Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Aioli

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-08, 23:03   #21
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aioli

Han skriver vist noko sjølv no, men det går himla tregt.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:03   #22
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aioli

Se der ja, Chefen er i tråden.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:03   #23
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

OK, da har wikipedia opplyst meg. http://en.wikipedia.org/wiki/Aioli

Blir det kremet med bare olje og hvitløk altså?

Ja, den blir kremete med litt jobbing i morter eller i foodprosessor.

Ekte Aioli er kraftig på smak, de aller fleste oppskrifter er nå med eggeplommer laget som majonaise, det er lettere og den blir noe mildere og rundere.
Jeg "jukser" og lager som majonaise med eggeplomme og sennep ev. eddik.

De aller fleste er ikke klar over hvordan ekte aioli lages og det er det som er mitt poeng.

For å kunne "jukse" og ta snarveier er det viktig å først vite hvordan det skal gjøres skikkelig.

Jeg er litt fanatisk på å vite hvordan man lager ordentlig mat, gjerne fordi det er så mange feiloppfattninger og uvitenhet når det gjelder hvordan ekte mat skal lages og hvordan det smaker.

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:05   #24
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aioli

Jeg er faktisk ganske god til å lage mat.
Og har jobbet på hotellkjøkken og har sett at kokkene bruker mye halvfabrikat...

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:06   #25
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det blir vel ingen aioli av bare hvitløk og olje.

Joda. Og salt.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:07   #26
Siwa
Bør lage seg en tittel selv
 
Siwa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.898
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Sv: Aioli

Det viktigste er at egg og olje er romtemperert

__________________
Familien er komplett med våre 3 vakre barn,
lillesøster 07
store lillebror 05
storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:08   #27
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av Siwa, her.

Det viktigste er at egg og olje er romtemperert

Evt ha samme temperatur.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:13   #28
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Joda. Og salt.

Gjør det? Men blir det noe godt, da? Jeg tenker at den i det minste inneholder noe proteiner om man har egg i.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:22   #29
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg er faktisk ganske god til å lage mat.
Og har jobbet på hotellkjøkken og har sett at kokkene bruker mye halvfabrikat...

Ja, og en kokk som har fått riktig utdannelse kan lage mat uten å bruke "Toro".
Men det brukes alt for masse "Toro" i hotellkjøkken, det er noe bedre i de aller fleste restauranter men det brukes generelt for masse "Toro" i Norge

Jeg bruker på min jobb kun enkelte ferdig krafter hvis det trengs mer smak.
Som oftest klarer jeg meg med hjemmelaget kraft og urter.
(Jeg nevner skjeldent salt og pepper for jeg tar det som en selvfølge)

Jeg er så heldig at jeg får inn hele lam og hele storfe jeg lager derfor det aller meste fra bunn, jeg salter og tørker pinnekjøtt og fenalår, kverner kjøttdeig av lam og storfe, lager steker, grytekjøtt, suppekjøtt og masse mer.
Jeg driver et av få steder som lager nesten alt inkludert surkål og rødkål fra bunn av og serverer kokte poteter med skall.

Nesten det eneste jeg kjøper inn ferdig er brødmat og det er grunnet kapasiteten på kjøkkenet (lite og upraktisk kjøkken).

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:28   #30
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Gjør det? Men blir det noe godt, da? Jeg tenker at den i det minste inneholder noe proteiner om man har egg i.

Man bruker ev. eggeplommer og det er ikke der proteinene er men i eggehviten.
Proteiner smaker nok fint lite og har ingenting med smaken og gjøre eggeplommen hjelper til med konsistensen.

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:34   #31
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

Man bruker ev. eggeplommer og det er ikke der proteinene er men i eggehviten.
Proteiner smaker nok fint lite og har ingenting med smaken og gjøre eggeplommen hjelper til med konsistensen.

Nei, det stemmer ikke. Eggeplommen inneholder omtrent samme proteinandel som -hvitten. I alle fall ikke mindre. Proteinene har ikke noe med smaken å gjøre, men enkelte av oss er interessert i hva maten inneholder også.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:37   #32
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av Siwa, her.

