Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Jeg trenger en god oppskrift på fiskegrateng til middag i dag!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-09, 12:52   #1
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Pil

Jeg trenger en god oppskrift på fiskegrateng til middag i dag!

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 12:56   #2
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en god oppskrift på fiskegrateng til middag i dag!

Saus: Smelt 3-4 ss smør og rør inn kanskje en ts karripulver. Rør inn 3-4 ss mel og spe med melk til en skikkelig tykk saus. Avkjøl.

Kok makaroni (gjerne fullkorns) - 150 g, kanskje?
Kok 400 g fisk i saltet vann.

Skill 3-4 egg. Rør plommene inn i den avkjølte sausen. Smak til med salt og pepper. Del opp fisken med skje/gaffel, rør fisk og makaroni inn i sausen. Stivpisk eggehvitene og rør dem inn så forsiktig som mulig.

Smør en ildfast form eller to, ha i røren, dryss knust kavring, griljermel eller annet oppå. Stek nederst i ovnen på 225 grader i 45-60 minutter (avhengig av fasongen på formen; jo lavere gratengen blir, jo raskere blir den ferdig).

Server med revne gulrøtter, dampet brokkoli og smeltet smør.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 12:59   #3
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg trenger en god oppskrift på fiskegrateng til middag i dag!

Hvor mye melk ca? kan jeg bruke maisena?

Hvis jeg bruker filet av laks, må den koke først? Takk for oppskriften, padda!

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 13:06   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.130
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en god oppskrift på fiskegrateng til middag i dag!

Drøyt en halv liter melk, kanskje? Jeg måler aldri selv, så jeg er ikke sikker. Sausen skal være tykkere enn sånn saus man bruker til fiskeboller.

Maizena oppfører seg annerledes enn hvetemel, det kan godt hende du kan bruke saus laget av det i stedet, men det har jeg aldri prøvd - da lager man vel sausen på en litt annen måte?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 13:06   #5
Tante Grønn
Alltid motsatt
 
Tante Grønn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 888
Tante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populærTante Grønn er populær
Standard

Sv: Jeg trenger en god oppskrift på fiskegrateng til middag i dag!

Tror Irma har en oppskrift i kokeboka si også.

__________________
-Tripp-06,Trapp-07 og Tresko des-08-
Tante Grønn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 13:09   #6
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en god oppskrift på fiskegrateng til middag i dag!

Fiskegrateng
600 g torskefilet
3 ss smør
3 ss hvetemel
½ l melk
salt, pepper
muskat
200 g makaroni, gjerne fullkorn
2 eggeplommer
2 eggehviter
1-2 never knust kavring/brødrasp/griljermel
Skjær torskefileten i terninger. Varm smør i en kasserolle og tilsett hvetemel. Spe med melken under omrøring til en glatt saus. Ta sausen til side og rør inn eggeplommene. Smak til med salt, pepper og muskat. Kok makaroni. Sil av vannet. Ha makaron og fisken i en smurt ildfast form , hell sausen over og bland forsiktig. Pisk eggehvitene stive og vend dem forsiktig inn i blandingen. Strø brødrasp over og stek i ca 30 minutter på 200 ºC.I mens koker du poteter, rasper gulrøtter (hell gjerne over litt appelsinjuice eller saften av en appelsin, og strø over noen rosiner) og smelter smør. Jeg liker smøret best når det er litt brunt, men hver sin smak.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 13:31   #7
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger en god oppskrift på fiskegrateng til middag i dag!

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Fiskegrateng
600 g torskefilet
3 ss smør
3 ss hvetemel
½ l melk
salt, pepper
muskat
200 g makaroni, gjerne fullkorn
2 eggeplommer
2 eggehviter
1-2 never knust kavring/brødrasp/griljermel
Skjær torskefileten i terninger. Varm smør i en kasserolle og tilsett hvetemel. Spe med melken under omrøring til en glatt saus. Ta sausen til side og rør inn eggeplommene. Smak til med salt, pepper og muskat. Kok makaroni. Sil av vannet. Ha makaron og fisken i en smurt ildfast form , hell sausen over og bland forsiktig. Pisk eggehvitene stive og vend dem forsiktig inn i blandingen. Strø brødrasp over og stek i ca 30 minutter på 200 ºC.I mens koker du poteter, rasper gulrøtter (hell gjerne over litt appelsinjuice eller saften av en appelsin, og strø over noen rosiner) og smelter smør. Jeg liker smøret best når det er litt brunt, men hver sin smak.

Nøyaktig den oppskriften laget jeg etter i går når vi hadde fiskegrateng, men jeg laget litt mere saus og hadde røkt kolje oppi. Ble nydelig. Men vi har bare litt mere "bar" kokt fullkornsmakaroni og mengder med kokte gulrøtter i skiver ved siden av.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 14:33   #8
Superior
Tilpasser tittel
 
Superior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.979
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg trenger en god oppskrift på fiskegrateng til middag i dag!

Er ikke så glad i revene gulrøtter, eller kokte, så jeg skal kjøre på med andre grønnsaker. Tenkte også ha bare makaroni ja, det høres godt ut. Om ikke mannen insisterer på poteter..

Takk alle sammen!

__________________
Født 00, 02, 06-07 Minstemann, 12 og 15
Superior er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no