Pie Filling
Use an electric mixer and beat the egg yolks until they are thick and turn to a light yellow, don't over mix. Turn the mixer off and add the sweetened condensed milk. Turn speed to low and mix in half of the lime juice. Once the juice is incorporated add the other half of the juice and the zest, continue to mix until blended (just a few seconds). Pour the mixture into the pie shell and bake at 350F for 12 minutes to set the yolks and kill any salmonella in the eggs.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 23:18   #78
ltb
Superaktiv
 
ltb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
Innlegg: 330
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Hva gjør en når det ser ut som at smilsausen har gått ut av alle butikkhyller? Og den som er såååååå god på is! Snufs!

Å smelte smilsjokolade synes jeg ikke ble så veldig vellykket. Karamellen smeltet fint, men sjokoladen smeltet ikke. Den ble bare seig

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Trippelsjokoladekaramellbrownies'ene mine. Klipper fra bloggen:

Dette er en idiotsikker oppskrift på vanvittig gode brownies. I min familie heter de “skumle”, fordi de er skummelt gode, og gjorde sin inntreden lenge før brownies var å få i alle kioskdisker og på alle kakebord. Denne bakte jeg og vennene mine i smug etter skoletid i niende klasse, og for å skjule beviset måtte vi spise opp absolutt alt sammen… Siden dengang har den blitt mer og mer dekadent. Opprinnelig var det bare hakkede nøtter på den. Nå er det hakket både brun og hvit kokesjokolade og smilsaus. Nøtter er valgfritt, og både hassenøtter og valnøtter er godt.

Pisk eggedosis av 4 egg og 360 gram sukker.
Ta i 200 gram smeltet og avkjølt smør.
Sikt i 100 gram mel, 2 ss vaniljesukker, 1 stor ss bakepulver og 6 ss kakao.
Ha røra i langpanne (med bakepapir). Dryss med grovhakket både mørk og lys og hvit kokesjokolade (en plate av hver) og hell smilsaus (Freia) utover (hva er et godt norsk ord for drizzle?), og nøtter hvis du vil. (Smilsaus kan erstattes av karamellsaus, smilsausen er vanskelig å få tak i for tida). Du kan selvfølgelig la være å ha tre typer sjokolade, men ikke dropp den hvite, for den karamelliserer seg og blir små gode seige klumper, mens den lyse og mørke smelter og blander seg med røra, så de har forskjellige funksjoner.

Stek i 30 minutter ved 180 grader. Den behøver ikke å være tørr på prøvepinne. Skjær den i biter før den er helt kald. I teorien holder den seg fint noen dager i en tett boks. I praksis har det veldig sjelden vært opplevd.

Du kan også øke oppskriften med 50% og få en høyere, mykere kake. Den kan bli litt deigete i midten, men det gjør absolutt ingenting. Men, da bør du ha en stor langpanne, ellers renner den litt over kanten.

__________________
Barn har krav på å bli vist like mye respekt som voksne!
S1 januar 03 S2 november 09
ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 23:19   #79
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Jeg tror Smil må smeltes i smør eller fløte. Når jeg har laget Smilkake, har jeg i hvert fall gjort det og da har det smeltet helt fint. Om du skal gjøre det til kaken over kan jeg ikke si noe om da.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 23:11   #80
2gull
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 3
2gull har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva er din aller beste kake?

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Snickerskake!

6 eggehviter
500g sukker
*Piskes stivt
En pakke Ritzkjeks
300g saltede peanøtter
*Hakkes og vendes forsiktig inn i eggehvitemassen
*Bre massen utover bakepapir på stekeplate og stek i ca 30 min i 180grader.
*Avkjøl

Sjokoladetrekk:
6 eggeplommer
100g melis
*Piskes til eggedosis
200g kokesjokolade
100g smør
*smøret smeltes, sjokoladen brekkes i biter og røres inn til det smelter. Blandes med eggedosisen og helles over den kalde marengsbunnen. Settes kjølig.

Bunnen skal være akkurat sånn passe sprø og Snickers-seig.
I helgen smakte jeg den også som lagkake. To bunner lagd i springform, med pisket fløte mellom og på toppen med sjokoladetopping. Også veldig godt, det ble liksom en litt mer festkake, men med samme gode smak. Med litt bløtere bunn da.

Denne er også veldig god med is (gjerne med litt karamellsaus) mellom bunn og sjokoladetrekk - sikker vinner!

2gull er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no