Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-18, 23:53   #21
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg ville trodd det var eier om det ikke var spesifisert i leiekontrakten.

Det tenker jeg og.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 00:13   #22
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

...mens jeg mener at det ikke en gang er liv til å spesifisere at leier skal gjøre det.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 00:18   #23
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Tenker som Guava. Regner det som rimelig at folk som feks bruker hage også greier å klippe den, så den type dugnader bør de som leier gjøre. Mens mer vedlikeholdsdugnader bør gjøres av eier.

... også enig med Teofelia at det er viktig å realitetsorientere seg .... Noen gjør ingenting, vanskelig å presse folk i slike situasjoner. Mest sannsynlig viktigere å vurdere hva som er nødvendig og hva som er "kjekkt å ha" - og la det siste gå.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 00:49   #24
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Det er typisk sånt som er eiers ansvar.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 00:52   #25
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er typisk sånt som er eiers ansvar.

Her i huset var eierene selv i Australia da de leide ut - vanskelig å stille på dugnad da. Enig i at det er eier sitt ansvar, men det kan godt være leietaker som stiller.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 00:53   #26
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.239
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Her i huset var eierene selv i Australia da de leide ut - vanskelig å stille på dugnad da. Enig i at det er eier sitt ansvar, men det kan godt være leietaker som stiller.

Helt klart og det er vanlig, men det er ikke noe eier kan regne med hvis det ikke er avtalt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 01:05   #27
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.001
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Raking og kosting - leier. Vedlikehold - eier. Tenker jeg.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 01:10   #28
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Vi leier ut sokkelleilighet, og bor da også selv på eiendommen. Vi holder selv orden på uteområdet og deltar selv på dugnader. Leieboer gjør hva de vil i så måte, men setter jo pris på om de også dukker opp på dugnad, sosialt sett.

Hadde vi eid et hus som ble leid ut og vi ikke bodde der selv, så ville jeg sagt at det var leieboers ansvar. Noe vi også ville tatt med i kontrakt.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 11:17   #29
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Fra Lov om husleieavtaler:

"Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2."

Da er det vel gjerne mest logisk at eier stiller på dugnad på fellesområdene, ja.

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tenker som Guava. Regner det som rimelig at folk som feks bruker hage også greier å klippe den, så den type dugnader bør de som leier gjøre. Mens mer vedlikeholdsdugnader bør gjøres av eier.

... også enig med Teofelia at det er viktig å realitetsorientere seg .... Noen gjør ingenting, vanskelig å presse folk i slike situasjoner. Mest sannsynlig viktigere å vurdere hva som er nødvendig og hva som er "kjekkt å ha" - og la det siste gå.

Se sitatet fra Niobe. Jeg synes det blir litt rart å "regne med" at leietaker gjør ting eier har ansvar for. Leietaker betaler husleie, den inkluderer ytre vedlikehold, slik lovverket sier. Noe annet er det å avtale andre ting selvsagt, men å "regne med" kan man faktisk ikke gjøre mener nå jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 11:44   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Hvis jeg var leietaker, så hadde jeg ikke stilt på dugnad med mindre dette var spesifisert i leiekontrakten. Jeg hadde tenkt på det som en av fordelene ved å ikke eie.

Men nå har ikke jeg leid bolig siden våren 2000, så jeg er ikke så innmari inni det.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 13:22   #31
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Se sitatet fra Niobe. Jeg synes det blir litt rart å "regne med" at leietaker gjør ting eier har ansvar for. Leietaker betaler husleie, den inkluderer ytre vedlikehold, slik lovverket sier. Noe annet er det å avtale andre ting selvsagt, men å "regne med" kan man faktisk ikke gjøre mener nå jeg.

Sitatet fra Niobe går vel mer på at man som leietaker er forsikret mot at eier ikke lar deg bo i en bolig hvor det regner inn taket, toalettet er tett og låsen på ytterdøren ikke fungerer. Dette er en beskyttelse for leietaker mot kyniske hushaier og ikke en lovmessig fordeling om hvem som skal klippe plenen.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 13:24   #32
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvis jeg var leietaker, så hadde jeg ikke stilt på dugnad med mindre dette var spesifisert i leiekontrakten. Jeg hadde tenkt på det som en av fordelene ved å ikke eie.

Men nå har ikke jeg leid bolig siden våren 2000, så jeg er ikke så innmari inni det.

Jeg hadde derimot tenkt at det var mitt ansvar som leietaker hvis jeg leide. Men det gjør jeg jo ikke, og ikke bor jeg et sted med obligatorisk dugnad heller. Jeg ser av de frivillige dugnadene vi har at de som leier sjelden møter opp, men det er det jo mange av de som eier som ikke gjør heller.

Vi har stort sett dugnad på en felles lekeplass og felles fotballbane, som er organisert som et sameie, mens alle husene er selveier.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-18, 16:59   #33
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Jeg hadde over hodet ikke følt meg forpliktet til sånt om jeg leide bortsett fra om det spesifikt stod i kontrakten. Hadde jeg leid et sted over lengre tid, hadde jeg muligens stilt på dugnad likevel uansett kontrakt.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-05-18, 00:00   #34
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem bør stille på dugnad? Eier eller leietaker?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Sitatet fra Niobe går vel mer på at man som leietaker er forsikret mot at eier ikke lar deg bo i en bolig hvor det regner inn taket, toalettet er tett og låsen på ytterdøren ikke fungerer. Dette er en beskyttelse for leietaker mot kyniske hushaier og ikke en lovmessig fordeling om hvem som skal klippe plenen.

Jeg er ikke enig i din tolkning, paragrafen nevner også "eiendommen forøvrig". I tilleg svares det i et spørsmål på ung.no:

Sitat:

Om du er leieboer kan du ikke tvinges til å møte opp på en dugnad, så fremt dere ikke har avtalt i avtalen under vedlikeholdsplikt/leieboers plikter at du skal delta på dugnad. Er ikke dette avtalt kan utleier (eller formannen) med andre ord ikke pålegge deg en møteplikt.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no