Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-15, 19:14   #1
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Som nevnt i en annen tråd, er de fleste partier flinke til å gi lovnader om hva de vil tilføre samfunnet. Men jeg synes de i for liten grad sier noe om hvordan de vil skaffe midlene.

Mulige kutt er jo også ofte skjult for den gjengse borger, siden de færreste har god overikt over kommunebudsjetter og mulige pengesluk. I tillegg er det ofte slik at det er rådmannen som skal komme opp med forslag til kutt, så velger de blant forslagene (etter valg, så de kan ikke si noe om det i valgkampen), eller de pålegger rådmannen å spare feks 800.000 i skolesektoren, så blir det rådmannens problem hvordan dette gjøres. På godt og vondt, rådmannen kan jo også vite hvor skoen trykker.

I min kommune synes jeg deler av kulturmidlene ikke forvaltes særlig bra, noe kommunerevisjonen også har påpekt. Enkelte får kastet midler etter seg fordi de fikk i fjor, uten å søke på nytt i år og uten å levere inn regsnap fra året før. Ergo betaler kommunen for arrangementer og foreninger som ikke nødvendigvis har livets rett/engasjement.

Jeg synes det er for mange administrative ledd i kommunen, det er 8 - ÅTTE ledd fra førstelinje til rådmann. Hvor mange direktører trenger man egentlig, og hvem skal utføre all jobben som alle planene disse lager krever? Her kunne en del vært kuttet.

Vi har en del doble helsetjenester, for eksempel har flyktningehelse opparbeidet seg en struktur som gjør at en del arbeid gjøres to steder, det er lite effektivt.

Men så vet jeg liksom ikke så mye mer om kutt og hvor man kan spare inn en haug med penger. Og ingen politikere vil snakke om kutt, bortsett fra noen som mumler om eiendomsskatt, avgift på bibliotek osv.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 22:27   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Jeg stiller for et parti som vil øke skattetrykket, heller enn å kutte. evt kutte i ting som å bygge flere parkeringsplasser og ting som egentlig ikke trengs. Vi har også er program som åpner for offentlig-privat samarbeid på finansiering.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 22:55   #3
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Ja, det er sant, økte skatter er jo en mulighet.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 23:13   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Jeg skulle likt å sett en oversikt som viser at å innføre nye skatter, som eiendomsskatt, faktisk medfører økt velferd. Jeg har en følelse av at det som oftest medfører et par nye direktørstillinger og noen nye utvalg.

En ting som ville monnet er om politikere tenkte et par ekstra ganger før de satte i gang nye ideer som vil krever sinnsykt mye byråkrati å administrere. Som det med fravær i osloskolen. Jeg har sett noe av arbeidsmengden dette har medført. På skolene, selvsagt, både i innføringen med all oppfølgingen det krever. Men i tillegg skal dette følges opp fra kommunens side. Det er tilsyn, oppfølgning av tilsyn, de gjennomgår teksten i skolenes brev til foreldre om svar på fraværssøknader, de melder inn avvik dersom det for eksempel manger en halv setning i en fotnote, og så må dette avviket følges opp. Og så videre og så videre.

Og så, etter et år med protester så snur man nesten tilbake til utgangspunktet, man har ca samme regler som før, bortsett fra at alt byråkratiet man innførte består.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 23:17   #5
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Jeg er motstander av signalbygg. Sett av skikkelig med midler til drift og vedlikehold, men dropp nye rådhus, fancy kulturhus og multimediabiblioteker.

Det er generelt mye å spare på å ikke spare seg til fant. La fagfolka i kommunen få rom til å gjøre en skikkelig jobb, istedenfor å privatisere. Nok folk på jobb får ned antallet sykemeldinger. Skikkelig opplegg for barn, eldre og funksjonshemma gjør at deres familie kan være i jobb og betale skatt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 23:21   #6
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.007
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Privatisering og konkurranseutsetting fører til at private har fortjeneste på kommunale/offentlige tjenester. Det er ikke riktig, overskuddet bør gå tilbake til kommunen, ikke til private. Jeg tror også at dersom fagfolka får tid og gode arbeidsforhold, så senker man sykefraværet og de blir mer effektive.

Og så er det viktig å ha litt penger på bufferkonto, sette av penger i fond, til uforutsette utgifter, f.eks pensjonsforpliktelser som ikke alltid er like godt å beregne. Da kan man unngå ubehagelige overraskelser.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 23:25   #7
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Min kommune brukte 200.000 på flagg som skulle henge over en gate for å feire en festval som kommunen betaler for. Jeg synes slike disposisjoner er way over hva som er ok kostnadsnivå, når folk på sykehjem jobber helsa av seg og min jobb holder stengt i resepsjonen en gang i uka pga kutt i lønnsmidler.

(Men min kommune er flink til mye altså.)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 23:31   #8
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Ja, og så kan gjerne de aller minste småskolene kuttes, om barna likevel ikke får stort mer enn 10-15 minutter skolevei.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 22:20   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Ja, det er sant, økte skatter er jo en mulighet.

