Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Røyklukt i kommunal leilighet

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-23, 14:26   #1
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Spørsmål

Røyklukt i kommunal leilighet

Skrev kontrakt på kommunal bolig i dag. Vaktmester og en kontaktperson var i leiligheten. Det første de sier nesten er at det er røyklukt der.

Vaktmesteren sier han skal bestille nye filter til ventilasjonsanlegget. De sier at noen i nærheten røyker. Det er leilighet ved siden av og under.

Først sier de at de tror filtrene kommer om et par dager. Jeg sier at jeg ikke vil skrive under på kontrakt før dette er ordnet. Jeg er veldig var på røyklukt og lukter generelt. Da sier de at dette er ikke en mangel på leiligheten, du skriver under fra i dag, og ser strengt på meg.

Jeg har vært der en time nå og kjenner det i halsen, sånn sår i halsen som man blir når man har blitt utsatt for røyklukt.

Jeg må altså betale fra i dag av.

Jeg skal jo flytte inn veldig gradvis, ingenting er gjort klart. Tror ikke jeg kunne ha klart å oppholde meg i leiligheten over lang tid hvis jeg skulle ha overnattet fra i dag av.

Hva gjør jeg?

Hva ville dere gjort?

Jeg har jo fortalt litt om omstendighetene mine, og flere på forumet skrev i går om at de ville vurdert krisesenter for meg.

Kjenner at jeg angret på at jeg skrev under nå, skulle ha ventet til det ble fikset.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 14:49   #2
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Hvis leiligheten har stått tom en stund med vinduer lukket, kan det jo være at lufting (som i normal lufting når noen bor der vil avhjelpe problemet). Hvis det har "satt seg" lukt kan visstnok skåler med eddik plassert rundt omkring nøytralisere lukten, evt så er det vel dersom det er behov for større nøytralisering mulig å leie ozonmaskin.

Dersom det er slik at det er naboer som røyker, så er det jo lite å gjøre med det i seg selv, men om de feks står utenfor/nedenfor ditt vindu må det innafor å be de røyke et annet sted. Felles ventilasjon i bygg vil jo av og til kunne medføre at man kjenner lukt fra andre enheter (røyk, mat osv) menhvis det blir mye/ofte så kan det jo være behov for å se på hvordan anlegget fungerer. I leiligheten/hytta vår, så skal det nå skiftes til individuelle vifter fordi det eksisterende anlegget ikke fungerer optimalt. Vi kommer nok til å velge en kulllfilterløsning for å slippe hull i vegg.

Jeg ville dratt til leiligheten, sett på om ventiler osv er åpen og sikret god lufting og så sett det an litt om jeg var deg, det kan hende dette ordner seg helt av seg selv når leiligheten blir bebodd igjen.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 14:52   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Enig med Høst; sett opp vinduene og luft skikkelig.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 15:30   #4
Cauchy
Bør lage seg en tittel selv
 
Cauchy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 1.717
Cauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smartCauchy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Hvis leiligheten har stått tom en stund med vinduer lukket, kan det jo være at lufting (som i normal lufting når noen bor der vil avhjelpe problemet). Hvis det har "satt seg" lukt kan visstnok skåler med eddik plassert rundt omkring nøytralisere lukten, evt så er det vel dersom det er behov for større nøytralisering mulig å leie ozonmaskin.

Dersom det er slik at det er naboer som røyker, så er det jo lite å gjøre med det i seg selv, men om de feks står utenfor/nedenfor ditt vindu må det innafor å be de røyke et annet sted. Felles ventilasjon i bygg vil jo av og til kunne medføre at man kjenner lukt fra andre enheter (røyk, mat osv) menhvis det blir mye/ofte så kan det jo være behov for å se på hvordan anlegget fungerer. I leiligheten/hytta vår, så skal det nå skiftes til individuelle vifter fordi det eksisterende anlegget ikke fungerer optimalt. Vi kommer nok til å velge en kulllfilterløsning for å slippe hull i vegg.

Jeg ville dratt til leiligheten, sett på om ventiler osv er åpen og sikret god lufting og så sett det an litt om jeg var deg, det kan hende dette ordner seg helt av seg selv når leiligheten blir bebodd igjen.

Ozonmaskin er ikke lurt i leilighet, spesielt ikke med felles ventilasjon.

Cauchy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 15:38   #5
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Nei, de gangene jeg har hørt om det brukt, har vel hovedsakelig vært i type enebolig. Hvis det er ett sameie hvor dette er et problem for alle enhetene kan kansje sameie/husier gjøre noe slikt, men jeg tipper jo at det her er et mindre problem som lar seg håndtere for den spesifikke leiligheten.

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 15:46   #6
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Lufting, grundig utvask og skåler med eddik kan gjøre underverker. Men det er selvsagt problematisk dersom "frisk" røyklukt kommer inn fra en annen leilighet via ventilasjonen.

Bruk en dagbok til å notere problemstillingene, slik at du kan kontakte eiendomsavdelingen i kommunen og jobbe litt over vaktmesternivå. Vi kom til en kommunal leilighet med maursti inn i stua en gang. Skulle heldigvis ikke flytte inn før etter et par uker, så de tok tak i det.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 15:47   #7
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Eg bur i borettslag og det hender det kjem frisk røyklukt inn på badet gjennom ventilasjonsanlegget mitt òg. Eg har bare tenkt at det er ein del av pakka ...

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 15:52   #8
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Det er en del av pakka hvis naboene røyker, dessverre. Naboene til moren min hsr klaget i årevis, men ingen kan nektes å røyke inne hos seg selv.

Håper det ordner seg!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 15:55   #9
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.885
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.


Håper det ordner seg!

Takk, Blondie!

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 16:27   #10
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Jeg bor i rekkehus og har nabo som røyker. Om han sitter på trappa si og jeg har vindu åpent, så hender det at det kommer inn. Det forblir jo ikke røyklukt inne da, det er bare der og da, ikke noe som fester seg i mitt hus. Har alltid tenkt at det er en del av pakka når man bor tett. Jeg kan ikke akkurat nekte ham å røyke utenfor sitt eget hus.

Står noen rett utenfor vinduet ditt ville jeg spurt om de kunne stått et annet sted. Det finnes luftrensere med filter som blant annet tar matos. Det hjelper sikkert mot røyklukt også.

Lykke til med ny leilighet!

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 16:57   #11
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Nå vet jeg ikke om det er aktuelt, men et malingsstrøk kan også hjelpe mener jeg å ha hørt. Lukt setter seg i vegger og tak hvis det har vært røkt inne der tidligere.

Lykke til med ny leilighet!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 17:01   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Ja, her kan du lese om maling og røyklukt

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 17:07   #13
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Ville satt ut glass med Salmiakk.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 17:50   #14
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Om det er fra naboer er det en del av pakke med å bo i leilighet, som flere sier. Håper sånn nytt filter vil hjelpe på.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-23, 17:52   #15
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyklukt i kommunal leilighet

Flere skåler med eddik og utlufting kommer du langt med.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no