Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Overvintring av stauder

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-20, 01:49   #1
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Overvintring av stauder

Mine fingre heller mer mot brunt enn grønt, så den nye hagen er bygget opp etter "make-it-simple"-prinsippet.

Dvs. jeg har en blomsterkasse som er 3.7 meter lang og 70 cm bred, nederst i kassen er det lagt isolasjonsmatter, over dem er det lagt ut lekter hvor det står store murerbøtter med hull borret i bunnen, fylt med lecakuler og jord. Blomstene jeg kjøpte var stauder, den viktigste blomsten en peon, noe lavendel og de andre blomstene er fine, aner ikke hva de heter, men de har blomstret på ulik tid igjennom vår, sommer og høsten. Ingen løkplanter.

Nå har alt mer eller mindre avblomstret, bortsett fra lavendelen. Hva gjør jeg nå? Mtp frost og vinter. Skal jeg klippe de ned? Det er ikke akkurat pent med disse blomstene som ser døde ut. Kan jeg bare legge en duk over, type sort filt els? Jeg vil helst ikke ha en pressening som støyer når det blåser.

Hagesenteret hvor jeg kjøpte de sa de ville komme igjen og igjen. Jeg har ikke mulighet til å lagre alt varmt. Og de står "hulter i bulter" dvs. mitt system som gjør at det ser pent ut når det er vår/sommer.

Jeg bor på Østlandet, det kan bli bitende kaldt og mye snø - eller ikke.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 19-09-20 kl 02:04.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-20, 02:00   #2
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Overvintring av stauder

Kassen er bygget som et rekkverk på terrassen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-20, 02:30   #3
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overvintring av stauder

Bilde ?
Dersom det er frostsikkert og med drenering så tåler stauder å overvintre ute.
Peonen kan du klippe ned nå. Klipp vekk brunt og vissent på lavendelen. Den kan bare stå videre utover og blomstre.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-20, 08:55   #4
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring av stauder

Du skal ikke ta inn stauder, nei. La alt være. Klipp ned det du synes er stygt. Noen stauder vil gjerne ha næringen visne blader gir roten, så mange venter til bladene er helt visne. Det gjør ikke jeg, jeg klipper bort alt jeg ikke liker når jeg ikke synes det er pent å se på lenger/ når det passer meg.

Hva har du forresten i bakgrunnen der?

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-09-20, 09:16   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Overvintring av stauder

Det er ikke min blomsterkasse, kun eksempel på utseendet.

Men takk for gode svar!

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-20, 10:19   #6
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Overvintring av stauder

Jeg har stauder i dype verandakasser. Gjør ingenting om høsten, bare tar dem bli gule og brune og etterhvert visne. Synes liksom det er fint å ha "ekte høstnatur" i kassene da. Så klipper jeg av på våren når jeg ser at det begynner å spire igjen. Det er utrolig gøy med stauder, å se alt våkne til liv igjen på våren. Jeg har flere ganger trodd at noe har dødd, men jammen meg kommer ikke plantene tilbake. Liksom litt magisk.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-20, 10:26   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Overvintring av stauder

Stauder er planter som skal tåle å overvintre ute. Jeg gjør ingenting med dem, og klipper ned om våren. Det eneste som kan være en fare, er at du har stauder som ikke tåler vintertemperaturen i sonen du bor i, det er noe som heter herdighetssoner som du kan sjekke til neste gang du skal handle.

Lavendel kan det hende at ikke kommer til neste år, men peonen overlever bare av å stå der.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-20, 10:32   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring av stauder

Enig i at det kan stå, men her på Vestlandet er det ofte så vått at alt råtner. Det er ikke like pent og «høstlig», altså. Grå, råtne blader på for eksempel hosta er dritstygt. Jeg fjerner det. Andre planter er penere om høsten, men ofte er mye ødelagt av fukt og regn.

Jeg har forresten iherdig fjernet blader av primula i en måneds tid. Ikke fordi de var så stygge, men fordi de tok så stor plass og jeg ville ha andre planter der. Men de fortsetter å komme opp hele tiden. Jeg tror vi har primula hele året her. I fjor blomstet den faktisk midt på vinteren.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-09-20, 10:37   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.848
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring av stauder

Stauder overlever vinteren helt av seg selv. (Og hvis de ikke gjør det, så velger man noen andre - hvis man er en sånn hageeier som liker det enkle. ) Jeg klipper blomsterstilken av staudene mine når blomstene har visnet. Bladene lar jeg stå til de visner om høsten. Eller jeg glemmer dem og lar dem ligge over vinteren. Begge deler fungerer fint for planten, men det første ser penere ut.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-20, 00:03   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overvintring av stauder

Eneste du må tenke på er at stauder som står i kasser er mindre isolert enn dem som står i jorda. Så kommer det en kald vinter kan noen av dem stryke med. Peoner liker ikke å bli flytta på. Lavendel er av og til vinterherdig, av og til ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-20, 00:38   #11
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.077
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Overvintring av stauder

Ja bare la alt være. Hvis jeg skulle dekket med noe så var det f.eks granbar eller striesekker. Men naturen pleier ordne opp.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no