Samtidig - øker man ikke skattene kan man sette en del mer penger inn i økonomien. Vi betaler 25 % moms på varer og tjenester. Leverandører av varer og tjenester sysselsetter, betaler skatt av overskudd, lønner ansatte som betaler skatt osv. En del av dette vil da også være lokalt.

Forskjellen mellom å øke skatt og ikke trenger da i praksis ikke være så stor egentlig når man ser hele det økonomiske syklusen.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-15, 22:37   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Samtidig - øker man ikke skattene kan man sette en del mer penger inn i økonomien. Vi betaler 25 % moms på varer og tjenester. Leverandører av varer og tjenester sysselsetter, betaler skatt av overskudd, lønner ansatte som betaler skatt osv. En del av dette vil da også være lokalt.

Forskjellen mellom å øke skatt og ikke trenger da i praksis ikke være så stor egentlig når man ser hele det økonomiske syklusen.

Dog er ikke økt forbruk en del av politikken til mitt parti
Mer type mindre forbruk. Feks redusert arbeidstid i stede for økt lønn.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 06:24   #11
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg er motstander av signalbygg. Sett av skikkelig med midler til drift og vedlikehold, men dropp nye rådhus, fancy kulturhus og multimediabiblioteker.

Det er generelt mye å spare på å ikke spare seg til fant. La fagfolka i kommunen få rom til å gjøre en skikkelig jobb, istedenfor å privatisere. Nok folk på jobb får ned antallet sykemeldinger. Skikkelig opplegg for barn, eldre og funksjonshemma gjør at deres familie kan være i jobb og betale skatt.

Dette!
Og i tillegg at man bruker folk i egne rekker i steden for å leie inn konsulenter i millionklassen. Hvem vet vel mer om problematikken enn de som jobber med den til daglig.
Ja til mindre jåleri!

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 08:24   #12
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Burde være en del å hente hvis man slanket kommuneadministrasjonen i kommunen her i alle fall.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 08:28   #13
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Dette!
Og i tillegg at man bruker folk i egne rekker i steden for å leie inn konsulenter i millionklassen. Hvem vet vel mer om problematikken enn de som jobber med den til daglig.
Ja til mindre jåleri!

Det er forskjell på konsulenter og konsulenter. Da jeg jobbet i bygge- og eiendomsavdelingen i vår kommune brukte vi i stor grad rådgivende ingeniører som konsulenter på våre byggeprosjekter. Hvis vi skulle gjort all denne jobben selv måtte det ansettes et titalls nye ingeniører (og hvor finner man alle dem som vil inn i kommunen?). Det var hensiktsmessig på alle måter å leie inn denne hjelpen. Sikkert også billigere enn å ansette. Samtidig så opplevde vi at våre lokalpolitikere ikke stolte på kalkylene våre og leide inn eksterne konsulenter for å gå oss i sømmene. Deres konklusjon var at hvis det var noe feil på jobben vi hadde gjort så var det at vi fikk arbeidet gjort veldig billig, ikke aaaltfor dyrt som politikerne var overbeviste om. Så det var jo sånn sett penger ut av vinduet med den konsulentbruken.

Signalbyggene som nevnes her er jeg helt enig i. Virkelig! Det er patetisk å se politikere som har nektet år etter år å heve vedlikeholdsbudsjettene logre som vilt når de får sjansen til å rive ned et av disse dårlig vedlikeholdte byggene og erstatte det med et nytt. For da blir det snorklipping og taler og aviser og alt som er moro!

For øvrig ville mye kunne spares ved at kommunen fikk lov til å holde kortene litt tettere til brystet i byggeprosjektene sine. Hvis tallene kunne offentliggjøres etter at anbudene var hentet inn tror jeg store summer kunne vært spart.

Å kutte ned på statlig byråkrati (vekk med alle supperåd!) ville også spare penger for kommunene. Det sitter alt for mange i statlige organer og pålegger kommunene en masse jobb som ikke kommer kommunes innbyggere til gode i det hele tatt. De oppfyller muligens noen krav fra EU, men ofte er det vel like gjerne en eller annen statlig byråkrat som skal rettferdiggjøre å ha en jobb og som dermed finner opp nye rapporteringspunkter og annet moro som kommunene må forholde seg til.

Jeg kjenner meg i grunnen ikke igjen i at det er så mange nivåer.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 08:32   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Burde være en del å hente hvis man slanket kommuneadministrasjonen i kommunen her i alle fall.

Er du helt sikker på det? Så lenge man må forholde seg til offentlig forvaltning med alle de krav om dokumentasjon som regner ned over kommunen skal det mange hender til for å få det til å gå rundt.

Jeg har, med ett unntak, aldri jobbet mer intenst i mitt liv enn jeg gjorde de årene jeg var i kommunen. Ekstrem nøyaktighet måtte til for å sikre at kommunen ikke ble trukket inn for KOFA eller domstolene.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 09:28   #15
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Jeg syns lokalpolitikk er vanskelig. Det er mye vanskeligere å skaffe seg oversikt over hva som trengs, og det blir jo ofte til at man ser/er opptatt av det som foregår veldig lokalt, og ikke ser resten av kommunen - som tross alt er større enn det nærmeste nabolaget som regel.

