Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Vidundergryta

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-01-09, 10:17   #1
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vidundergryta

Jeg skal lage denne i dag! Kjøpte storfe høyrygg som så veldig fin ut, og som skal egne seg til langtidskoking. Potetmos til.

Noen spørsmål fra meg også. Jeg lurer på hvordan og når melet kommer inn i bildet? Skal folien være på hele tida? Planen er å sette den i formen ca kl 12, dra og trene, og så spise rundt kl 16. Skal jeg da ha lavere temperatur enn 200 gr? Vi blir 6 voksne (og 2 barn), så jeg bør vel øke oppskriften noe. Har dere andre grønnsaker til?


1,2 kilo oksebog eller lammekjøtt, gjerne lammeskanker
salt
pepper
2 ss smør
½ sellerirot
2 gulrøtter
1 purre
hvitløk
1 ss hvetemel
2 ss tomatpuré
2 laurbærblad
skal av en appelsin
skall av en sitron
kanelstang
2 dl vann/kraft
2 dl rødvin

Brune krydret kjøtt

Kjøttet surres sammen med en løk eller to, hell over 1 glass vin, 3-4 gulrøtter (i store biter) 1 sellerirot i store biter, 1-2 boks tomater og vann til det dekker, ha i revet appelsinskall av 1 appelsin, 1 kanelstang, salt og pepper.

Enten: La koke i 3-4 timer på svak varme i en gryte med lokk

ELLER

Ha alt i en langpanne, dekk med folie

Stek i ovn i 2 timer på 200 C. Flere timer gjør ingenting.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 10:38   #2
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vidundergryta

Ingen?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 10:43   #3
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vidundergryta

Jeg brukte ikke mel, så det kan jeg ikke svare på, men hvis den skal stå i 4 timer, tror jeg du godt kan senke temperaturen en smule. Jeg hadde den inne i 1 1/2 time på 200g, og det holdt, selv om det sikkert hadde blitt enda bedre med en ekstra halvtime.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 10:48   #4
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vidundergryta

Sitat:

Noen spørsmål fra meg også. Jeg lurer på hvordan og når melet kommer inn i bildet? Skal folien være på hele tida? Planen er å sette den i formen ca kl 12, dra og trene, og så spise rundt kl 16. Skal jeg da ha lavere temperatur enn 200 gr? Vi blir 6 voksne (og 2 barn), så jeg bør vel øke oppskriften noe. Har dere andre grønnsaker til?

Fekk Dinochef til å lese her. Han seier at han ville ha bruna kjøttet først.

Ha alle grønnsakene og kjøttet oppi ei form. Rør mjølet ut i væsken og hell det over, dekk til med folie og putt i ovnen. Folie på heile tida.
Han meiner ein 120 grader bør holde, men du bør sjekke det inn i mellom. Gjerne sette den på 200 grader dei første 15-20 minuttane og så skru ned.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 10:51   #5
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vidundergryta

Nam, det ser godt ut. Jeg hadde laget dette i leirgryte. Kjøttet blir utrolig mørt, hver eneste gang.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 11:05   #6
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vidundergryta

Jeg har bare laget den i gryte, men jeg brunet kjøttet først, og gjorde sånn som Urt beskriver med melet. Det er ikke nødvendig med nøyaktige mengder, jeg pleier å ha i så mye grønnsaker at det ikke trengs å ha ekstra ved siden av. Veldig greit å bare kunne servere gryta + en god hjemmelaget potetmos.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 11:18   #7
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vidundergryta

Takk for svar! Nå er gryta laget, så nå skal den stå og putre til gjestene kommer i halv fire-fire tida. Jeg lagde den like greit i gryte, for der er det bedre plass enn i en langpanne. Jeg brunet kjøttet først i godt med smør. Melet bare strødde jeg rundt med fingrene. Får sjekke at det ikke blir klumper. Jeg tror jeg skal ha opp i litt flere gulrøtter og kanskje en boks til med tomater, så lager jeg ikke noe mer grønnsaker til.

Hjemmelaget potetmos ja.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no