Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Det handler om kontroll ikke sant. Overvinne."

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-13, 20:33   #21
Alias
Med nebb og klør
 
Alias sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
Innlegg: 551
Alias er litt kulAlias er litt kul
Standard

Sv: "Det handler om kontroll ikke sant. Overvinne."

Jeg vil også bare understøtte det som blir sagt om foreldreansvaret for å lære opp guttene til å bli ansvarlige og empatiske menn. Det er på høy tid at samfunnet endrer fokus fra offeret til overgriperen. Alt for mange ganger blir det insinuert eller direkte framsatt at den som ble voldtatt hadde (delvis) skyld i overgrepet. Det er på tide å plassere ansvaret og skylden på det eneste stedet det hører hjemme, nemlig hos overgriperen. Naturligvis bør en som jente ta sine forhåndsregler, men det fins ikke en eneste jente som ber om eller ønsker å bli voldtatt; ei heller hun som ligger splitter naken og bevisstløs i ei seng. Selv er jeg mamma til gutter, og selv om de ikke har fylt mer enn ett og to år, er jeg klinkende klar på mitt foreldreansvar når det kommer til å gjøre mitt for å forhindre at de noen sinne tenker tanken om å forgripe seg på noen, og også til å bidra i samfunnet med å si fra om hva som er akseptert oppførsel og ikke. Jeg syns også det er et skritt i riktig retning at det jobbes systematisk bl.a i barnehagene med å lære empati allerede på småbarnsavdelingene. Likevel er det foreldrenes ansvar å gjøre sitt for å hindre at slike ting skjer, og som guttemamma er dette i mine øyne et enda større ansvar enn dersom jeg var mamma til jenter.

__________________
[Storebror 2010, mellombror 2011 og lille 2013]
Alias er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no