Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-22, 20:08   #1
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Gi meg di beste glutenfri oppskrift

18-åringen i huset har fått cøliaki. Ho er ved godt mot, og det skal nok gå fint. Ho er veldig glad i å lage mat, og nettet fløymer jo over av oppskrifter, men det hadde vore kjekt å kunne gi henne nokre gjennomprøvde, gode oppskrifter.
Så, kva er din favoritt?

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-22, 20:11   #2
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Jeg liker oppskriftene til Pappa uten gluten. Har boka hans, og den er veldig fin. Ciabatta og boller ble gode.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-22, 22:29   #3
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Enig i tipset om pappa uten gluten. Det var først da jeg prøvde de oppskriftene at gjærbakst ble gøy.

Ellers ville jeg slå et slag for mye naturlig glutenfri mat. Rene råvarer kan brukes til gode baser. Jeg reagerer på endel glutenfrie produkter, det er mye stivelse.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-22, 23:19   #4
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Er oppvokst med cøliaki.. husker ikke glutenholdig mat (eller jeg har hatt uhell men de resulterer i 48 timers oppkast, sterke smerter osv og da er det jo ikke snakk om å spise en brødskive akkurat, men mest at mitt har vert borti den brødskive.. men jeg dog veldig veldig sensitiv).

Ncf er jo greit å være medlem i, matlagings kurs, leir (og da er jo maten glutenfri.. husker selv julebord med ncf hvor jeg kunne spise ALL maten, det skjer jo aldri nå..)..

Det er mye lettere å ha cøliaki nå enn for 20 år siden men det er en omveltning.

Det største problemet folk møter på med cøliaki er gjærbakst. Mange gir rett og slett opp også. Men det er fullt mulig å få til.

Jeg drev eget bakeri med gluten og melkefri gjærbakst før voksen psyk tiden min i 2012. Jeg produserte så mye jeg klarte men måtte ofte si nei til bestillinger fordi jeg kunne ikke bake mer enn de opp mot 12-18 timene jeg gjorde periodevis

Jeg hadde et delvis samarbeid med www.glutenogmelkefri.com
Våre oppskrifter på gjærbakst var veldig identiske da. Jeg ble syk og måtte slutte i 2012. Hun har videreutviklet og jeg kan trykt gå god for det som ligger der av gjærbakst.

Men har enda mine «gamle» oppskrifter liggende. Det er bare å gå inn på Facebook og cøliaki gruppen. Noe ligger jo som innlegg men under filer ligger et dokument som heter kais basis oppskrifter eller noe sånt.
La ut et bilde av en deig som jeg laget og kjevlet ut 1 cm tynn og løftet rett opp fra benken på gruppa, i løpet av meget kort tid så var det vel 70 spørsmål med oppskrift og da holdt jeg på legge ut oppskriften..

Noe som er utfordrende med glutenfri bakst at noen poster et bilde av et brød og skriver dette brødet ble så godt og brødet ser fint ut. Legger ut oppskrift, med la oss si 1 kg semper lys melmiks. Så er det noen som på et tidspunkt skriver de ikke får det til.
Hender jeg spør - hvilke mel brukte du? Så svarer Toro.

Uten å kunne huske nøyaktig forskjell så mellom de ulike melmiksene så er det jo mange hundre bare sjekk allergimat.no eller allergikost.no men husk - det ER flere melsorter uten gluten enn med. Glutenfritt mel er jo bare at det er uten gluten. Det heter miks av en grunn, det er en miks av ulike. Pluss gjerne noe fortykningsmiddel osv for at det skal henge mer sammen, glutenet er jo det «vanlige» limet.
Så om Toro har masse rismel, litt potetmel og så guarkjernemel.
Så har semper potetmel, maisstivelse og deretter litt sukker i sin innholdsfortegnelse.
Da vil de trenge ulik mengde væske mengde også. Og resultatet vil heller ikke bli det samme. Prøv selv å lage hveteboller og bruk 1/2 potetmel og 1/2 kg mais mel i stede for hvetemel men nøyaktig samme melke mengde.
Resultatene funker sjelden. Noe går men noe går ikke..

Så beste er ofte å finne oppskrifter tilpasset det mange tenker å bake av særlig gjærbakst da den er tricky.. særlig i starten.

Av pasta, kjeks osv så er det prøv og feil slik som med ulike «hveteprodusenter» men der smaker de gjerne mer likt. Men gf alternativer er jo gjerne av ulike gf mersalg eller blandinger.
Jeg kan like en og hun noe annet..

