Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bruk av ferske urter

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-08, 13:07   #21
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av ferske urter

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Det skal jeg prøve! Må jeg dele den opp også da, siden de står for tett?

Nja, du kan tynne den ved å bruke de innerste bitene først, og knipe dem helt nederst.

Min erfaring er at det er mest røtter og lite jord i de pottene, så det er vanskelig å dele den opp. Men du kan "riste" røttene litt forsiktig, slik at de sprer seg litt og lettere griper tak i den nye jorda.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 13:26   #22
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruk av ferske urter

Her er en liste over urte man bør holde seg unna ved graviditet:

Klaseormedrue (Cimicifuga racemosa )
Cat's claw (Uncaria tomentosa)
Celery seed (apium graveolens)
Djevelklo (harpagophytum procumbens)
Dong quai (angelica sinensis) (kan brukes til å styrke kroppen FØR graviditet)
Bukkehornkløver (trigonella foenum-graecum)
Matrem (tanacetum parthenium)
Goldenseal (hydrastis canadensis)
Lakrisrot (glycyrrhiza glabra)
Oregon grape root (mahonia aquifolium)
Persille (petroselinum crispum) - Ikke i medisinske doser.
Salvie (slvia officianalis)
Sennes (cassia acutifolia and c. angustifolia)
Melbær (arctostaphylos uva ursi)
Jernurt (verbena officianlis)

Har også hørt at man skal være veldig forsiktig med kanel i svangerskapet. Bortsett fra når du er klar for fødsel. Om du da drikker te med kanel i, kan det gi en god og myk fødsel. Te med kanel er også veldig bra etter en fødsel, for da blir du raskere og bedre renset.

__________________

Sist redigert av Nabojenta : 17-04-08 kl 13:32.
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 18:21   #23
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Bruk av ferske urter

Jeg har ferske urter stående i vinduskarmen på kjøkkenet. Bruker de nevnte Eva Solo urtepotter. Der får jeg selv de man kjøper ferdigvokste til å stå lenge. Men vi bruker mye og ofte da. De står friske hvertfall en uke. Så inget er umulig

Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 18:30   #24
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bruk av ferske urter

Er veldig glad i løpstikke (også kalt kjærlighetsurt) jeg. Pleier å kjøpe den på gartneriet om våren og planter den i krukke på terassen. Utrolig god i pasta. Basilikum er også blandt favorittene.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no