Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Dine beste pannekaker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-09, 23:32   #1
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Tommel opp

Dine beste pannekaker

Min mormor lagde de beste pannekaker man kunne tenke seg; tykke, luftige og sprø på utsiden . Dessverre fikk hun aldri skrevet ned oppskriften til meg før hun døde... Etter noen mislykka forsøk gikk jeg over til Toro...

Nå har jeg lyst til å lage pannekaker fra bunnen av igjen. Både dessertpannekaker, middagspannekaker og grove/sunne pannekaker.

Vil dere være så snille å dele deres beste pannekakeoppskrifter med meg?


__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 23:34   #2
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Bruker aldri oppskrift *hjelpsom*

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 23:37   #3
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

Bruker aldri oppskrift *hjelpsom*


__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 23:42   #4
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

http://dinmat.bt.no/Finn-oppskrifter...ker/Pannekaker :værågod:

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 23:46   #5
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Min er en fire-to-en oppskrift og gir gode pannekaker. Men jeg liker pannekakene så tynne som mulig, med minst mulig fett, så det er mulig dette ikke akkurat er det du er ute etter.

Pisk f.eks fire dl melk, to dl mel og en spiseskje sukker med hurtigmikser. La svelle i ti minutter eller så. Tilsett 1-2 egg (ett egg går fint til så liten porsjon) og miks igjen. Sett vanlig teflon/titanstekepanne på relativt høy varme, smelt så lite smør som mulig i pannen, hell oppi en liten øse røre (bare akkurat nok til at den dekker pannen når du vrir og vender på den), stek til overflaten ikke er flytende, vend og stek. Stekingen går fort, så pass på. Den første pannekaken blir som regel helt mislykket, etterpå blir det bedre. Spis med sukker, eller med blåbær, friske eller frosne, og litt sukker. Melk å drikke, og gjerne tomatsuppe ved siden av.

Oppskriften kan ganges opp eller ned, såklart. Disse kan sikkert gi tykkere pannekaker hvis man vil. Sprø blir de med litt mer smør og litt hardere steking (men det liker ikke jeg så godt).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 23:49   #6
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Tertit, her.

http://dinmat.bt.no/Finn-oppskrifter...ker/Pannekaker :værågod:

Ah - takk! Mye å velge mellom der!

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-09, 23:51   #7
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Min er en fire-to-en oppskrift og gir gode pannekaker. Men jeg liker pannekakene så tynne som mulig, med minst mulig fett, så det er mulig dette ikke akkurat er det du er ute etter.

Pisk f.eks fire dl melk, to dl mel og en spiseskje sukker med hurtigmikser. La svelle i ti minutter eller så. Tilsett 1-2 egg (ett egg går fint til så liten porsjon) og miks igjen. Sett vanlig teflon/titanstekepanne på relativt høy varme, smelt så lite smør som mulig i pannen, hell oppi en liten øse røre (bare akkurat nok til at den dekker pannen når du vrir og vender på den), stek til overflaten ikke er flytende, vend og stek. Stekingen går fort, så pass på. Den første pannekaken blir som regel helt mislykket, etterpå blir det bedre. Spis med sukker, eller med blåbær, friske eller frosne, og litt sukker. Melk å drikke, og gjerne tomatsuppe ved siden av.

Oppskriften kan ganges opp eller ned, såklart. Disse kan sikkert gi tykkere pannekaker hvis man vil. Sprø blir de med litt mer smør og litt hardere steking (men det liker ikke jeg så godt).


Dette hørtes ut som fine dessertpannekaker!

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 08:18   #8
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Bruker aldri oppskrift, men var på Folkemuseet og spiste pannekaker for et par år siden og de var sinnsykt gode.
Nå har jeg ikke oppskriften på de, men innbiller meg at de brukte meierismør og H-melk i sine.
Det kjentes ihvertfall slik ut på smaken.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 16:05   #9
Spido
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 7
Spido har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Gode, amerikanske pannekaker: http://allrecipes.com/Recipe/Good-Ol...es/Detail.aspx

Tynne, norske pannekaker tar vi bare utgangspunkt i 2-3 egg, rører inn mel, melk, salt og litt sukker til passe tykkelse. Sambo har også smør i røra når han lager, det gjør ikke jeg.

Spido er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-09, 16:58   #10
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Jeg skal spørre faren min. Det er det eneste av mat han lager, men de er til gjengjeld fantastiske.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 08:52   #11
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg skal spørre faren min. Det er det eneste av mat han lager, men de er til gjengjeld fantastiske.

Gjør det, Acsa!

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 09:07   #12
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Sprø pannekaker får du i alle fall til en viss grad om du bruker mye smør når du steker. Så da hjelper det sikkert med smør i røra, også. Jeg bruker det bare i vaffelrøre.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 12:41   #13
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Jeg bruker ofte 5 store egg i pannekakerøre til fire personer. Synes eggene gjør pannekakene myke, luftige og lettere å steke. Dessuten tenker jeg at de blir litt sunnere med mye egg i også, ikke bare mel og melk, liksom. Halvparten av melet kan være fibra, så får du litt mer mat i pannekakene. Jeg pleier ikke å ha sukker i pannekakerøra, men et par teskjeer vaniljesukker gjør at de lukter veldig godt uten at de blir så søte.

La panna bli skikkelig varm før du begynner å steke, så blir også den første pannekaka perfekt!

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 13:08   #14
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Begynner med mange egg, så melk og så blander jeg inn havregryn, grovt mel og tilslutt siktet hvetemel. Speltmel er også veldig godt i pannekaker. Smelter også en stor klatt smør og har i røra. Dette blir gode, tykke, mettende middagspannekaker.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 18:31   #15
Mamarazzi
Jazzbabe
 
Mamarazzi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Innlegg: 1.640
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Jeg skal prøve meg til helgen .

Takk for mange tips - tar gjerne imot enda flere .

__________________
Venner er de brødre og søstre man selv velger
Mamarazzi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 23:19   #16
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Det er veldig veldig godt å kutte opp feks appelsin \ eple \ banan (ikke alle samtidig) i biter og ha i røren. Fikk det ofte til kveldsmat da jeg var liten og elsket det. Ikke helt middagsmat da.

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-09, 23:25   #17
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dine beste pannekaker

Jeg lager slumppannekaker og får ofte høre at de er verdens beste.
Mine stikkord er H-melk, sukker, og masse egg (5-6 helst) + øvrige ngredienser som mel (gjerne ispedd noe grovt mel for å være snill med magen), litt salt og gjerne litt vaniljesukker og en dæsj kardemomme om du ønsker kosevarianten. Hr du rømme og fløterester i kjøleskapet skal dette selvsagt brukes oppi.

Smører du pannekakene med rødt Tine smør etterpå så blir de helt fantastiske!

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no