Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Redskap til parmesanriving

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-08, 10:09   #1
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Redskap til parmesanriving

Å rive parmesan på vanlig rivjern (svigermor) er så krøkkete, synes jeg. Noen som har noen lurere redskap?

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:14   #2
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Parmesan er best i store biter og bør skylles ned med en god vin.

: prøver å hjelpe :

  Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:15   #3
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Pft! Kan jo ikke ha store biter i carbonaraen, da.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:18   #4
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Parmesan er best i store biter, men kanskje ikke i carbonaraen. Jeg synes alessi sine parmesanrasper med oppsamler under er fine å ha på bordet, så kan alle raspe så mye som de vil ha.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:19   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Jeg bruker en sånn bitteliten rivjern-greie, en slik. Men oftest bryter jeg parmesanen i små biter og kjører den i hurtigmikseren og oppbevarer den revet i kjøleskapet. Kjøpte med meg to SVÆRE stykker fra Italia i sommer, brøt dem ned i mindre biter og frøs ned, så tar jeg opp litt og litt fra fryseren og kjører i mikseren.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:19   #6
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Denne funker bedre enn enn et vanlig rivjern (svigermor )
Parmesanrive.

  Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:21   #7
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Pft! Kan jo ikke ha store biter i carbonaraen, da.



Det finnes en rekke forskjellige parmesanjern. Vi har en enkel og relativt tynn versjon, og jeg synes det fungerer veldig bra.

  Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:22   #8
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Og hvis du har god råd, kjøper du Nigella sin favoritt:


(Kr 355, mot 120,- for det fra Alessi.)

  Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:27   #9
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Og hvis du har god råd, kjøper du Nigella sin favoritt



Nuvel.
Jeg synes i det hele tatt at osterasping er ganske kjedelig. Tror jeg må teste Isets variant.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:28   #10
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Jeg har håndholdt rivjern fra Ikea. Supert til slikt.
Og koster 9,- kroner.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:29   #11
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Har en sånn kvern-ting fra Italia, hvor du putter osten oppi og sveiver i vei. Den er perfekt!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:30   #12
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Har en sånn kvern-ting fra Italia, hvor du putter osten oppi og sveiver i vei. Den er perfekt!

I Russland finnes vel ikke ost? Så da kan vel jeg få kverna?

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:31   #13
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

I Russland finnes vel ikke ost? Så da kan vel jeg få kverna?


Tror du er hakke gal, jeg...

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:31   #14
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Nei, nei, nei...
Du har jo misforstått alt! Osterasping er en lidenskap, og absolutt verdt å bruke penger på.

Nigella sier:
"I wanted a parmesan grater that was really comfortable to handle as well as beautiful to look at, and the curved, tapering shape is lovely. But it was also important to me to make this a proper Italian grater, by which I mean it shaves the parmesan into sandy rubble rather than aerated threads."

  Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:32   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg har håndholdt rivjern fra Ikea. Supert til slikt.
Og koster 9,- kroner.

Det er den jeg også har, den er faktisk ganske genial.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:34   #16
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Sånn ser den ut:

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:36   #17
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Og du får kjøpt den her. Verdt prisen!!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:36   #18
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er den jeg også har, den er faktisk ganske genial.

Spesielt siden man da kan overlate all rasping til Poden.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:42   #19
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Vi har også parmesanrasp fra Alessi, men vår er mye søtere.
Det er en liten kone med avtagbar rasp under - samme opplegg som Nigellas favoritt.

Når vi har vært i Italia gjør jeg som Iset: Kjører opp store stykker i kjøkkenmaskina og fryser ned i porsjonsposer.

Til å lage flak bruker jeg en liten parmesankniv.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-08, 10:43   #20
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Redskap til parmesanriving

Jeg bruker grovraspen på denne


Funker som bare det i carbonaraen. Til salat bruker jeg ostehøvel.

... og nå så jeg på HI en gang til. Det var kanskje denne du ville erstatte med noe annet?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon

Sist redigert av Eia : 17-04-08 kl 10:47. Årsak: Leste en gang til..
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no