Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Må fersk spinat kokes/forvelles før bruk?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-09, 18:05   #1
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Må fersk spinat kokes/forvelles før bruk?

Jeg leste i en kokebok en gang at fersk spinat måtte kokes/forvelles for å fjerne visse giftstoffer. I andre oppskrifter har jeg dog sett at spinaten bare haes rett i salat, f.eks.

Jeg tenkte å bruke den på pizza. Må jeg koke den før jeg har den på?

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:07   #2
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Må fersk spinat kokes/forvelles før bruk?

Det gjør aldri jeg. Men da kan det jo selvsagt hende at jeg er full i giftstoffer.

Det blir liksom ikke det samme med kokt spinat i salaten?

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:09   #3
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Må fersk spinat kokes/forvelles før bruk?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.


Det blir liksom ikke det samme med kokt spinat i salaten?

Nettopp derfor jeg har stusset litt på bruk av spinat i salat.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:09   #4
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Må fersk spinat kokes/forvelles før bruk?

Det har jeg aldri hørt. Jeg bruker den som den er, både i salat og på pizza.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:09   #5
Ekorn
Studenten
 
Ekorn sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.869
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Må fersk spinat kokes/forvelles før bruk?

Nei. Kokt spinatsalat høres mindre godt ut.

__________________
Ekorn med Ekornungen 0306 Nøtteliten oktober 2010
Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:10   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må fersk spinat kokes/forvelles før bruk?

Jeg bruker fersk spinat, men vasker spinaten godt før bruk. Det eneste jeg har hørt er at det ofte er jord på spinaten, at det er litt vanskelig å få av og derfor bør vaskes nøye.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:14   #7
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må fersk spinat kokes/forvelles før bruk?

Spinat inneholder oksalsyre, som skal ha en eller annen uheldig skadevirkning, men hvis spinaten forvelles blir den borte.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:17   #8
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må fersk spinat kokes/forvelles før bruk?

Men gjelder ikke det barn under 1 år, at de ikke bør spise spinat?

Sitat:

De som har hatt urinsyregikt/podagra og nyrestein bør ikke spise mye spinat fordi den inneholder mye oksalsyre. Spinat bør ikke spises hver dag pga det høye innholdet av oksalsyre. Men det er sundt å spise den 2-3 ganger i uka, helst rå. Hermetisk spinat inneholder ikke folsyre, som frisk spinat inneholder store mengder av.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=347035

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:19   #9
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Må fersk spinat kokes/forvelles før bruk?

Se det, man lærer stadig noe nytt. (Jeg har forresten også forholdt meg til at barn under ett år ikke skal ha spinat.)

Fra matportalen:

Sitat:

Rabarbra er av dei grønsaker som har mest oksalsyre saman med mangold, spinat, portulakk og raudbete. Letal dose er oppgitt til å vera 10 gram oksalsyre for vaksne og 3-4 gram for born. Viss oksalsyreinnhaldet er 0,5 gram pr 100 gram frisk vare, vil det svara til 4 og 1,5 kg rabarbra. Det skulle difor vera liten risiko for forgiftning. Sidan oksalsyre vert bunde til kalsium kan dette redusera innhaldet at kalsium i kroppen. Småborn og kvinner som ammar, og som treng mykje kalsium bør difor ikkje overdriva inntaket av rabarbra.

  Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 18:21   #10
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Må fersk spinat kokes/forvelles før bruk?

I følge Wikipedia inneholder 100 gram frisk spinat 800 mg oksalsyre.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no