Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Symaskin til barn - trenger tips

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-19, 21:02   #1
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Symaskin til barn - trenger tips

Frøkna på ni ønsker seg symaskin til jul. Fra før av har hun en lekesymaskin av den svært enkle sorten, og den duger jo ikke til å sy noe som er hakket over søm rett frem.

Hun er svært opptatt av søm, form og farge og har vært det i mange år, så jeg er absolutt villig til å legge litt i en symaskin til henne i julegave. Men som en som ikke syr selv aner jeg ikke hva jeg skal se etter og hva man evt må tenke på når det gjelder symaskin til barn.

Tips?

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-19, 21:26   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Symaskin til barn - trenger tips

Jeg anbefaler alltid de enkle Pfaff-ene jeg altså. Min heter "smarter" og er grei å bruke (når den ikke er diva), og har overlockfot så man kan sy elastiske stoffer også. Ikke var den så dyr heller, mener jeg å huske. Og så er den rosa.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-19, 21:31   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Symaskin til barn - trenger tips

Min datter er 14 og fikk en Singer, tror jeg, til bursdag for noen år siden. Kjøpt på Obs tror jeg.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-19, 21:41   #4
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Symaskin til barn - trenger tips

Ikke kjøp en billigmaskin "til barn". I beste fall klarer hun ikke sy noe særlig på den. I verste fall ødelegger det sygleden helt. Kjøp heller en skikkelig maskin brukt på Finn enn en ny billigmaskin, er mitt råd. Frøkna fikk en Singer til 1000-1200 kr da hun var 10, og den var så dårlig å sy med at selv jeg hadde vansker med å bruke den. Og jeg har sydd i 30 år. Og den gikk i stykker i løpet av et år. Venninnen hennes fikk IKEA sin symaskin, i samme prisklasse, og moren hennes sa akkurat det samme. Det endte med at hun heller fikk bruke min maskin. Den 20 år gamle Berninaen min var langt mer barnevennlig enn den såkalte "barnemaskinen" hun hadde fått i gave.

Du ønsker en solid maskin, som står stødig og syr jevnt. Den trenger ikke mange ulike stingtyper; rettsøm og sikksakk holder egentlig til alt man virkelig trenger (alle maskiner har uansett litt flere stingtyper enn det). Prioriter heller kvalitet fremfor funksjoner.

Min anbefaling er å oppsøke en symaskinforhandler og prøvd en maskin. Du vil merke at det er stor forskjell på hvor solide de føles (billigmaskiner "skrangler" og "hopper" langt mer enn maskiner med høyere kvalitet) og hvor mye lyd de lager. Også er det jo slik med symaskiner, som med så mye annet, at man får den kvaliteten man betaler for. (I alle opp til 5-6000 kr. Over det begynner man å betale for ulike funksjoner også.) Så da kommer det egentlig mest an på hvor stort budsjett du har.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-19, 23:22   #5
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Symaskin til barn - trenger tips

Takk for tips! Vi er absolutt villige til å dra på litt i pris for å finne en maskin hun kan ha i mange år, så hun slipper å bytte ut etterhvert.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-19, 23:31   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Symaskin til barn - trenger tips

Ikke kjøp en som er alt for avansert er mitt tips. Min datter fikk en enkel en, med få funksjoner, og det meste er mekanisk. Hennes venninne har en mye dyrere en, med masse valg og fancy digitale funksjoner, hun må ha hjelp hele tiden, og kan ikke bruke den på egenhånd. Min datter bare finner fram sin og syr i vei.

Hun har en av de billigmaskinene som stort sett avbefales eller omtales som ræl her inne. For henne fungerer det brillefint, og verken verste eller beste fall i Teos advarsel har slått til. Verken hun eller jeg har hatt problemer eller plunder med den, men det er mulig vi har hatt flaks. Men det er klart, hvis du stoler på at det er en interesse som vil vare så er det absolutt lurt å legge i litt mer og gå for kvalitet, og jeg vil ikke direkte anbefale å kjøpe den som vi har, siden såpass mange har dårlig erfaring med den. Men som sagt, unngå de med alt for mange og kompliserte valg. Det enkle er ofte det beste.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 29-10-19 kl 23:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-19, 23:35   #7
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Symaskin til barn - trenger tips

Jeg har en Janome 521 som funker fjell til å sy alt. Jeg har sydd selehull i vognposer av dyner!

Skulle jeg hatt ny maskin i dag, ville jeg hatt en Janome Easy Jeans, men den er jo i en annen prisklasse.

Enig med de andre her, ikke kjøp billigmaskin, det vil bare bli plag.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-19, 23:39   #8
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Symaskin til barn - trenger tips

Brother Innov-is NV-15 har jeg god erfaring med til barn.

Sørg for at maskinen har tyngde, så den ikke sklir rundt på bordet når man syr.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-19, 10:27   #9
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.878
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Symaskin til barn - trenger tips

Gå til en symaskinforhandler og kjøp en enkel, stabil mekanisk maskin. Det sier seg vel selv at det er bedre å handle hos faghandel enn i en mat- eller møbelbutikk. Eventuelt finner du mange gode maskiner på Finn.

Jeg tror alle de større symaskinprodusentene har gode nybegynnermaskiner. Janome, Brorher og Pfaff har iallfall. Bernina har sikkert også, har sett de på Stoff og stil, men kjenner de ikke ut over det.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-19, 13:45   #10
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Symaskin til barn - trenger tips

Vi gikk på symaskinbutikk og fikk god hjelp, og kjøpte en maskin til ca 2500 til frøkna. Jeg husker ikke merke, men et av de "vanlige", og den var dessuten hvit med knallrosa detaljer.

Det hører egentlig til historien at symaskinen stort sett har bodd hos bestemor etter at vi flyttet, men det er ikke pga manglende lyst og vilje, men mer på grunn av sløve foreldre som utsetter ting.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-20, 00:06   #11
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Symaskin til barn - trenger tips

Vi endte opp med å kjøpe Hild fra Janome, og foreløpig er både frøkna og hennes gode hjelper bestemor veldig fornøyd.

https://www.klarferdigsy.no/products/janome-hild

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no