Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Spinoff: Kan du skifte dekk?

Autofil Bilsnakk.

Se resultatene: Kan du skifte dekk?
Ja, men jeg gjør det ikke. 58 44,96%
Ja, jeg skifter selv. 41 31,78%
Nei. 27 20,93%
Olabil. 3 2,33%
Deltakere: 129. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-11, 20:30   #81
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

Ja, jeg kan det, men nei jeg gjør det ikke

Mannen har dekkene på jobben sin, så han låner min bil og skifter på den i arbeidstiden sin

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 20:32   #82
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

Har gjort det mange ganger på tidligere biler, men etter at jeg oppdaget at man kan levere inn og får det gjort for få hundrelapper, har jeg ikke gjort det. Har ikke prøvd på bilen vi har nå, så jeg måtte sikkert plundret litt for å finne jekk-festet og slikt. Tror forresten vi ikke har reservehjul, men slik spraygreie for evt punktering.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 21:36   #83
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

Jeg kan det og gjorde det selv fram til jeg møtte mannen. Etter det har jeg derimot bare gjort det et par ganger.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 22:15   #84
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, men jeg gjør det ikke, for jeg syns det er noe pøt. Spesielt det at skruene av og til er skrudd så tight at jeg ikke får dem løs.

Har ikke gjort det på årevis.

Ikke rart du ikke får dem løs hvis du behandler dem som skruer og dermed bruker skrijern. Det er nå helst bolter og muttere.

Til spørsmålet: Ja, jeg kan skifte dekk. Har ikke hatt tre somre på mekanisk verksted uten å få noe utbytte av det.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 05:37   #85
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

For å være helt ærlig - nei. Jeg har en vag erindring om å ha gjort det sammen med foreldrene mine i tidlige tenår. Men at vi fikk oss bil sammenfalt med at jeg fikk meg kronisk bekkenløsning, og dermed så ble alle litt sånne tøffe fysiske ting som vedhugging, gulvvask og å skifte hjul på bilen Ulvefar sin oppgave. Kjøpe nye dekk og finne ut hva slags og kjøre til dekksenter faller innunder administrasjon, og er derfor min oppgave. Ja, og å administrere når Ulvefar skal skifte hjul på bilen, da. Noe som viste seg å være nødvendig den høsten han skiftet fra vinterdekk (som vi hadde kjørt med hele sommeren) til sommerdekk rett før snøen kom, fordi han hadde glemt å bytte på våren og dessuten glemt at han hadde glemt det. :glatt:

Så hvis jeg hadde punktert hadde jeg antagelig ringt på hjelp, i enellerannen form, avhengig av hvor aktuelle hjelpere befant seg.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 15:34   #86
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

For dem som får skiftet dekk hos andre - det kan være lurt å ha latmannsarm liggende i bilen hvis man senere skulle få behov for å skifte dekk ute på veien et sted. Mange skrur dekkene på med alt for høyt moment, og det kan være svært vanskelig å få opp boltene. I en del tilfeller vil boltene også feste seg ekstra av seg selv.

Latmannsarm selger de på de fleste bilrekvisitabutikker o.l. Koster gjerne under 100-lappen.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 17:17   #87
Svampe
Superduperaktiv
 
Svampe sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 519
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

Hva er latmannsarm

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 20:55   #88
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

Latmannsarm: http://i25.photobucket.com/albums/c6...o/howto022.jpg

Man trekker den ut, og med lang stang får man kraftigere dreiemoment når man skrur - man trenger ikke bruke like mye kraft for å skru opp boltene.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-11, 23:04   #89
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

Jeg lærte det før jeg fikk lappen, og hadde det som jobb hjemme hos mine foreldre, men, så skrudde jeg så hardt til et år at da pappa skulle skifte knakk han bolten, etter det fikk jeg ikke gjøre det på hans bil.


Sist redigert av annemede : 28-08-11 kl 23:04. Årsak: han har bare en bil om gangen
annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 00:42   #90
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.
 
Sir Limpalot sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.242
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

For de som vil være føre var, og faktisk kjøpe seg en latmannsarm (eller hjulmutternøkkel, som Biltema kaller det) :
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Han...lmutternokkel/
Som mrc sier kan det være vanskelig å få løsnet boltene med det verktøyet som ligger i bilen, spesielt hvis du har skiftet hjul hos et verksted som ikke bruker momentstav, og dermed skrur til for hardt.

Sir Limpalot er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 10:00   #91
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

For de som vil være føre var, og faktisk kjøpe seg en latmannsarm (eller hjulmutternøkkel, som Biltema kaller det) :
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Han...lmutternokkel/
Som mrc sier kan det være vanskelig å få løsnet boltene med det verktøyet som ligger i bilen, spesielt hvis du har skiftet hjul hos et verksted som ikke bruker momentstav, og dermed skrur til for hardt.

På min bil blir alltid fordekkene sittende veldig hardt fast, og selv om jeg ikke bruker latmannsarm for å skru dem på, trenger jeg det når de skal av. Bakdekkene er er gjerne enklere.

Man får slike også med momentinnstilling, men de blir da en del dyrere.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 10:39   #92
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinoff: Kan du skifte dekk?

mrc kan skifte dekk, derfor gjør ikke jeg det.

Hadde jeg punktert hadde jeg ringt noen. Sikkert mrc først, og deretter riktig instans.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no