Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-22, 11:31   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Jeg vet at det er individuelt, men det blir kanskje lettere å finne ut hva jeg reagerer på om jeg vet hva andre reagerer på.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 11:39   #2
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Tenker du på matvarer som ikke inneholder laktose, men som du fremdeles reagerer på?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 11:59   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Både det og melkeprodukter.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 13:10   #4
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Jeg glemmer av og til at hamburger og enkelte potetgullsorter inneholder laktose.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 13:46   #5
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Jeg kan spise litt sjokolade. Reagerer mer på Stratos enn Freia melkesjokolade.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 13:50   #6
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Jeg har laktoseintolerante barn og to av tre reagerer faktisk på havre. De er sjekket for cøliaki opp og i mente (fordi jeg har det), men ingen utslag. De skal jo ikke reagere på havre, men mage/tarm-systemet deres har åpenbart ikke lest manualen.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 13:57   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Jeg får veldig treg mage av havre. For mye fiber kanskje.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 13:59   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Hos meg varierer det, både fra dag til dag og svingninger over lange perioder/år. Nå for tida tåler jeg mer og kan spise kvikklunsj igjen, enkelte kaker med litt krem. For et par år siden var det rett på do hvis jeg spiste sånt.
Men jeg reagerer også på kaker med mye krem, selv om den er laktosefri (vi har ofte kaker på jobb), blir kvalm og uggen. Så mengde har også noe å si.

Jeg og datter er testet og har det genet som ikke tåler laktose. Vår erfaring er altså at alt varierer. Det som går fint én dag kan gå helt dårlig den neste.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 14:03   #9
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Geitmelk har ikke laktose, så geitost er trygt. "Vanlige" brunoster er verst.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 15:22   #10
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Etter at jeg sluttet å drikke melk med laktose tåler jeg alt i mindre mengder. Men reagerer mest på risengrynsgrøt og fløteis.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 16:48   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Mellomste her er testet og slo ikke ut på laktoseintoleranse ifølge blodprøven legen tok, men samme lege rådet oss til å droppe laktose dersom det hjelper. Og det gjør det. Tankeløst hadde faren kjøpt noe laget på butterdeig (mye smør, ja) som hun spiste en av, og det gikk ikke så bra.

Vi har ikke testet så mye hva hun tåler, men det funker med laktase i tilfeller hvor vi ikke har helt kontroll på hva hun får i seg har vi erfart.

Hun har i ettertid også fått en antatt refluks - diagnose som vi har fort medisiner for og tilsammen er hun da langt, langt bedre enn hun var. Det er helt magisk.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 20:03   #12
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Jeg slår ikke ut på laktoseintoleranse, men siden jeg har irritabel tarm følger jeg lav FODMAP og har etterhvert funnet ut av hva jeg må unngå helt og hva jeg tåler litt av. Laktose er en av tingene jeg er forsiktig med, så der bruker jeg laktosefrie produkter og i noen tilfeller laktoseredusert. Jeg kan fint spise harde oster, de har lite laktose. Men ellers unngår jeg vanlig is, fløte etc. Ganske nylig har jeg lært at karragenan tilsettes i en del laktosefri produkter, og kan gi reaksjoner for de med irritabel tarm, da forsto jeg hvorfor jeg får vondt i magen av mye Fri-is og laktosefri vaniljesaus. Så sånne ekstra ting som blir puttet i produkter kan godt lage krøll. Havre er høy fodmap over en eller annen mengde (husker ikke hvor mye), så det kan en reagere på hvis en spiser mye og har irritabel tarm. Jeg har hatt masse nytte av Julianne Lyngstad sitt nettsted og bøker for å finne ut mer om hva jeg kan spise og hva jeg bør unngå og sørge for nok variasjon i kosten.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 20:55   #13
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Det verste er ren melk, så jeg holder meg helt unna melk og kaffe latte på vanlig melk. Jeg synes jeg tåler sjokolade og oster greit. Men brunost holder jeg meg helt unna (med unntak av en sjelden gang når jeg spiser en svele).

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.

Sist redigert av Nooria : 05-06-22 kl 19:01.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-22, 21:52   #14
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.619
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Geitmelk har ikke laktose, så geitost er trygt. "Vanlige" brunoster er verst.

Dette var nytt for meg, og veldig interessant dersom det stemmer.

Det jeg klarer å lese ut fra melk.no sine sider er at det er 4 g laktose i 100 gram geitemelk. (Om dette ikke stemmer er det jo veldig godt nytt for laktoseintolerante.)
https://www.melk.no/Kosthold-og-hels...ieriproduktene

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-22, 09:08   #15
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.842
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Men reagerer mest på risengrynsgrøt og fløteis.

Akkurat de to tingene var det arvingen også reagerte mest på. Nå virker det til at hun stort sett har vokst det av seg.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-22, 10:48   #16
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Jeg drakk en milkshake på burgerbar en gang, og det reagerte jeg definitivt på. Har tenkt at syrnede melkeprodukter skulle være bedre, kefir for eksempel, men det virker som om jeg reagerer på det også. Får vel bare kjøpe de laktosefrie variantene.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-22, 13:17   #17
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg drakk en milkshake på burgerbar en gang, og det reagerte jeg definitivt på. Har tenkt at syrnede melkeprodukter skulle være bedre, kefir for eksempel, men det virker som om jeg reagerer på det også. Får vel bare kjøpe de laktosefrie variantene.

Jeg lager egen helt laktose fri yogurt. Fermentere i 48 timer.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 21:36   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Etter at jeg sluttet å drikke melk med laktose tåler jeg alt i mindre mengder. Men reagerer mest på risengrynsgrøt og fløteis.

Samme her. Bløtekaker utgår også, med høye kneløft.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-22, 21:49   #19
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Geitmelk har ikke laktose, så geitost er trygt. "Vanlige" brunoster er verst.

Laktose er melkesukker og finnes naturlig i all melk, også geitemelk. Noe mindre enn i kumelk.

https://www.melk.no/Kosthold-og-hels...ieriproduktene

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-22, 00:30   #20
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laktoseintoleranse - hva reagerer du på?

Alle pattedyr har laktose, også mennesker. Sønnen min tålte ikke morsmelk. Han tåler melkeprotein.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no