Om hun er opptatt av ernæring så er det verd å merke seg at e466 finnes i mye gf mat dessverre og mye hyppigere brukt der. Veldig mange prøver å begrense inntak av det da mer og mer tyder på at det faktisk skaper betennelse i tarmen! Og hvor er cøliaki? Jo, i tarmen!
Bare en tanke av en cøliaker som også er interessert i ernæring og helse

Det er ofte lite fiber i disse glutenfrie melmikser og lite grovt.
Det er mye bruk av hvetestivelse! Selv om ordet inneholder hvetestivelse så er denne glutenfri fordi det er mindre enn 20ppm (noen er dog så sensitive som meg at de reagere men langt fra alle..).
Det brukes mye fordi det har en «god» (til p ikke inneholde gluten) bakeegenskap. Men til gjengjeld. Null næring, kun ren rask karbo.
Finnes mye morsomme sorter å eksperimentere med som eks teff, quinoa osv, det er en god interesang smak men kanskje ikke det ferskeste nybegynnere valget… men en del velger vekk de «nybegynner» løsningene først fordi andre er bedre.

En god gjeng, da særlig voksne (eh på papirene er jeg voksen da..) som kanskje ikke er ute å farter velger å kutte ut mye glutenfrie erstaninger. Hvem sier man MÅ ha brød til frokost?
Dette sklir jo uansett mer og mer ut nå har jeg sett de siste årene.
Mye glutenfri erstaning er det lite energi og mye rask karbo i. Så å heller fokusere på rene produkter og mer basis naturlig glutenfri kosthold er for noen enklere også, men spiser gjerne frø knekkebrød, noe erstaning innimellom osv.
Forøvrig for «oss» som velger den måten har enten gjerne mer problemer som gjør at ikke ‘bare» et gf kosthold holder eller bare opplever å føle seg bedre!


Jeg spiser per i dag et vel per definisjon helt lavkarbo kosthold.
Jeg har jo kuttet ut sukker, all gf korn osv fordi jeg føler meg ekstremt mye bedre enn når jeg «bare» levde gf. Men samtidig så hadde jeg små problemer på er «bare» gf kosthold.

Men hadde vel muligens ikke valgt den ruten om jeg var 18 nå og hadde fått cøliaki og husket «gammel» mat, kanskje vert litt her og der hos venner (jeg har jo ikke det da heller), men sånne greier men det er individuelt.

Men cøliaki er overveldede i starten og noen blir jo ganske frustrerte og sinte, opplever en slags sorg også. Helt normalt.

Samtidig vil jeg si, er du interessert i nye smaker, nye utfordringer og nye tanker - velkommen inn i «vår» verden.

Går seg til.. vil nok bli en del feilsteg og ting må planlegges mer (kan ikke bare hive seg ferie, lurt å vite hva er tilgjengelig). Det ligger dog mye på nett og folk deler sin erfaringer.

Ncf er flinke

Folk tenker Forøvrig sjelden på at de ikke får gluten hos meg uavhengig av hva jeg servere. Om det er en muffins (eller lager jeg kokos/linfrø muffins som er knallgode) eller middag. At jeg bruker noe annet enn hvetemel i saus liksom..

I dag er vaffeldagen. Det var møte her på huset. Snakk om å ha mer elles greier blant oss og jeg sier jeg blir med jeg om jeg tåler det men jeg kan ikke bruke samme utstyr og siden jeg er så ekstremt sensitiv så må jeg også unngå rom hvor de holder på å styre med hvetemel.
Så kom det fra sjefen - men hva om du lager din og vi vår så spiser vi sammen?
Jeg svarte - du hadde mest sannsynligvis ikke tenkt på at det ikke var hvetemel i det jeg serverte deg. Jeg har puttet slt mulig inn i greier her og personalet spiser det og sier det er godt.
Nevnte brownies som eks. Den forsvinner fort den. Men når jeg sier det er avokado i den, så får jeg et spørrende blikk. Det er verken gluten, melk eller sukker i den brownies. Men den forsvinner fort, noen spørsmål med ennevt knall grønn glasur (ikke alltid jeg lager det da).

Men hadde jeg kommet på at det var vaffel dag i dag så hadde jeg tatt med noen som ligger i frys og servert. De inneholder melkeprotein så jeg har nå kuttet de ut.
Og til nå er det faktisk KUN de jeg har fortalt hva den inneholder som viser skepsis.. de fleste tar seg en. Og det hadde skjedd i dag og. Men blir overrasket etterpå over å vite at denne er det kun egg, fiberhusk, bakepulver, philadelia og litt sukrin i. (Evt kardemomme/kanel om det er «kose» vafler og ikke mat vafler).
(Mammas samboer nektet lenge smake på disse, de virker skumle.. men så plutsleig hadde han nå smakt på de uten å vite fordi jeg hadde med til mamma og bare ga en bit. God den, fortalte han hva han så lenge ikke ville smake på )

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-22, 23:26   #5
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Jeg er per i dag ikke likemann i ncf, men er det i mat og atferd. Mat og atferd startet basert på gluten og melkefri diett så om ønskelig så kan du jo få nr/Mail/navn om hun vil det.

