Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-09, 13:02   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Jeg må bare forsikre meg: Hva er det som skaper D-vitamin i kroppen ved sollys? Får jeg like mye D-vitamin i kroppen dersom jeg hele tiden har på meg solfaktor 30 i solen?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 13:14   #2
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Jeg er ganske sikker (90% omtrent) på at solkrem hemmer dannelse av D-vitamin i betydelig grad. Det er anbefalt at man soler seg en ti minutters tid uten solkrem og så smører på. Jeg leste et sted at en halvtime i solen uten solkrem midt på dagen på sommeren ga like mye D-vitamin som en flaske tran.

Så det er viktig å få ladet godt opp med D-vitamin om sommeren. Det er flere som har antydet at barn blir for godt smurt, at de har godt av å være litt i solen uten solkrem. Jeg har lagt meg på denne linjen når det gjelder meg selv og sønnen min.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 13:20   #3
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.752
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Jeg glemmer som regel å smøre ansikt og hender. Får se på det som mitt lille d-vitaminlager.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 13:23   #4
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Hm, da er det gjerne ikke uten grunn at jeg har praktisert det du skriver Esme. Noen ganger bare gjør man ting, men glemmer hvorfor. Da får jeg fortsette med det.

(Og snu meg rundt for å sole ryggen som jeg enda ikke har smurt. )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 17:36   #5
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Sitat:

Det har vært foreslått at solingsråd der solkremen påføres etter at man har vært i sola 5-
15 minutter. Dette vil både ivareta beskyttelse mot solbrenthet og samtidig gi tilstrekkelig
solindusert vitamin D-produksjon (4). Studier har antydet at bruk av solkrem vil kunne
redusere vitamin D-produksjonen med inntil 95% og inntil 98% ved henholdsvis bruk av
krem med solfaktor 8 og faktor 15 (7). Mest sannsynlig har man i disse studiene smurt
nokså tykke lag med solkrem på forsøkspersonene og reproduserbarheten knyttet til
”vanlig” bruk av solkrem er ikke nødvendigvis tilfredsstillende. Solkremens reduserende
effekt på D-vitaminproduksjon vil være avhengig av hvor ofte kremen påføres samt
svette og f.eks. bading. Solkremer som selges i Norge har UVB- og UVA filter. UVA
strålingen har som nevnt en høyere intensitet enn UVB lyset. Det betyr at man ved bruk
av solkrem likevel vil kunne oppnå en rødlighet i huden eller få en pigmentproduksjon
pga. UVA selv om det ikke blir produsert nevneverdig vitamin D.

Dette fant jeg i et hefte fra helsedirektoratet fra 2006 om å øke D-vitaminstatusen i befolkningen.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 18:48   #6
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.


Så det er viktig å få ladet godt opp med D-vitamin om sommeren. Det er flere som har antydet at barn blir for godt smurt, at de har godt av å være litt i solen uten solkrem. Jeg har lagt meg på denne linjen når det gjelder meg selv og sønnen min.

Jeg har faktisk "løyet" meg til noen solstråler for poden i barnehagen i det siste. Jeg vet de går over de med solkrem i tolvtiden, så jeg har bare smurt han med fuktighetskrem på morgenen, for så å si at han ER smurt i barnehagen, men at det også må fylles på, og at flasken med solkrem ligger i sekken hans. Han har aldri vært brent eller rød.
De er VELDIG nøye på dette, men jeg hadde også hørt at litt sol faktisk er bra. De er ikke enig. Så drar en hvit liten en...

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 04:23   #7
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Nei, man får ikke nok D-vitamin om man smører seg med solkrem, leste jeg da jeg tok kosholdveileder på Norges Idretshøyskole. Der anbefalte de at man lot ungene gå en stund uten solkrem. Og selvfølgelig ta tran, siden det bare er halve året, vår/sommer, at man i Norge har den type solstråler som gjør at man danner D-vitamin.

