Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bakovervendt i VW Polo?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-08, 01:20   #21
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Moren min hadde en VW Polo til Frøkna var over tre år, og hun satt bakovervendt i den hele tiden. Vi hadde et Akta Cosmic motert i midten av baksetet, og med bilstolen trykket godt inn mellom forsetene, var det til og med god plass foran.

Nå er ingen av oss over 1,80 høy, og det er mulig en slik løsning ikke fungerer hvis føreren av bilen er veldig lang, det vet jeg ikke, men for oss fungerte det utmerket. Vi var på mange 7-timersturer til Vestlandet i den bilen.

Frøkna satt bakovervent lenger enn til hun var tre, altså. Det var min mor som byttet til annen bil på det tidspunktet.:åpplyser:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 01:21   #22
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Med så store barn bakovervendt hadde jeg nok valgt noe helt annet enn polo. Med tanke på at de fleste ulykker skjer ved kollisjon bakfra.

Ja, men de alvorligste ulykkene skjer forfra, og de er de man ønsker å sikre seg best mot.

Ikke at jeg egentlig skjønner hva det har med biltypen eller størrelsen på barna å gjøre da …?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 08:32   #23
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg Men jeg tenkte jeg kunne høre med dere først: Er det for trangt å ha henne bakovervendt i Poloen? Erfaringer?

Snuppa er 2,5 år, 90 cm og 13 kg.

Mine svigerforeldre har Polo, og vår sønn sitter helt greit i bakovervendt sete. Han er 1.5 år men akkurat like lang og tung som din datter.

Ellers er jeg enig med røkla. Noen ganger må man kompromittere sikkerhet pga andre forhold, men det er foreldrene som må ta den beslutningen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:05   #24
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Takk for innspill, folkens.
Da konkluderer jeg med at det er som jeg trodde: Det er trangt, men det går. Vi kommer nok til å be dem om å snu setet tilbake, og ha det bakovervendt en stund til. Magefølelsen min sier at det er riktig, og det pleier å lønne seg å følge den.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:14   #25
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Med så store barn bakovervendt hadde jeg nok valgt noe helt annet enn polo. Med tanke på at de fleste ulykker skjer ved kollisjon bakfra.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:18   #26
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

( )

  Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:22   #27
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Avkommet er over 4, og har sittet bakovervendt i VW Polo nå for noen uker siden.
105 lang omtrent, og et sete som er større enn TWE.
Så det går.
Jeg ville aldri latt besteforeldrene ta den avgjørelsen og tulle med sikkerheten til mitt barn.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:39   #28
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ikke at jeg egentlig skjønner hva det har med biltypen eller størrelsen på barna å gjøre da …?

Vet du ikke at noen biler er sikrere enn andre?

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:50   #29
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Jøsses.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:55   #30
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Vet du ikke at noen biler er sikrere enn andre?

Jojo. Men det er nok lettere likevel å få svigerforeldrene til å snu setet istedet for å kjøpe en ny bil.

(Selv om jeg tror at bakovervendt sete i liten bil er sikrere enn forovervendt sete i en objektivt sett tryggere bil.)

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 09:58   #31
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Nei, Esme, svigers bør kjøpe større bil. En Hummer, kanskje. Da trenger man egentlig ikke feste ungen i det hele tatt.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:02   #32
Donald
Superduperaktiv
 
Donald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 751
Donald er litt kulDonald er litt kul
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, Esme, svigers bør kjøpe større bil. En Hummer, kanskje. Da trenger man egentlig ikke feste ungen i det hele tatt.

Donald er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:03   #33
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

En buss. Så kan ungene løpe rundt og bytte seter. Evt bobil. Så kan de sitte bak og spille kort.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:33   #34
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Vet du ikke at noen biler er sikrere enn andre?

Statistisk sett tror jeg måten barna er sikret på er langt mer utslagsgivende enn typen bil de kjører i ved en kollisjon. Det skjer "stadig vekk" at det bakovervendte barnet er den som klarer seg best av de som var med i kollisjonen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:37   #35
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, Esme, svigers bør kjøpe større bil. En Hummer, kanskje. Da trenger man egentlig ikke feste ungen i det hele tatt.

Jeg skal videreformidle det til dem.

  Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:40   #36
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

En buss. Så kan ungene løpe rundt og bytte seter. Evt bobil. Så kan de sitte bak og spille kort.

De HAR faktisk en bobil.
Problemet er løst!

  Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:09   #37
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.628
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Moren min hadde en VW Polo (...) Vi var på mange 7-timersturer til Vestlandet i den bilen.

Dønn imponert! *tidligere Polo-eier*

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:18   #38
Mamma Rosa
strikker
 
Mamma Rosa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.811
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Med så store barn bakovervendt hadde jeg nok valgt noe helt annet enn polo. Med tanke på at de fleste ulykker skjer ved kollisjon bakfra.

Hva med de som kjører inn i baken? For de blir det en frontkollisjon, eller?

Uansett hva man måtte tro og mene er det tryggere bakovervendt.
Samme hvilken bil man kjører og hvor gamle barna er. Punktum.

__________________
Hører du det nok, så tror du på det.
Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:35   #39
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Hva med de som kjører inn i baken? For de blir det en frontkollisjon, eller?

Nei, ikke egentlig, i alle fall ikke i trafikksikkerhetsmessig betydning.

Poenget er hvor stor fart eller kraft man kolliderer i. Hvis man kjører inn i en murvegg i 50 km/t, så tilsvarer støtet 50 km/t. Hvis man treffer en annen bil front mot from og begge kjører 50 km/t, så tilsvarer støtet det man ville fått om man kjørte inn i en vegg i 100 km/t. Man må med andre ord legge sammen farten som de to bilene har når de treffer hverandre for å finne ut hvilken kraft støtet har.

Når to biler kjører i samme retning, må man derimot trekke fra. Hvis en bil kjører i 30 km/t og blir påkjørt bakfra av en annen bil som kjører i 50 km/t, tilsvarer støtet det man får hvis man kjører inn i en vegg i 20 km/t.

Med andre ord er det veldig, veldig mye farligere å kollidere med en bil som kjører i motsatt retning enn å bli påkjørt av eller selv kjøre på en bil som kjører i samme retning.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 12:38   #40
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakovervendt i VW Polo?

Saken er at dersom man blir påkjørt bkfra, så er det tryggest å sitte fremovervendt, men de færreste påkjørsler bakfra er veldig farlige (i betydningen dødelig eller invalidiserende). Og siden det er mye viktigere å sikre barna mot de kritisk farlige kollisjonene, så velger man å sette dem bakovervendt slik at sikringen er optimal den veien det trengs mest: ved frontkollisjon.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no