Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-14, 20:34   #21
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Synes ikke det hørtes såå lite ut.
Jenta mi spiser
1 skive til frokost
1-2 skiver til lunsj, av og til litt youghurt eller frukt
middag- en halv potet(liker ikke) ca 1-2 dl pasta eller ris- kjøtt( ca et halv kyllingbryst/halv karbonade/ saus og litt grønnskaker.
2 skiver til kvelds
litt frukt innimellom.

Veldig aktiv jente. Mye i bevegelse. Trener turn og riding, men bare to ganger i uka.
Hun er i helt normal i høyde og vekt ift alder.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 20:39   #22
Imma
Ikke altetende
 
Imma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 2.655
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Jeg tenker at, siden hun er slapp og uopplagt, det kan være lurt å ta noen blodprøver for å sjekke jern og hemoglobin samt event. blodsukker og stoffskifte for å utelukke at det er en årsak der.
Dersom alt er fint og hun ikke er undervektig, kan det være lurt å ta bort nudler ol og erstatte med smoothie, gjerne med noen skjeer olje eller et rått egg i, det øker kaloriinnholdet men gjør ikke noe med smaken.

__________________
Say you don't want it
This circus we're in
But you don't you don't really mean it
Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 20:58   #23
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Det varierer hvor mye Lillemor (2003) spiser, og i det siste har hun kanskje kommet seg litt. Men typisk kan være

- havregrøt av en god dl havregryn til frokost
- 2 skiver og et par eplebiter til formiddagsmat
- et par skiver etter skolen ( ikke alltid)
- middagsporsjon som varierer veldig, avhengig hva vi har. På en god dag kan hun kanskje spise 3/4 kyllingfilet eller 1/2 laksefilet eller kjøttboller av 100 gram karbonadedeig. Stekt potet og pasta kan hun spise ganske mye av. Kokte eller stekte grønnsaker i symbolske mengder, mens hun kan ta litt mer av rå grønnsaker. Noen ganger pirker hun bare i maten.
- Mengden kveldsmat varierer. Av og til opptil 3-4 skiver, ofte bare et eple.


Hun spiser kanskje litt mer enn din, men ikke så stor forskjell.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 21:12   #24
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Ja, jeg synes det var lite.

Min er ni. Hun spiser sånn ca dette:
Frokost: Normalt en skive eller en tallerken havregrøt med litt rosiner
Mellommåltid skole: Gulerot eller noen bær eller paprika og agurk
Lunsj: Har i alle år spist to skiver med pålegg. De siste ukene har hun bedt om tre skiver og har spist det.
Usikker på om hun spiser noe hjemme de dagene hun ikke har sfo, men sannsynligvis ikke så mye.
Middag: Passe mengde av det meste
Kveldsmat: Havregrøt, et eple eller en skive evt en kombinasjon av dette.

Hun er lang, vokser bra, 150 cm lang.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 21:19   #25
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Takker for mange og gode svar

Å få i henne (nok) mat har vært en kamp helt fra hun ble født, så jeg tror ikke det er en spiseforstyrrelse, det har liksom alltid vært sånn. Og usunne saker som kjeks, sjokolade, is o.l. går ned på høykant

Jeg er fullstendig klar over at nudler/makaroni ikke akkurat er optimalt. Men dersom alternativet er ingenting, hva gjør man?? LilleVenn virker uheldigvis til å være typen som ikke blir så sulten at hun spiser dersom hun bare går lenge nok uten mat. Hun blir bare slapp og utmattet.

Sikkert heller ikke optimalt, men jeg har kjøpt inn energibarer som hun kan spise før trening, det er ihvertfall kaloririkt med et visst proteininnhold om ikke annet.

Det er ganske ille når læreren forslår å sende med henne nugatti/sjokade på skolematen dersom det kan få henne til å spise mer...