Hun som underviste oss smurte selv sjelden ungene med solkrem, men begrenset heller tiden de var i solen. Eller rettere sagt varigheten. hun anbefalte uv-drakter, og så deler av kroppen være ubeskyttet. Men da sier det seg selv at de ikke kan være i solen i evigheter, og at man må passe på.

Mine unger er naturlig brune i huden, og tåler sol veldig godt, og de får være ute i en times tid, før jeg sprayer dem med solkrem. De blir ikke brente, men kan jo få hudkreft de, som alle andre.

Selv bruker jeg solkrem i ansiktet, vil ikke bli en sviske, men smører meg ikke på kroppen til vanlig, bare hvis jeg skal legge meg ned og grille meg.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 15:23   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Men er sol på huden like "nyttig" D-vitamin-messig sett om kvelden eller morgenen som den er midt på dagen?
For ikke på tale om hverken jeg eller lillegutt går ut i solsteika uten solkrem på midt på dagen - da er vi røde og prikkete og kløete i løpet av kort tid.
Men i morgensol eller kveldssol kan jeg fint være litt mer avslappet i forhold til solkrem. Gjør det samme nytta?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 15:28   #9
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Kreftforeningen bør jo vite hva de snakker om:

Nyt solen, men husk at både å bli solbrent og mye soling øker risikoen for solskader og hudkreft. Det kan også fremskynde rynker. Tar du noen pauser fra de sterke solstrålene mellom klokken 12 og 15, er faren for å bli solbrent mindre
...
Forskning viser likevel at små, jevnt fordelte soldoser er bra for kroppen, spesielt for dem som lider av D-vitaminmangel. Solen kan også hjelpe mot enkelte hudsykdommer. Noen få minutter ute i sommersola gjør at huden produserer nok D-vitamin, men store soldoser gjør at D-vitaminet brytes ned igjen.
...
Skygge og klær beskytter best - solkrem er nødvendig når huden ikke er beskyttet på annen måte. For norske forhold er faktor 15 med UVA-beskyttelse tilstrekkelig for de fleste. I solrike land er det behov for ekstra beskyttelse. Smør jevnt og rikelig - en håndfull krem til en kropp.
...
Norge ligger på verdenstoppen i antall tilfeller av føflekkreft, etter Australia og New Zealand. Hovedsakelig skyldes dette at vi soler oss brått og mye den korte tiden vi har solen her.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 15:30   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Og en artikkel om Vitamin D og soling fra Tidsskrift for Den Norske Legeforening

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 15:34   #11
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Det er sikkert noe i det dere sier, men jeg vil bare poengtere at det er samme type solstråler fra sola enten det er morgen, kveld, sommer eller vinter. Poenget er vel at det er lite sol i Norge på vinteren, og vi er dekket av tøy untatt midt i ansiktet på den tiden. Derfor får vi ikke dekket behovet det halvåret det er så mørkt og kaldt i dette landet.

Personlig syns jeg det er viktigst å smøre fra morgenen av, da blir sola fort sterk. Det er jo allerede i ti elleve-tiden sola er på det sterkeste. Så kan man heller bli litt slappere med smøringen sånn utpå ettermiddagen. Nå er det jo slik at vi svetter av oss en god del av solkremen vi tar på, vi gnur oss borti ting, noen tar på oss, eller vi tar på barna. vi tar av og på klær, bader osv osv, så at vi får for lite d-vitamin på sommeren pga solkrem tror jeg er en smule overdrevent. Men nå er jeg hudterapeut, og blir helt oppgitt over all den forvirrende infoen media kommer med i løpet av året. En uke skal man sole seg uten solkrem fordi det gir lavere kreftforekomst. Mens den andre uken skal man ikke sole seg overhodet, men ligge i skyggen pga faren for hudkreft. Og ja, det er sunt med sol. Selvfølgelig, den er kilden til alt liv her på jorda. Men med måte, noe jeg tror alle vet.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 15:36   #12
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Åh, og ang mengde ja så skriver kreftforeningen en håndfull, det er utrogli viktig å ha på nok krem!
Til et ansikt skal man bruke en halv til en teskje solkrem for å oppnå den faktoren flasken oppgir. Det er mye, og man blir klissete.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 15:38   #13
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Men er sol på huden like "nyttig" D-vitamin-messig sett om kvelden eller morgenen som den er midt på dagen?
For ikke på tale om hverken jeg eller lillegutt går ut i solsteika uten solkrem på midt på dagen - da er vi røde og prikkete og kløete i løpet av kort tid.
Men i morgensol eller kveldssol kan jeg fint være litt mer avslappet i forhold til solkrem. Gjør det samme nytta?

