Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-20, 11:14   #1
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.203
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Jeg har 5-6 feriedager alene i sommer som jeg må bruke på noe gøy. Har vært alt for mye hjemme de siste månedene, så jeg trenger å lufte meg litt.
Har nylig fått meg elbil så da tenker jeg at en roadtrip er tingen i år, men jeg har ingen idé om hvor jeg vil dra eller hva jeg vil gjøre.
Starter i Oslo, hvor drar jeg og hva skal jeg gjøre?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-20, 11:33   #2
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Tenkte Horten (Åsgårdstrand/Munchs hus), retning Sandefjord, Tønsberg og Larvik? Fredrikstad og Halden tror jeg og er fine byer/områder.

Men spørs jo om du har vært mye her før.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-20, 11:45   #3
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.203
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Har vært lite i Vestfoldområdet de siste 20 årene. Det høres veldig interessant ut. Vil gjerne ha konkrete tips til ting å se, gjøre, steder å spise og hvor jeg bør overnatte.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-07-20, 11:59   #4
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.812
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Skal se om jeg finner noe mer ang disse stedene jeg nevnte.

Bare kom på Hvaler og Tjøme også. Liker godt Holmsbu og.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-07-20, 00:25   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Liker du å kjøre langt og stoppe kort, eller kjøre kort og stoppe langt? Hvaler og Holmsbu og slikt er svipptur i mine øyne. Hva med å bare begynne å kjøre en retning og se hvor langt du gidder? Jeg elsker å kjøre uten mål og mening, peiler ut en retning, eller tenker "mest mulig langs sjøen" eller "jeg vil se FJELL!", og tar resten på gefühlen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-20, 00:40   #6
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.203
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Jeg har faktisk bestilt tre netter på hotell i Rjukan. Har aldri vært i det området, så nå er planen Gaustatoppen, Krossobanen, Sabotørstien (guidet tur) og Vemork museum.
Jeg tar våttkort denne helgen så mulig jeg benytter anledningen til å dra på kajakktur på Møsvatn.

Tar gjerne i mot Rjukan-tips, samt om det er noe jeg bør se/gjøre på veien mellom Oslo og Rjukan. Vurderer en hengekøyeovernatting på vei hjem, men aner ikke hvor.

Endelig kjenner jeg at jeg klarer å glede meg til å ha ferie helt alene.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-07-20, 10:45   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Så hyggelig det høres ut, Molly! Vi skal samme sted i slutten av juli og gleder oss.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-20, 10:54   #8
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Rjukan-området er topp, god plan! Når du først er oppe ved Møsvatn, wr det noen herlige turer omkring der. Falkeriset, for eksempel.

Og så ble jeg litt inspirert. Jeg har to uker alene og det er nok ikke lurest å sture hjemme.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-20, 13:00   #9
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.080
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Jeg og faren min kjørte til Rjukan og stoppet ved flere steder underveis fra Oslo. Stoppet blant annet på et gammelt fløteanlegg som lå noen km unna hovedvei, vi kjørte av fordi det var skiltet. Jeg liker sånt kjempegodt. Var skiltet fra veien, og noen km på skogsbilvei. Er også en nydelig gammel steinbro man kan beundre på veien. Vi kjørte da vei 37 fra Kongsberg, og deretter vei 364, DVs den lange veien rundt Tinnsjå, før vi kjørte inn på vei 37 igjen. Nydelig vei! Kjørte over Notodden hjem.

https://no.wikipedia.org/wiki/Løka_gamle_bru

Men det er andre fine broer også, finner ikke igjen den vi stoppet ved. Heller ikke fløteanlegget, men det var skiltet.

__________________
07 og 10

Sist redigert av Pelle : 10-07-20 kl 13:13.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-20, 13:03   #10
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.203
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Det høres fint ut, skal se nærmere på det!

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-07-20, 14:30   #11
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Rjukan er flott. Du har allerede flere gode planer. Rjukan har et veldig flott kommunalt svømmebasseng nede i byen. Folkets hus er skikkelig folkets hus i interiør, og om det er en stund siden vi var der - de hadde tre sorter kjøttkaker - elg, rein og vanlig. Vestfjorddalen konditori ligger i hovedgata, vi liker særlig skolebrødene og horn med ost og skinke. Begge anbefales.