Jeg skal kontakte helsesøster Jeg kjenner henne og tror hun har god peiling på kosthold. Greia er at det har LilleVenn og egentlig, men det hjelper liksom ikke

Jeg skjønner litt om hvordan det er, for jeg har det litt slik med yngste. Han høres nokså lik ut. Småspist, vært slik siden han var født, lite sulten rett og slett. Jeg har fått lov i bhg nå å ta på syltetøy på skiven (det eneste pålegget han spiser) for at han skal spise. De siste ukene nå har han spist to skiver til lunsj. Han endrer seg, liker litt mer nå det siste året og er mer sulten. Men det går tregt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 21:21   #26
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Typisk dag for min 10-åring:

Frokost: 2 skiver med ost, skinke eller havregrøt eller oat in a jar
Frukt på skolen: 1 banan
Lunsj: 2 skiver, 1 0% yoghurt eller litt grønnsaker
Etter skolen: litt frokostblanding eller en skive
Middag: 1 porsjon med det vi har, godt med grønnsaker
Kvelds: 2 skiver eller 2 små havrepannekaker/havrevafler. Evt grønnsaker.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-14, 21:46   #27
Stine-mor
Firebarnsmor
 
Stine-mor sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 9.741
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Jeg ville bestilt en legetime og sjekket verdiene i blodet, som nevnt over.

Vår 2003-modell, gutt, er tynn. Han er liksom bare henglsete, ikke muskuløs eller noe.
Han spiser godt, men legger ikke på seg. Han er veldig glad i mat, mindre glad i godteri. (Merkelig nok mtp genene. )

Typisk hverdag her:
Frokost: To skiver og et eple.
Lunsj: To skiver og et eple.
Middag: Fisk/kjøtt i normal mengde, litt grønnsaker, litt poteter.
Kvelds: To skiver.

Han spiser ikke veldig mye grønnsaker, men litt. Poteter er han ikke særlig glad i. Men han er veldig glad i kjøtt, kylling og fisk.
Pasta og kjøttdeig og taco er yndlingsmaten.

Min fyr er også litt sliten og slapp, så vi har tatt blodprøver av han. Vi har ikke fått svar, men vet at han tidligere har hatt lavt med både jern og D-vitamin.

__________________
06.09.01 ~ 25.05.03 ~ 23.01.06 ~ 12.03.09.
Stine-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 08:50   #28
elli
Aktiv
 
elli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 185
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Min jente på 9 har alltid hatt bra matlyst, men i det siste har hun redusert inntaket, og har ikke lengre lyst på noe...

For å få opp lysten og mengden tar jeg henne med i planleggingen av mat, denne uka har hun bestemt middag hver dag (under forutsetning av at det ikke ble pølser hver dag...). Hun fikk heller da ikke lov å si at dette liker jeg ikke eller at hun ikke hadde lyst på dette. Det var jo da hun som hadde bestemt det.

Ellers prøver jeg å lage mat jeg vet hun spiser mye av, slik at magen blir vant med større mengder og at det kanskje da blir bedre etter hvert.

Så for tiden er det en del toast (m/grovt brød), grove vafler, eggerøre, omelett, smoothie, grove pizzahorn, etc.

Prøver å lure inn egg og cottage cheese der det går, slik at hun får i seg litt ekstra proteiner.

Som sin mor liker hun ikke ren melk, så her må vi også tenke på å få i henne melkeprodukter. Hun drikker O'boy, men kan jo ikke gi jentungen sjokolademelk hver dag....

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 09:18   #29
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Min på snart 11 spiser ikke mer enn din, dessverre. Hun trener ikke like mye, dans en gang i uken. Hun har også dager hvor hun bare er slapp og bare vil sove. Hun har vært hos legen, fått beskjed om at hun må spise mer. På skolen har jeg begynt å pakke mat i små bokser som hun kan ta med ut i friminuttene. Da er det ala frukt, havrefras osv. Det spiser hun. Hun skal spise hver annen time har legen hennes anbefalt.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 09:51   #30
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Hun spiser lite ja, i forhold til min 10-11-åring i alle fall. Hun spiser middag som en voksen. Matpakka er vel den hun spiser minst av, men det forstår jeg i grunnen. Får hun kokt egg til frokost går det gjerne 3-4 brødskiver.

Jeg var et sånt barn som datteren din da jeg var liten. Utrolig småspist, og det er jeg fortsatt, bortsett fra at jeg spiser usunne ting bortom all kontroll. Jeg vet ikke hva mine foreldre kunne ha gjort annerledes når jeg ser tilbake heller.

I og med at hun trener så mye så er det viktig at hun får i seg bra næringsstoffer. Er det ikke noe sunt hun er glad i?