Jeg ligger jo uansett på nett der (nettsidene er under endring virker det som nå) og det er en grunn til at jeg har sagt ja til likemann det er jo for å dele erfaring. Har en dobbel rolle jeg da med både protein intoleranse og cøliaki (først nevnte er jo at melkeprotein påvirker adhd biten av meg).

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-22, 23:31   #6
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Tusen takk for innspel! Veldig interessant å lese dine tankar Kamp. Tek gjerne imot fleire tankar. Vert nok snarlig innmelding i ncf. Kjenner godt ei som er bakeleiar, så henne skal vi nok få litt tips frå.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-22, 11:54   #7
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Middagsmat er ikke noe problem, det meste kan gjøres om til glutenfritt.

Bruker av og til pappa uten gluten hvis jeg trenger en oppskrift (som oppskriften på fiskegrateng). Bruker også Linda Stuhaug for inspirasjon.

Kaker og kjeks er bare å bytte til glutenfritt mel. Jeg har i senere tid begynt å bruke Toro lys melblanding, da jeg syns det gir bedre resultat enn annet mel (som Toro fin kakemiks). I noen kaker/kjeks blander jeg ulike typer melsorter for å få ønsket resultat (ulike varianter med lys melblanding, semper mix og/eller jyttemel).

Kan varmt anbefale proteinrundstykker, men bakt med glutenfri havregryn.

Det kan virke litt overveldende i begynnelsen, men det går seg etterhvert til og man tenker lite på det. Det er mest når man spiser ute mam kan oppleve seg litt annerledes.

Jeg jobber forøvrig som frivillig kursholder for NCF, men har en pause fra det for tiden. NCF holder bl.a. gratis kurs (digitalt) for nydiagnostisterte, men man må være medlem.

Bare spør hvis det er noe konkret du lurer på.


Sist redigert av ElinM : 27-03-22 kl 00:07.
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-22, 19:28   #8
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Middagsmat er ikke noe problem, det meste kan gjøres om til glutenfritt.

Bruker av og til pappa uten gluten hvis jeg trenger en oppskrift (som oppskriften på fiskegrateng). Bruker også Linda Stuhaug for inspirasjon.

Kaker og kjeks er bare å bytte til glutenfritt mel. Jer har jeg i senere tid begynt å bruke Toro lys melblanding, da jeg syns det gir bedre resultat enn annet mel (som Toro fin kakemiks). I noen kaker/kjeks blander jeg ulike typer melsorter for å få ønsket resultat (ulike varianter med lys melblanding, semper mix og/eller jyttemel).

Kan varmt anbefale proteinrundstykker, men bakt med glutenfri havregryn.

Det kan virke litt overveldende i begynnelsen, men det går seg etterhvert til og man tenker lite på det. Det er mest når man spiser ute mam kan oppleve seg litt annerledes.

Jeg jobber forøvrig som frivillig kursholder for NCF, men har en pause fra det for tiden. NCF holder bl.a. gratis kurs (digitalt) for nydiagnostisterte, men man må være medlem.

Bare spør hvis det er noe konkret du lurer på.

Toro har Egebtlig helt ok bake egenskaper men væskemengde må tilpasses. Fordi du kan jo ikke bruke grov Toro og bytte det med blå jytte.

Dette er en så klassisk nybegynner feil jeg føler ncf bommer på å informere om

Frem til du kjenner ulike melsorter, bruk konkrete oppskrifter

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 00:23   #9
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.975
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Toro har Egebtlig helt ok bake egenskaper men væskemengde må tilpasses. Fordi du kan jo ikke bruke grov Toro og bytte det med blå jytte.

Dette er en så klassisk nybegynner feil jeg føler ncf bommer på å informere om

Frem til du kjenner ulike melsorter, bruk konkrete oppskrifter

Jeg bruker aldri Toro grov melblanding, liker ikke den ...

Det er sjelden jeg bruker glutenfrie oppskrifter når jeg baker, kanskje med unntak av gjærbakst.. Jeg bruker som regel oppskriftene jeg brukte tidligere, og har prøvd meg fram for å finne gode blandingsforhold på melet. Det er et godt utgangspukt å vite at Toro lys kakemiks gir et tørrere resultat (som sprøere kjeks) enn semper, som gir et mykere resultat, for eksempel. Derfor blander jeg melsorter for å få det som jeg ønsker. Det er sjelden jeg må endre væskemengden.

