Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-22, 08:39   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Snuppa er 17 år. Passet hennes går ut i juni i år, og jeg har ikke funnet en eneste ledig time i ganske lang omkrets fra Oslo før i juli. Da skal vi egentlig være på ferie allerede.

Tanken er at vi skal fly til Roma, være der noen dager, så dra videre sydover i Italia og leie hus. Deretter har jeg sagt at jeg skal ta tog hjem. Mann og sønn ser ut til å ta følge med meg, men snuppa vil hjem til Norge. Så hun skal nok fly hjem alene.

I hvilken grad trenger hun pass? Hun har et utgått pass og bank-kort med id som identifikasjonspapirer. Det skal jo være passfrihet innen Schengen. Jeg klarte seg å reise en tur til Tyskland i 2014-ish uten pass, og det ble aldri etterspurt.

Er det noen mulighet for at det settes opp flere muligheter for passbestilling i tiden fremover?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 09:01   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Ja, Politiet setter hele tiden opp nye timer. Mange steder har de utvidet med kveldsåpent.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 09:36   #3
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Vi fant passtime i Surnadal i påskeuken, så vi reiser på påskeferie til svigermor og ordner pass i samme slengen. Ikke mulige å planlegge for når man finner ledig tid, jeg har vært inne og sjekket mange, mange ganger, men ennå ikke kommet over noen ledige timer i området Oslo/Viken.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 09:38   #4
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Jeg følger med ofte. Det dukker opp noen timer som ser ut som avbestillinger her og der, ikke daglig. Politiet legger også ut flere timer. Men det er lite. Som jeg skrev i en annen tråd så har jeg sjekket i to timer kjøreavstand fra Oslo og det er ingen timer.

Politiet sa for et par uker siden at de ville legge ut flere timer. Det var samme problem i fjor (og sikkert tidligere år). Forskjellen i år er at de sa de ikke kunne love at alle får time.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 09:48   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Det var en venninne av meg som skrev på facebook at datteren hennes nesten ikke fikk reise innen Norge fordi de ikke godtok bankkort som id, de godtok bare idkort. Så det er jo noe å tenke på dersom datteren din skal reise med ungdomsbillett.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 10:02   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Selv om man ikke behøver pass så behøver man vel gyldig legitimasjon? Jeg vet ikke helt hva som gjelder som gyldig id?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 10:05   #7
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.008
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Bare det fra politiet tror jeg.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 10:09   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Jeg er forøvrig ganske sikker på at vi måtte vise passene våre i Italia i 2019 når vi reiste rundt på hoteller.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 10:18   #9
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Her i stavanger/sola/Randaberg/Sandnes har politiet sagt de legger ut timer for pass mandag/onsdag, avhengig av forventet antall folk på jobb.
Ikke det du lurte på da men posten rotet vekk mitt id kort så ringte de og sa at posten hadde gjort det og så at da var det ingen ledige fra januar til april, da sa de at de legger ut to ganger i uken her.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 10:30   #10
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Vi skal ut og reise i mai, og eldste sitt pass gikk ut i vinterferien, så dette har gjort meg litt svett. Min erfaring er at hvis det er viktig å få nytt pass innen et gitt tidspunkt er det lurt å sjekke med jevne mellomrom, for plutselig legges det ut masse timer. Hvis man er fleksibel, så kan det også komme avbestillinger samme dag.

Denne uken fikk jeg varsel i en nabolagsgruppe om at det ble lagt ut masse timer på onsdagen som var, men da var jeg for sen. I dag morges ble det lagt ut timer i neste uke, så jeg fikk sikret meg en av dem, etter å ha vært inne omtrent daglig de siste ukene. Så vidt jeg har skjønt så pleier Oslo å legge ut timer på fredager.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-22, 10:39   #11
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Det er særlig på hoteller at man må vise pass. Enkelte steder vil også se gyldig legitimasjon (pass eller ID kort eller sertifikat tror jeg det er) sammen med koronapasset. Det opplevde jeg i Tyskland i oktober.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 09:33   #12
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Jeg har reist både til Spania og Italia uten pass, som liefje sier er det på hotellene at det har vært problemer, men det har jo ordnet seg etter litt overtalelse. Det har gått fint på fly. Jeg har ikke hatt førerkort heller, men har hatt bankkort med bilde som eneste ID.
Vet ikke om jeg anbefaler å reise uten pass, men har som sagt to datapunkt på at det går bra, dog noen år siden.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 09:40   #13
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Vi har nettopp vært gjennom en kjempevanskelig sak fordi noen reiste med bare bankkort med bilde. Det godkjennes som id i Norge, men ikke nødvendigvis i andre land. Hun fikk beskjed om at det ville gått greit om hun hadde hatt sertifikat eller id kort.

Med andre ord. Min anbefaling er å arbeide hardt for å få til et nytt pass. Ellers ta med det utgåtte. Men du kan møte på noen som er lite samarbeidsvillige.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 09:40   #14
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Regler sier også at man er pliktig til å kunne fremvise gyldig legitimasjon også innenfor Schengen, og det er bare pass og ID kort som er gyldig. Land innen Schengen har mulighet til å innføre passkontroll på kort varsel, selv mellom Schengenland.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 10:21   #15
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Dette er en kjent problemstilling for meg siden jeg her på jobb stadig har beboere som mister eller blir frastjålet pass og ID-kort.

Politiet legger fortløpende ut ledige passtimer, aller flest på fredag morgen mellom halv ni og ti. Bare sjekk med jevne mellomrom, plutselig er det flere ledige timer.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 12:45   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Vi har fått passtime helt i starten av juni, så det skal holde. (En fredagsmorgen jeg fikk tips fra en FP-er om at det var lagt ut ledige timer.)

I år trenger vi i det minste ikke bekymre oss for at det skal kræsje med eksamen, men det er garantert noe annet det kolliderer med når alt kommer til alt. :murphys lov:

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 18:58   #17
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

(En fredagsmorgen jeg fikk tips fra en FP-er om at det var lagt ut )

Alt FP kan

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 23:00   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Ikke at det har noe med spørsmålet å gjøre egentlig, men mitt yndlingsoppheng er jo å huske å ta med seg europeisk helsetrygdkort, som kan bestilles på helsenorge. Så jeg nevner det her også
De går ut etter 3 år, nå har vi levd jo med Corona-nedstengning i 2 så mange har vel etterhvert utgåtte kort uten å ha hatt noen grunn til å bestille seg nytt…

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 23:15   #19
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.008
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Sant ja m^2.
Ikke at jeg har planer om tur over grensa, men da har jeg bestilt.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-03-22, 23:35   #20
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Passfrihet i Schengen - hva innebærer det?

Mitt tips til de i osloregionen som ikke finner time til pass: Grålum utenfor Sarpsborg. Alltid ledige timer virker det som.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no