Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkohol/rus/medisin?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hadde/har noen i din familie rusproblemer?
Ja - foreldre 33 21,15%
Ja - søsken 15 9,62%
Ja - besteforeldre 25 16,03%
Ja - oldeforeldre 2 1,28%
Ja - tanter/onkler/søskenbarn 39 25,00%
Nei 72 46,15%
Brokkoli 1 0,64%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 156. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-14, 20:35   #21
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.088
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkhol/rus/medisin?

Både bestefaren min (far til mor) og faren min var alkoholikere.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-14, 21:03   #22
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.273
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkhol/rus/medisin?

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg var voksen og vedkommende død når jeg fikk vite om alkoholikeren i vår familie. Jeg datt omtrent av stolen når jeg hørte at h*n hadde STORE alkoholproblemer og at det var en medvirkende årsak til vedkommendes død. H*n døde når jeg var 13 år og jeg husker h*n som verdens morsomste og snilleste person. Alltid gode klemmer, blid og utrolig snill. Jeg kan ikke erindre vedkommende som annerledes enn de andre voksne jeg omgikk, derfor var det et sjokk når jeg fikk vite dette når jeg var 19-20 år. "Alle" visste jo at h*n var alkis, h*n drakk spylevæske og rødsprit b.la. og alle visste im h*n. Barna til vedkommende har riktignok et litt annet minne enn meg, men også de har gode minner om h*n, som snill og morsom person, jeg levde ikke med h*n til daglig.

Noe av samme historien som her, bare at hun holdt seg til hjemmebrent. Døde da jeg var 14, jeg ante ikke noe før jeg var nesten 33 år.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-14, 21:34   #23
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.028
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkhol/rus/medisin?

Min onkel var alkoholiker fra jeg var relativt ung og til han døde for en del år siden.
Han var alltid snill og grei mot oss ungene, men han kunne være ufin mot min mor og mormor til tider. Jeg husker han bare som veldig snill og grei og fikk meg inn på ting ingen andre hadde tilgang til, noe jeg syntes var superspennende (han var skuespiller og hadde MANGE gode kontakter).
Men jeg husker også at jeg noen ganger syntes det var ubehagelig å ære rundt han uten å vite hvorfor. Jeg forsto ikke alkoholproblemet før jeg var ungdom.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-14, 21:52   #24
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.640
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkhol/rus/medisin?

Jeg har svart oldeforeldre. Mange av generasjonen eldre enn mine foreldre, men ikke mine besteforeldre har (hatt) store rusproblemer.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-14, 23:30   #25
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkhol/rus/medisin?

Av de jeg vet om: Begge bestefedrene mine var alkoholikere, begge foreldrene mine var/er alkoholikere, onkelen min er alkoholiker, et søsken var narkoman, et annet søsken var veldig hard på flaska en periode uten at jeg vet om det kunne defineres som avhengighet.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-14, 23:34   #26
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.806
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkhol/rus/medisin?

Jeg svarte nei, all den tid ingen av de jeg regner som nær familie i min oppvekts hadde rusproblemer.

Jeg har en fetter som er alkoholiker, og en som har annen rusproblematikk, men vi har aldri kjent hverandre, så de teller jeg ikke.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 08:50   #27
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.390
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkhol/rus/medisin?

Nei, ikke som jeg vet. Blant foreldre og besteforeldre er jeg nok så sikker, også blant tanter og onkler - men der har jeg selvsagt ikke full oversikt annet enn at et par er avholds av delvis religiøse grunner.

__________________

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 08:52   #28
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkhol/rus/medisin?

Nei, heldigvis ikke. Jeg hadde en temmelig trøblete barndom,men ikke på grunn av rus.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 09:00   #29
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkhol/rus/medisin?

Faren min var pillemisbruker i over førti år. Han var psykisk syk (angst og depresjon) og medisineringen hadde gått over stokk og stein. Jeg bodde ikke hos han, men når jeg var på besøk, kunne jeg ikke åpne kjøkkenskapene alene, for da ramlet det ut med pilleesker. Han kjørte i ruset tilstand og mistet førerkortet, og ble etter hvert svartelistet på alle byens apoteker. Han ble sterkt mentalt redusert av dette, og døde av en overdose (vi vet ikke om det var et uhell eller ikke) før snart sju år siden.

Jeg hadde dessuten en onkel som var alkoholiker. Det ble holdt skjult for meg lenge, men det kom fram for en dag da jeg var ca. ti. Hadde ingen fortalt meg det, hadde jeg ikke skjønt det av meg selv.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 10:24   #30
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.850
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkhol/rus/medisin?

Jeg fikk høre etter deres død at en av besteforeldrene mine hadde alkoholproblemer. Vi merka ikke noe til det.

Broren min har hatt rusproblemer fra 16-årsalderen, men da hadde jeg flytta hjemmefra, så det var ikke en del av min oppvekst, egentlig.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 10:32   #31
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkhol/rus/medisin?

Jeg vokste opp i et alkoholfritt hjem, det gjorde begge foreldrene mine også.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 10:06   #32
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkohol/rus/medisin?

Ja. Men ikke på en sånn måte at jeg har grua meg til å komme hjem fra skolen, grua meg til jul eller sånne ting.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 11:22   #33
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.028
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkohol/rus/medisin?

Nei. Tror min halvonkel hadde et problem, men vi hadde veldig sjelden kontakt med ham så jeg opplevde det egentlig ikke sånn.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 19:19   #34
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkohol/rus/medisin?

Jeg har utelukkende familie med rusproblemer. Kun min mor som ikke har det av hennes søsken. Morfaren min var alkoholiker.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 07:46   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkohol/rus/medisin?

Begge foreldrene mine. Jeg vokste opp i et helvete. Mamma er i dag tørrlagt (og den sterkeste personen i verden) og pappa er død, livsstilen hans tok knekken på ham sommeren 2000, bare 47 år gammel. Jeg savner ham hver dag.
Både jeg og mannen min er avholds, så barna vil aldri oppleve noe sånt (ikke at barn av normal-"drikkende" foreldre gjør det, jeg bare sier at sjansen er fullstendig ikke-eksisterende).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 08:31   #36
carmenzita
Bør lage seg en tittel selv
 
carmenzita sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 2.183
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkohol/rus/medisin?

Nei, ingen av mine i nærmeste familie har hatt sånne problemer.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 09:21   #37
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.110
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkohol/rus/medisin?

Nei, ingen som jeg vet om. I min familie er et moderat alkoholforbruk forbundet med kos, hygge og ferie - helt fra jeg var barn. Piller og narkotika vet jeg heller ikke noe om. Synes det er veldig leit å lese omdere som vokste opp med et daglig forhold til misbruk.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 09:25   #38
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkohol/rus/medisin?

Selv om pappa var pillemisbruker (som nevnt over), så påvirket ikke det hverdagen min. Og hjemme hos oss var det tilnærmet alkoholfritt. Mamma liker ikke alkohol, og stefaren min (som er helt iddjot ellers, men som her tenkte ganske smart) sluttet med de få dramme- og ølglassene jeg så han drikke i starten, for han ville ikke at vi jentene skulle oppleve alkohol i heimen.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-14, 12:00   #39
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.605
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En slags spin off - Hadde noen i din familie problemer med alkohol/rus/medisin?

Jeg skjønner godt at folk som har en så negativ erfaring med rus er avholds selv. For meg så er det ingen big deal at vi tar oss en øl til julematen eller andre anledninger der barna er, men skjønner veldig godt aversjonen om man har en annen bakgrunn.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no