Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Om byggelån og kundeforhold i bank

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-09, 13:08   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Om byggelån og kundeforhold i bank

Noen banker har som prinsipp å ikke gi lån til husbygging. Vi har såpass god økonomi at vi kjøper en relativt dyr tomt cash, og bygger "halve huset" før vi trenger byggelån. Allikevel nekter banken å gi oss lån til å fullføre huset. Ikke fordi vi ikke kan betjene lånet, men fordi de "ikke gir byggelån". Det vil altså si at vi må flytte hele kundeforholdet vårt til en annen bank, ikke sant? For det er vel ingen banker som gir (bygge)lån uten at man har lønnskonto hos dem?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:16   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Vi kjøpe tomt cash og hadde en god del egenkapital, men vi måtte ha byggelån ved kontraktskriving. Vi shoppet bank for å finne banken som ga best betingelser. Det var mange som ikke ga byggelån eller som ga dårlige betingelser. Vi endte opp med en suveren bank for byggelånformålet. Dvs. det var ikke byggelån, men det var et delutbetalingslån. Vi koordinerte utbetalingene med forfallene til utbygger. Vi endret kundeforhold, ja, men det gjør vi hver gang vi bytter lån (men vi bruker bare Skandiabanken likevel - vi overfører fra lønnskonto til konti i Skandiabanken). (Den beste banken da vi bygde i 2006/2007 var for oss Sandnes sparebank (Bank direkte).)

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:20   #3
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi kjøpe tomt cash og hadde en god del egenkapital, men vi måtte ha byggelån ved kontraktskriving. Vi shoppet bank for å finne banken som ga best betingelser. Det var mange som ikke ga byggelån eller som ga dårlige betingelser. Vi endte opp med en suveren bank for byggelånformålet. Dvs. det var ikke byggelån, men det var et delutbetalingslån. Vi koordinerte utbetalingene med forfallene til utbygger. Vi endret kundeforhold, ja, men det gjør vi hver gang vi bytter lån (men vi bruker bare Skandiabanken likevel - vi overfører fra lønnskonto til konti i Skandiabanken). (Den beste banken da vi bygde i 2006/2007 var for oss Sandnes sparebank (Bank direkte).)

Takk for svar. Denne rigide banken er SKANDIABANKEN ("Det handler ikke om at vi ikke ønsker dere som kunder, men at vi ikke har det produktet som dere trenger. Dette beklager vi selvsagt. "), fikk dere det med dere?

Jeg kuttet kundeforholdet til Bank Direkte tvert for noen år siden da de plutselig la på et lass med gebyrer for alt. Følelsene mine stritter veldig i mot å prøve dem igjen, men den løsningen du skisserer kan selvsagt fungere greit. Bortsett fra at jeg nå har fått Skandiabanken opp i halsen og helst vil bytte banke uansett. *barnslig*

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:25   #4
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Åja, nei, Skandiabanken tilbyr ikke spesiallån som byggelån. Det synes jeg er helt OK.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:29   #5
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Åja, nei, Skandiabanken tilbyr ikke spesiallån som byggelån. Det synes jeg er helt OK.

Jeg har lite greie på sånt, og i tillegg er de utrolig lite informative når de svarer. Stiller man mer enn et spørsmål, eller forklarer en situasjon og ber om løsning på denne får man en setning tilbake som bare fører til enda flere spørsmål. For meg er det vanskelig å se filosofien bak at de ikke har dette produktet. Jeg mener, det er jo ikke et fysisk produkt som man har eller ikke har? Handler det ikke bare om godvilje (evt. rigiditet)?

Jeg er åpen for informasjon her og innser langsomt at det nok er stoooore huller i min kunnskap om akkurat dette.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:40   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Men - har dere sikkerhet? Bor dere i huset nå? Har dere en takst på herligheten? I så fall kan det være dere ikke må gå veien om byggelån. Dersom dere har tilstrekkelig sikkerhet for lånebeløpet i boligen, kan dere søke om fleksi/rammelån, som dere utbetaler selv underveis.

