Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Surströmming

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-09-19, 23:44   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Surströmming

Jeg har sett Landskampen på Tv2 og straffen i dag var å spise Surströmming.

Jeg har aldri luktet eller smakt dette. Jeg forstår heller ikke hvorfor folk spiser mat man brekker seg av å lukte/spise. Men jeg lurer på, hva lukter det sånn egentlig? Og hvorfor spiser man det? Jeg spiser forøvrig heller ikke rakfisk, har luktet og smakt - er Surströmming ca det samme?

Finnes det andre "matretter" man bør holde seg unna om man reagerer på lukt?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 08:14   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surströmming

Det lukter intenst kloakk. Kan ikke sammenlignes med annen mat i grunnen.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor man spiser det, og hvem som fant på at det var lurt ...

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 08:42   #3
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Surströmming

Det er en grunn til at det fra enkelte hold anbefales at boksene åpnes under vann... Jeg har selv aldri smakt det, men mine foreldre har vært på flere ss-lag hos sine svenske venner og sier at det smaker ganske godt. Det lukter ikke akkurat roser av en del muggoster heller, men det smaker jo nydelig!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 08:43   #4
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Surströmming

Jeg antar at det finnes folk som faktisk liker det. Jeg liker forøvrig rakfisk.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 09:43   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Surströmming

Har inntrykk av at det er det her med ritualene rundt som gjør noen av disse rettene så spesielle. Man kan jo lure på opprinnelsen til en del av dem, men synes det mest nærliggende kanskje er at sulten er den beste kokk, og at man har spist halvråtten mat og funnet ut at noe av det døde man ikke av.

Island har for øvrig en spesialitet som heter kæstur hakarl. Det er håkjerring (haiart) som er tørket og gravet. De påstår det smaker som en veldig moden ost, litt ammoniakk, men også søtt og salt. Har ikke prøvd. Ingen planer om det, heller. Ligger også unna lutefisk.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 11:00   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Surströmming

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Island har for øvrig en spesialitet som heter kæstur hakarl. Det er håkjerring (haiart) som er tørket og gravet. De påstår det smaker som en veldig moden ost, litt ammoniakk, men også søtt og salt. Har ikke prøvd. Ingen planer om det, heller. Ligger også unna lutefisk.

Lutefisk smakte jeg for 1. gang i mitt liv i fjor, tilbehøret var utrolig godt!

Og ja! Mannen har smakt denne haien på Island, han beskrev det som å tygge viskeær med en smak av urin, det gikk store mengder dram for å kunne svelge haien. Og igjen stiller jeg spørsmålet - hvorfor? Det finnes jo så mye god mat som ikke er fordervet!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 11:12   #7
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Surströmming

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.


Island har for øvrig en spesialitet som heter kæstur hakarl. Det er håkjerring (haiart) som er tørket og gravet. De påstår det smaker som en veldig moden ost, litt ammoniakk, men også søtt og salt. Har ikke prøvd. Ingen planer om det, heller. Ligger også unna lutefisk.

Råtten hai smaker helt forferdelig vondt og kan egentlig ikke sammenlignes med noe annet jeg har smakt.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 14:58   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surströmming

Det lukter mange ganger mer vondt enn rakfisk.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 15:59   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Surströmming

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det lukter mange ganger mer vondt enn rakfisk.

Men hva kan man sammenligne lukten med? Ammoniakk, kloakk, bederving?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 16:07   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surströmming

Jeg har aldri selv spist, bare opplevd at naboen spiste og det er mange år siden. :humre. Jeg spurte en kollega som spiste det sist gang sist sommer og som har foreldre som elsker det. Det må spises ute. Hun sa at det er vanskelig å huske eksakt dut, men det er noe rottent, bedervelig over det. Det smaker noe bedre enn hva det lukter.

Rakfisk har jeg aldri kjent noen spesiell sterk lukt av. Surströmming lukter bare for jævlig. Vi kunne ikke være ute i hagen når naboen spiste.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 16:25   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surströmming

Jeg regner med at det er en av de tingene som må tilberedes og spises på en bestemt måte, og med et bestemt tilbehør. Jeg har aldri smakt det selv, men er nysgjerrig på hvordan det smaker. Rakfisk er noe av det aller beste jeg vet, og jeg elsker oster som lukter kraftig.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 16:35   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surströmming

Sustrømmingsboksen skal jo også bule ut som en fotball å at jæringen riktig har fått fatt i surstrømminge på innsiden.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 16:37   #13
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surströmming

Boksen

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 16:43   #14
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.328
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surströmming


(Kilde: youtube.com)

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 21:49   #15
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Surströmming

For meg er det en gåte at folk kan ha i seg noe slikt.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 22:15   #16
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surströmming

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men hva kan man sammenligne lukten med? Ammoniakk, kloakk, bederving?

Som sagt, kloakk. Man brekker seg av lukten. Virkelig. Muggost og rakfisk og "Gamle-Oles far" (dansk ost) kan ikke sammenlignes. De lukter blomster i forhold.

Konsistens er som råtten fisk. Spises på flatbrød med rømme - utendørs. Jeg klarte ikke spise det da jeg fikk det servert (begynte å brekke meg såpass av lukta at det var umulig å putte i munnen) ... Kollega som spiste det kastet opp.

Anbefales altså ikke, men artig å ha prøvd.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 22:15   #17
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surströmming

Bra teambuilding da.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 22:57   #18
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surströmming

Vil du ha sykkel, så vil du ha sykkel.

https://youtu.be/e-qflm0APTk

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-19, 23:44   #19
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Surströmming

Pappa jobber ein plass med svære lagerhaller. Og er ein nysgjerrig type. Så han bestilte ein boks med surstrømming. Boksen blei opna og folk sprang. Det lukta vistnok så inn i hampen. Folk sto utanfor å brakk seg. Og folk frå ein av dei andre hallane kom springande og spurte om det var gasslekkasje
Så ja, det lukter vist ille.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no