Havregrøt
Smoothie
omelett
grønnsakssupper?

Hva om du lar henne bli med på matlagingen av og til, kanskje smaker det bedre med ting hun har bestemt og laget selv?

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 11:02   #31
astrid_d
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 637
astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

LilleVenn (2003) har alltid vært liten, tynn og småspist. Denne vinteren har hun vært mye syk og dermed spist enda mindre og vært slappere enn vanlig. Formen virker muligens til å komme seg noe nå, men hun er fremdeles slapp.

Tidligere denne uken fikk jeg telefon fra læreren hennes som uttrykte bekymring over at hun var slapp og uopplagt på skolen og spiste veldig lite til lunsj/av skolefrukten/melken. Hun spiste visstnok påtagelig mindre enn de andre i klassen.

Hun har liksom alltid spist lite, så mulig at vi ser oss litt blinde på det. En vanlig dag kan se ut som dette:
Frokost: En yoghurt, eventuelt en liten skål med havreflakes el.l. Ofte vil hun ikke ha noenting, men vi prøver å få i henne noe før hun går på skolen.
Lunsj: 1-2 skiver med skinke eller ost (av og til bare smør), en melk og en frukt. Langt fra alltid hun spiser alt dette.
Etter skolen: En skål makaroni/nudler/et par skiver
Middag: Typisk en halv potet (mer om det er pasta eller ris), en kjøttkake og litt grønnsaker.

Hun spiser mer dersom hun får favorittmaten sin, eksempelvis spiser hun nærmere to store tortilla med kjøttdeig, ost, rømme og agurk dersom vi har taco, men vi kan jo ikke kun servere yndlingsmaten hennes hele tiden

Hun trener en del; 4-6 ganger i uken.

Så altså; Hva spiser deres 10-11 åringer på en typisk dag?

Ellers mottar jeg gjerne gode tips til hvordan få henne til å spise mer/få i seg mer næring.

Min 10 åring spiser iallfall ikke mer enn din. Han er lite matglad, og er liten og spe.

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 11:26   #32
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Min 11-åring har også lite matlyst.
Frokost: en skål cornflakes eller en porsjon havregrøt, evt en yoghurt, men det er langt fra hver dag han spiser, mistenker jeg. Ett glass eplejuice.
Lunsj: To skiver med smør og skinkepålegg smøres. Ofte er den ene med hjem igjen. Frukt kommer urørt hjem ca halvparten av dagene. Han drikker melka si da, om ikke annet.
Etter skoletid tar han seg nok typisk en porsjon cornflakes eller en yoghurt igjen, evt en brødskive.
Middag: Alt for mye ris og pasta, lite grønnsaker, lite kjøtt. Spiser ok med fisk når vi har det. Taco går med på høykant, men da uten grønnsaker.
Kveldsmat: Ofte nøyer han seg med en frukt, noen ganger en brødskive eller to.
Han får vitaminbjørner og sånne tranfisker i håp om å kompensere litt for elendig kosthold.

I det siste har matlysten vært enda dårligere enn normalt. Han er slapp, har hodepine og er svimmel. Han trener fotball to ganger i uka, danser en gang i uka, og er ellers i normal aktivitet, bortsett fra når han er svimmel og slapp som nå. Vi skal til legen med ham på tirsdag.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-14, 12:11   #33
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye spiser en 10-/11-åring?

Vår eldste er 11, snart 12.

Frokost: Hun er ikke sulten på den tiden av døgnet, men tar seg en skive.
Lunch: To skiver med varierende pålegg, hun smører selv. Gjerne et eple. Har vi salat til middag hender det hun tar det i en boks til lunch dagen etter.
Etter skolen varierer det, men hun spiser ett eller annet.
Middag: 1/2-1 kyllingfilet, fiskebit, kjøttbit, det vi har til tilbehør. 1-2 tallerkner med suppe, lapskaus, pastaretter.
Kveldsmat er gjerne havregrøt, omelett, knekkebrød.

Hun fikser frokost, lunch og kveldsmat selv, så jeg har ikke stålkontroll. Men hun er frisk og rask, 168 høy ved sist måling og i underkant av 50 kg. Trener 3-4 dager i uka + kamper, og med farting til og fra venner og skole blir det fort mellom 5 og 10 km til fots eller på sykkel daglig.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no