Det viktigste er at egg og olje er
romtemperert

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Evt ha samme temperatur.

Det viktige er samme temperetur men, romtemperert er riktig fordi olje ALDRI skal i kjøleskap da blir den ødelagt.

Her er det også mulig å jukse ved å ha litt (ca 1 teskje) vann da sprekker ikke majonaisen/bearnaisen/hollandaisen osv. så lett.

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-08, 23:52   #33
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aioli

Men aioli laget på kun olje og hvitløk er ikke godt!
Det må være egg i. (synes jeg)
:jobber også med mat og har jobbet på storkjøkken som lager veldig mye mat fra bunnen av:

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:05   #34
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Men aioli laget på kun olje og hvitløk er ikke godt!
Det må være egg i. (synes jeg)
:jobber også med mat og har jobbet på storkjøkken som lager veldig mye mat fra bunnen av:

Å ikke like ailoi laget uten eggeplomme er jo en smaksak.

Det er masse jeg ikke liker som jeg må kunne lage og smake til slik at det smaker riktig.
Noen få ting som jeg lager må jeg spytte ut igjen etter å ha smakt på fordi jeg synes det er så dårlig, men jeg vet hvordan det skal smake.

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:11   #35
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av Dinochef, her.

Å ikke like ailoi laget uten eggeplomme er jo en smaksak.

Det er masse jeg ikke liker som jeg må kunne lage og smake til slik at det smaker riktig.
Noen få ting som jeg lager må jeg spytte ut igjen etter å ha smakt på fordi jeg synes det er så dårlig, men jeg vet hvordan det skal smake.

Ja og der er jeg helt enig med deg.
Jeg prøvde bare på en klønete måte å si at det er ofte en smakssak, og at man kan lage skikkelig aioli med egg og. (dog ikke "originalen", men hey, hvem sier at originalen alltid er best?)

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:12   #36
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Aioli

Jeg har en spansk oppskrift med egg:

En 1/2 ts salt og 4-6 hvitløksbåter blandes i en morter og knuses forsiktig. Hives så oppi en food-processor og tilsett 2 eggeplommer og 2 ts hvitvinseddik. Kjøres i noen sekunder. Så skal 1 kopp mild ekstra virgin olivenolje tilsettes mens maskinen kjører, olivenoljen skal først tilsettes dråpe for dråpe. Når blandingen tykner kan du tilføre oljen i en fin, jevn stråle til du har tykk majones. Blir blandingen for tykk, kan du tilsette en dæsj eddik.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:15   #37
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aioli

Kan Dinochefen slå et slag for løpstikke? Om ikke i aioli, så i noe annet?

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:17   #38
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Dinochef lurer på kvifor de har egg oppi ?

Catalansk allioli ble opprinnelig laget uten egg, men fordi det er lettere, og fordi allioli uten egg er meget sterk, så foretrekker de fleste å lage den på moderne vis med eggeplommer.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:27   #39
Dinochef
Aktiv
 
Dinochef sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 161
Dinochef er litt kulDinochef er litt kul
Standard

Sv: Aioli

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Kan Dinochefen slå et slag for løpstikke? Om ikke i aioli, så i noe annet?

Veldig god som erstattning/smaksforsterker (smaksmessig) for seleri, selerirot ev purre i gryteretter, supper og lignende.
Har noen helbredende egenskaper, fordøyelse og apetitt sånn i farten men også noe mer.
Grei i hjemmelaget te, da ikke alene men i mindre mengde sammen med andre urter.

Naturlig smaksforsterker som kan brukes i stedet for aromat (fysj og æsj).

__________________
Det er kokkens rett - når maten er ferdig skal han være mett.
Dinochef er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-08, 00:32   #40
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aioli

Takk, takk. Her blir den på sommeren mye brukt i urtedressing i lag med rømme og annet godt. Og ellers til kjøttsauser. Nydelig urt.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no