Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-12-22, 11:49   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Så var det den tida på året igjen.

Hvor lang tid tar det egentlig å tørke mandler etter skålding - i rompemperatur eller på lav varme i stekeovnen?

Og er det noen som har erfaring med å bruke "ferdigkjøpt" mandelmel i marsipanen? Vi prøvde et år, men jeg er redd det må ha vært fettredusert mel eller noe. Hadde en rar bismak. Tips til merker som funker? (Dyrt som pokker, ser jeg, men likevel.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:55   #2
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Jeg bruker å la det tørke til dagen etter. Men hvis det haster legger jeg dem på kjøkkenpapir ut over ovnsskuffa, og tørker med hårføner.

Har heller ikke god erfaring med å bruke mandelmel. Har lett etter ferdig malte mandler, men har ikke funnet det noe sted. Ikke skåldede, bare med skall.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 11:59   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Vi pleier å tørke i ukesvis, vi! Det er sikkert overdrevet.

Det ser ut til at Cacas har hvitt mandelmel. Jeg avbefaler den fra Funksjonell Mat i denne linken - tror det var den som smakte ganske ille.

https://prisguiden.no/sok?q=Mandelme...5e5946bff7756c

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 12:01   #4
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Har lett etter ferdig malte mandler, men har ikke funnet det noe sted.

, og dette er grunnen til at jeg aldri gidder å lage ferdig marsipan selv, selv om det jo smaker mye bedre enn kjøpemarsipan. Henger i tråden for å høre om noen vet hvor man får kjøpt dette.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 12:01   #5
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.815
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Tørker maks til dagen etter. Synes det blir vanskelig å kna deigen sammen om de er for tørre.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 12:01   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Vi pleier å tørke i ukesvis, vi! Det er sikkert overdrevet.

Det ser ut til at Cacas har hvitt mandelmel. Jeg avbefaler den fra Funksjonell Mat i denne linken - tror det var den som smakte ganske ille.

https://prisguiden.no/sok?q=Mandelme...5e5946bff7756c

Ja, mandelmel har jeg sett flere steder, den jeg brukte kjøpte jeg i vanlig matbutikk tror jeg. Ble i alle fall ikke bra, og har ikke blitt brukt igjen. Smaken ble ikke akkurat ille, den bare ble ikke. Det smakte mest melis, ellers ingenting. Og konsistensen ble heller ikke riktig. Kanskje det er mindre fett i mandelmelet enn i malte mandler?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 12:53   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.127
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Jeg lar dem bare tørke til de er tørre etter å ha blitt skåldet. Vanligvis ligger de til dagen etter, men det er mest en logistikkting (at vi skålder om kvelden og så lager marsipanen dagen etter). Trodde ikke de trengte å tørkes, bare å ikke være fuktige?

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 13:04   #8
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Det er det fettreduserte mandelmelet som er ubrukelig. (Sikkert brukelig til noe, men jeg har ikke fantasi til å tenke ut hva. Kaker man vil gi til gjester som man ønsker bli kvitt kanskje?)

Coop sitt mandelmel er fint og smaker godt, jeg bruker det til makroner. Eldorado har også mandelmel. Tror det er litt grovere enn det fra Coop, uten at jeg er helt sikker. (Eldorado har både malte mandler og mandlemel.)

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 13:12   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg lar dem bare tørke til de er tørre etter å ha blitt skåldet. Vanligvis ligger de til dagen etter, men det er mest en logistikkting (at vi skålder om kvelden og så lager marsipanen dagen etter). Trodde ikke de trengte å tørkes, bare å ikke være fuktige?

Ja, mandler skal skåldes sent om kvelden foran TV. #tradisjon
Marsipanen lages neste dag.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 13:21   #10
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.239
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Det er viktig at mandlene kvernes for å holde på fettet. Så det er produksjonsmetoden til ferdig mandelmel som nok gjør at det ikke er vellykket.

Er kjøpemarsipan et alternativ ?

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 13:30   #11
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Det er viktig at mandlene kvernes for å holde på fettet. Så det er produksjonsmetoden til ferdig mandelmel som nok gjør at det ikke er vellykket.

Er kjøpemarsipan et alternativ ?

Nei, det er et supplement (svarer både for meg selv og Bluen). Det er to ganske forskjellige ting, som begge er gode, og vi trenger begge deler.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 14:44   #12
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nei, det er et supplement (svarer både for meg selv og Bluen). Det er to ganske forskjellige ting, som begge er gode, og vi trenger begge deler.

Det er helt og fullstendig korrekt.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 15:17   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det er helt og fullstendig korrekt.

Vi har mer enn navnet til felles.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 16:38   #14
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Marsipan er en av de få obligatoriske sakene vi lager til jul. Kunne ikke falle meg inn å bruke mandelmel, det er jo nettopp det at marsipanen blir grov som gjør den så utrolig mye bedre enn kjøpemarsipan! Tørker alltid de skåldede mandlene på brett med tørkepapir i flere dager. Opplevde det første året vi bodde sammen at marsipanen gjæret før jul og mistenkte at det skyldtes at mandlene ikke var helt tørre da vi laget marsipanen.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 17:54   #15
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Mamma tørka mandlene i 3-5 dager, så det gjør jeg også.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 17:58   #16
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.451
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Jeg har aldri tørka mandler så lenge.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 19:39   #17
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Det må være stor forskjell i smak på mandler, de to gangene jeg har laget marsipan selv så har det smakt null og niks. Eller bruker dere essens i tillegg?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 20:25   #18
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.856
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Nei, bruker ingenting ekstra. Jeg bryr meg ikke så mye om konsistensen - det er ikke viktig at den er grov, men den har vært god 19 av 20 år (bortsett fra året med melet ). Har tenkt i retning av mel først og fremst fordi vi har pleid å tørke mandler i ei uke og sånt. Da blir det brått dårlig tid (når man er kronisk seint ute ).

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 09-12-22 kl 20:34.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-22, 22:21   #19
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Men altså, er det en eneste person i hele verden jeg ville sagt kunne være høyesterettsdommer, sensor, master, verdensmester eller hva som helst av ekspertitler på marsipan, så er det jo deg Bluen! Jeg kan ikke se en marsipangris uten å tenke på deg! Også spør DU om råd angående marsipan?

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-22, 00:32   #20
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Marsipan: Tørking av mandler eller mandelmel

Må tilstå at marsipan er en av de tingene som jeg synes smaker best kjøpt. Fortrinnsvis Odense ekstra grov marsipan med 57 % mandler. Synes den hjemmelagde lett blir tørr.

Lager man da konfekt med Odense nougat i også, er det ikkeno feil med det.
Men litt farlig å ha i skapet. Man kan fort bli gående og mumse på en skive av den ene og den andre, har jeg hørt av en venn.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no