Om det er mulig - de har en sigthseeing-buss -gammel snutebuss, som gir en veldig fin runde med mange artige historier om Rjukan. Selstali seter er en hyggelig utflukt. Rømmegrøt med mer.

Den gamle forsvars-heisen inni Gausta opp til toppen er dyr, men interessant. Det er faktisk den gamle Fløibanen - inni fjellet. Har selv veldig respekt for gruve- og ingeniørkunst, så jeg likte det, ihvertfall.

Har nevnt flere Vestfold-tips i tråden om skjulte perler i Norge, og det har andre gjort, også. Hvis jeg skal legge til noe - fine overnattingssteder er f.eks. Sjømilitære Samfund i Horten, Hotel Borge på Nøtterøy (skikkelig pensjonatfølelse) eller Tønsberg vandrerhjem, som ligger ved foten av Slottsfjellet. Eieren er glad i retro, og de har flere ganger fått priser for godt vertskap, også internasjonalt. Siden det er så sentralt, passer det godt å parkere bilen og spise i byen og ta et glass vin. Bestill bord på La pergola (drop-in er vanskelig, der). Ta sjokoladefondant til dessert. Kan også gå på Foyn om man liker koreansk (anbefaler scampi bulgogi). Stasjonen anbefales høyt, men de tror jeg er coronastengt. Vil dere spise rimelig, kan dere bestille take-away fra Odd Fellow-selskapslokaler, de har hver uke tre retter som selges for 100 kr. pr rett "middag for en hundrings". Det er et coronatiltak, ikke noe de gjør til vanlig. Veldig god mat. De som driver det, har også matservering på Mågerø Marina i sommer, om dere skal utover til Tjøme/ Verdens Ende. Tjøme kolonial som ligger i sentrum av Tjøme (det ligger ved hovedveien) er en liten gastrobutikk. Stopp gjerne for handling, eller ihvertfall god kaffe og softis. De pleier å ha en spesialsmak el.l. på softisen. Kan være rabarbra eller lakris eller... Dansk kokk på kjøkkenet.

Vil dere lukse dere litt, spis på Engø Gård. Fantastisk Afternoon Tea. Høy kvalitet generelt (koster også mer). Var der med jobb, og en kollega er cøliaker. Hen fikk den fineste Afternoon Tea tilpasset spesielt (de hadde fått beskjed på forhånd).

Om du vil padle i Vestfold er det godt tilrettelagt med egen padleled, det er bl.a. satt opp padle-gapahuker for pause eller overnatting. Kanskje særlig Færder nasjonalpark er aktuell? Om du trenger å leie kajakk, guiding eller noe, er et bra firma

https://padleopplevelser.no/index.php/no/

En som heter Jan som har det, tror han er dansk. Står det er stengt 10.-24. juli, men mulig man kan få leid seg en kajakk. Kan ihvertfall spørre. Ellers kan man jo utforske Tjøme og Færder fra landsida, og se på mulighetene for et eventyr, senere. Anbefaler app'en ut.no. Der finner du mange fine turer - overalt , egentlig.


Sist redigert av Charlie : 10-07-20 kl 14:42.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-20, 14:52   #12
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.203
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Oh my, for noen tips asså! Jeg må absolutt via Vestfold på vei hjem fra Rjukan.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-07-20, 20:13   #13
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Så mange gode Tønsberg-tips, Charlie! Det skal jeg notere meg til en annen anledning. Tenkte å reise dit med ungene denne uka og bo på Active-hotellet som har badeland, men det er dessverre koronastengt hele sommeren. Dermed utgikk hele turen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-20, 11:41   #14
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Oh my, for noen tips asså! Jeg må absolutt via Vestfold på vei hjem fra Rjukan.

Se også skjulte perler-tråden. Det er masse å gjøre mellm Rjukan og Vestfold også.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-20, 19:41   #15
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.203
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Roadtrip alene noen dager - hva, hvor?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Se også skjulte perler-tråden. Det er masse å gjøre mellm Rjukan og Vestfold også.

Løper og sjekker!

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no