Det kan være en mulighet?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:40   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Skandiabanken har basert seg på likt-for-alle og at all informasjon skal være lett tilgjengelig - fortrinnsvis elektronisk - og produkter skal ikke tilbys basert på skjønnbehandling (= mer arbeid for Skandiabanken). Man kan ikke søke om byggelån og få automatisk tilsagn. Et byggelån krever i aller høyeste grad skjønnbehandling ettersom man ikke aner noen ting om verdien på boligen før etter den er ferdigstilt. Det er noe helt annet å ha pant i bolig under oppføring i motsetning til å ha pant i en bolig.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:43   #8
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Det som Observatøren skriver er den aller beste løsningen hvis dere har en eksisterende bolig dere kan ta pant i.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 13:44   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Men - har dere sikkerhet? Bor dere i huset nå? Har dere en takst på herligheten? I så fall kan det være dere ikke må gå veien om byggelån. Dersom dere har tilstrekkelig sikkerhet for lånebeløpet i boligen, kan dere søke om fleksi/rammelån, som dere utbetaler selv underveis.

Det kan være en mulighet?

Nei, vi skal selge huset og leie mens vi bygger. Vi får altså kjøpesummen på konto, men trenger finansiering mot slutten av byggeperioden. Til tomtekjøpet tar vi pant i nåværende bolig, men når boligen er solgt må lånet nedbetales, og så må vi skaffe ny finansiering for fullføringen av boligen en stund senere.

Veronal: takk for balansert info. Jeg blir så j**lig frustrert av disse bankfolkene som gir informasjon som er uforståelig dersom man ikke er godt kjent i bankbransjen. Jeg ser poengene dine og forklarer det som jeg i flere dager nå har prøvd å hale ut av banken. Likebehandling og ikke skjønnsmessig vurdering er begreper jeg i aller høyeste grad forstår. Ikke ha dette produktet gjør meg bare frustrert og motvillig. *fortsatt barslig* Jeg bør kanskje, når jeg er helt avbalansert igjen (jeg er på god vei) skrive en siste e-post og beklage min etterhvert hissige og masete tone.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 14:17   #10
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Hva betyr mot slutten av byggeperioden? Og hvilke beløp er det snakk om/i forhold til sikkerhet? Dersom dere tar en oppdatert verdivurdering når dere må låne penger, kan det likevel være at det jeg skisserte er mulig.

Når det gjelder epostbehandling i banker, er den som oftest basert på standardsvar, som helst skrives i one-linere.

Sjekk forresten flere banker, og kjør tilbudene mot hverandre.
Kan også tipse om byggebolig.no, et godt forum for husbyggere.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 14:20   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Jeg skjønner Skandiabanken godt, jeg. Byggelån er et komplekst produkt som krever en del arbeid både systemmessig og oppfølging. Skandiabanken ønsker å levere enkle produkter til en lav pris, og sier derfor at man får kjøpe de komplekse produktene et annet sted.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 14:24   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Men - har dere sikkerhet? Bor dere i huset nå? Har dere en takst på herligheten? I så fall kan det være dere ikke må gå veien om byggelån. Dersom dere har tilstrekkelig sikkerhet for lånebeløpet i boligen, kan dere søke om fleksi/rammelån, som dere utbetaler selv underveis.

Det kan være en mulighet?

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Hva betyr mot slutten av byggeperioden? Og hvilke beløp er det snakk om/i forhold til sikkerhet? Dersom dere tar en oppdatert verdivurdering når dere må låne penger, kan det likevel være at det jeg skisserte er mulig.

Når det gjelder epostbehandling i banker, er den som oftest basert på standardsvar, som helst skrives i one-linere.

Sjekk forresten flere banker, og kjør tilbudene mot hverandre.
Kan også tipse om byggebolig.no, et godt forum for husbyggere.

Aha, jeg hadde ikke fått med meg detaljene i ditt første innlegg. Det var vel noe av det Veronal snakket om, et spesial-(delutbetalings-)lån. Men sånn jeg forstår Skandiabanken gir de uansett ikke lån før man har ferdigattest i hånda. Men jeg ser at byggelån ikke er eneste utvei, altså.

"Mot slutten av byggeperioden" betyr at vi kjøper tomta og finansierer byggingen av halve huset cash. Den siste halvdelen av huset må vi låne til. Så det er godt mulig å få et annet slags lån enn byggelån, tipper jeg. Takk for tips (både til Veronal og Observatøren).

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 14:25   #13
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.942
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om byggelån og kundeforhold i bank

Fine FP.

Alltid god informasjon å få.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no