Jeg er sikkert preget av at jeg bor i et av kommunens fokusområder - jeg er stort sett veldig fornøyd, og syns kommunen gjør gode prioriteringer - blant annet når det gjelder oppvekst og miljø. Samtidig vet jeg jo fint lite om hvordan det står til med eldreomsorgen, desverre. Jeg har tatt en sånn valgtest i lokalavisen, men spørsmålene var litt teite, og alle partiene var stort sett enige om svarene bortsett fra Frp.

Når det gjelder signalbygg er jeg litt delt. Min kommune har et forholdsvis nytt (10-12 år gammelt) og fint kulturhus. Det er absolutt ikke i signalbyggklassen, men det kostet jo veldig mye likevel, da det er kjempestort. Men det er et flott samlingspunkt, og kommunen er veldig flinke til å bruke kulturhuset til mange forskjellige arrangementer, biblioteket er kjempepopulært, og lokalene brukes også av kulturskolen. Jeg tror det er viktig å ha et slikt samlingssted. Men det er klart, det trenger jo ikke være tegnet av snøhetta, et helt vanlig godt vedlikeholdt bygg holder fint.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 09:34   #16
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.


Jeg kjenner meg i grunnen ikke igjen i at det er så mange nivåer.

I min kommune er det slik:
saksbehandler-avdelingsleder-tjenesteleder-seksjonsleder-kommunalsjef-direktør-rådmann - ordfører

Når jeg skriver en sak (jeg er saksbehandler) skal alle disse lese denne, før den skal igjennom politisk administrasjon og 1-3 politiske utvalg. Flere av de øverste nivåene har også egne rådgivere som skal lese saken og ha meninger. Om et fagområde jeg er ekspert på.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 09:37   #17
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

I min kommune er det slik:
saksbehandler-avdelingsleder-tjenesteleder-seksjonsleder-kommunalsjef-direktør-rådmann - ordfører

OK. Det høres voldsomt ut. Den gang jeg skrev saker var det meg-avdelingsleder-kommunalsjef-rådmann. Det hendte ofte jeg diskuterte sakene med kommunalsjefen direkte.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 09:38   #18
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det hendte ofte jeg diskuterte sakene med kommunalsjefen direkte.


Det er helt utenkelig her.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 12:44   #19
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

[...]
Signalbyggene som nevnes her er jeg helt enig i. Virkelig! Det er patetisk å se politikere som har nektet år etter år å heve vedlikeholdsbudsjettene logre som vilt når de får sjansen til å rive ned et av disse dårlig vedlikeholdte byggene og erstatte det med et nytt. For da blir det snorklipping og taler og aviser og alt som er moro!

[...]

Å kutte ned på statlig byråkrati (vekk med alle supperåd!) ville også spare penger for kommunene. Det sitter alt for mange i statlige organer og pålegger kommunene en masse jobb som ikke kommer kommunes innbyggere til gode i det hele tatt. De oppfyller muligens noen krav fra EU, men ofte er det vel like gjerne en eller annen statlig byråkrat som skal rettferdiggjøre å ha en jobb og som dermed finner opp nye rapporteringspunkter og annet moro som kommunene må forholde seg til.

Ang vedlikehold, syns jeg denne artikkelen sier det meste. To skoler bygges samtidig. Den ene har egen vaktmester og vedlikeholdsbudsjett, den andre har det ikke. Hva skjer etter 40 år? http://www.smp.no/nyheter/article8356447.ece

Det som fortviler meg mest med statlige supperåd, er at det sitter massevis av dyktige folk der. Men istedenfor å gjøre én oppgave godt og på en måte som kommunene faktisk kan ha nytte av (f.eks. sørge for at det kommer statistikk og teksteksempler som man kan bruke direkte inn i ulike planer), så skal de gjøre så lite og enkelt som mulig samtidig som de dekker et størst mulig felt. Så da kommer disse rapportene på 200 sider som sier ingenting, eller en nettside der de har ramset opp linker til andre nettsider.

Jeg hadde en gang en diskusjon med en dame i kunnskapsdept eller dir. Hun satt på en pengesekk som skulle brukes til realfags- og miljøsatsinger for elever. Så jeg foreslo at hun kunne dekke transportutgiftene for skoler som ville besøke bedrifter eller realfagssentra. Nei, det ble tydeligvis for kjedelig. Så der ble det utviklet et nytt prosjekt som sikkert er gøy, men som ligger fullstendig utenfor læreplanen.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-15, 15:52   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

I min kommune er det slik:
saksbehandler-avdelingsleder-tjenesteleder-seksjonsleder-kommunalsjef-direktør-rådmann - ordfører

Når jeg skriver en sak (jeg er saksbehandler) skal alle disse lese denne, før den skal igjennom politisk administrasjon og 1-3 politiske utvalg. Flere av de øverste nivåene har også egne rådgivere som skal lese saken og ha meninger. Om et fagområde jeg er ekspert på.

Det er jo ekstremt topptungt i vår kommune. Alt for mange ledernivåer. Alt for mange rådgivere.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no