Hvis man ønsker å prøve seg fram, anbefaler jeg sterkt å notere slik at man husker hva man har gjort.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 09:37   #10
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Lillesøster har også cøliaki og jeg kan bekrefte at dette kommer til å gå helt fint.
Jeg anbefaler også pappautengluten og cøliakikokken. Middager i størst mulig grad naturlig glutenfri. Lettere med konkrete oppskrifter om man vet hva du savner. Si fra!

Vi har også god erfaring med å bytte ut med gf mel i vanlige oppskrifter, bare ikke gjærbakst. Der må man bruke egen oppskrift. Ved utbytting, husk å bytte ut med vekt, ikke volum. ElinM har gode innspill på ulike meltyper i kake.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 09:42   #11
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Vi bruker forresten mye glutenfritt havremel; særlig i vafler og pannekaker, til alle her. Kjøper i store kvanta på nett.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 13:01   #12
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Av ferdige brød synes jeg de frosne til Fria er best, og av melblandinger foretrekker jeg Holmen sine. Det er for mye stivelse i Toro sine synes jeg. Bokhvetemel og flak liker jeg og. Men det har en litt nøtteaktig smak som kanskje ikke er for alle. Jeg bruker det til blant annet pannekaker, bananlapper og grøt.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 19:42   #13
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg bruker aldri Toro grov melblanding, liker ikke den ...

Det er sjelden jeg bruker glutenfrie oppskrifter når jeg baker, kanskje med unntak av gjærbakst.. Jeg bruker som regel oppskriftene jeg brukte tidligere, og har prøvd meg fram for å finne gode blandingsforhold på melet. Det er et godt utgangspukt å vite at Toro lys kakemiks gir et tørrere resultat (som sprøere kjeks) enn semper, som gir et mykere resultat, for eksempel. Derfor blander jeg melsorter for å få det som jeg ønsker. Det er sjelden jeg må endre væskemengden.

Hvis man ønsker å prøve seg fram, anbefaler jeg sterkt å notere slik at man husker hva man har gjort.

Toro er ikke god nei

Jeg opplever at schar mel miks b og grov har gode bakeegenskaper og god holdbarhet. Enkle og få til også
Forøvrig ok nærringsmessig også.

Men skriv ned om man blander og blir fornøyd ja. Er slik jeg også har gjort når jeg studerte hva som ga best forhold hos meg.

Kaker osv er ikke så vanskelige, men det er jo gjærbaksten som er bøygen.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 22:59   #14
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Vi har i dag feiret bursdag her med besøk av familien og har for eksempel servert:
Tre store pizzaer med denne bunnen: https://pappautengluten.no/glutenfri...e-kjottboller/
Forsteker litt lenger. Tar på godt med fyll og tar fyllet godt ut i kantene - ingen merker at bunnen er glutenfri, den er populær hos alle.

Toro glutenfri brownies (den er veldig grei. Men brownies er ikke vanskelig ellers heller).

Ostekake, vanlig oppskrift men med glutenfrie Digestive i bunnen

Andre kaker vi liker å servere er pavlova og sånn Budapestrull. Vi har suksessterte på lista (omtrent naturlig glutenfri) og lillesøster har nettopp lagd vannbakkels selv (ble veldig bra).

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-22, 23:54   #15
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Mange gode tips her! Trur eg må sette meg ned og skrive notater!

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-22, 12:29   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Oreo desserten er en stor hit hos alle ungene i familien, fra de var små og til nå som unge voksne/tenåringer. Den lages lett glutenfri med «Oreo» kjeks fra glutenfri hylle. Kan også velge laktosefri melkeprodukter .
2 pakker kjeks, 1 pakke ferdig vaniljekrem, 1liten pk kremfløte, 2 pk kremost, 150 g melis.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-22, 13:01   #17
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Jeg serverte både middag og dessert til svigers i går og ingen av dem reflekterte over at alt var glutenfritt.

Det er lurt å teste ut de ulike meltypene, for man får fort en favoritt. Jeg takler dårlig jyttemel, for eksempel, det har en ettersmak jeg ikke vil ha. Jeg bruker mye Semper.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-22, 13:11   #18
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 26.992
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Vi bruker også en god del fra Linda Stuhaug forresten, hun har ikke glutenfrie oppskrifter i utgangspunktet, men mange som lett kan gjøres til det.
Bananbrødet hennes med kun havremel oppi er for eksempel en favoritt.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-22, 12:11   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg di beste glutenfri oppskrift

Å lage brøddeig med veldig lite gjær, og la den heve 16-18 timer gir veldig gode og holdbare brød som ikke smuler.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no