Jeg lurer litt på det samme. Tjue minutter i sola midt på dagen ville ført til veldig kraftig solbrenthet både hos meg og Champion.

Vi drar imidlertid ofte tidlig ut om morgenen, og jeg smører f.eks. ikke barna inn med solkrem før det nærmer seg elleve, med mindre vi er ved vannet. Skulle jo tro de får en god dose med sol da?

*Nå har jeg lest legeforeningens artikkel, takk for linken. Jeg tror jeg fastholder vårt nazi caps- og smøringssystem midt på dagen med god samvittighet.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 15:40   #14
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Jeg lar ungene gå uten solkrem så mye som mulig, og smører dem kun når det er fare for at de blir brent. MAO smører jeg ikke på overskyete dager og sånt. Jepp, jeg har venninner som insisterer på dette.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 15:43   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg lar ungene gå uten solkrem så mye som mulig, og smører dem kun når det er fare for at de blir brent. MAO smører jeg ikke på overskyete dager og sånt.

Dette er vår praksis også.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 15:43   #16
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

@m^2: artikkelen jeg lenker til skriver dette:

Sitat:

I en undersøkelse av Charzewska J et al
3
i flere europeiske land fant man at 25(OH)D
økte med 5% for hver time utendørs mellom klokken 11 og 15 blant jenter. Blant kvinner
økte 25(OH)D med 7% for hver time utendørs mellom klokken 15-20. Det var også
sammenheng mellom 25(OH)D-nivåene under sommeren og etterfølgende vinter.
Det er verd å legge merke til resultatene fra en studie gjort på Hawaii, der det ble antydet
at det ikke nødvendigvis ble dannet tilstrekkelige mengder vitamin D i huden til tross for
rikelig eksponering for sollys. Blant unge voksne surfere på Hawaii var 25OHD <75
nmol/l hos 51% og <50 nmol/l hos 10%, til tross for at de rapporterte soleksponering
uten solkrem i gjennomsnitt 23 timer i uken (8).
Nivåer av vitamin D i blod er i hovedsak bestemt av sol, men for personer med lav sol-
eksponering for eksempel eldre (9) eller befolkningen bosatt i Nord-Norge har kostinntak
vist seg å være av avgjørende betydning for en god vitamin D-status (1). Gitt tilstrekkelig
soleksponering vil bidraget fra vitamin D produsert i huden overstyre bidraget fra kosten.

Det er fortsatt mange ubesvarte spørsmål i forbindelse med hudens produksjon av
vitamin D både i forhold til hvor mye UV-lys som er nødvendig; temperatur, betydning av
vær, og tykkelsen på ozonlaget samt hvor lenge huden bør være eksponert. Videre
finnes det heller ikke gode data på konsekvenser av årstidsvariasjoner i UV-lys, som det
vi finner i Norge, på vitamin D-status og helse i befolkningen.

Beregning av vitamin D-produksjon
Det har blitt utviklet et beregningsprogram som kan ta hensyn til bl.a. ozontykkelse, snø,
breddegrad og hudtype og som f.eks. beregner hvor stor del av året vi har vitamin D-
produksjon tilsvarende et gitt inntak av vitamin D
4
.
Ved hjelp av dette programmet fremgår det blant annet at for hudproduksjon tilsvarende
inntak på 25 g (1000 IU ) vil det i Tromsø (69,9
0
N), med 25% av kroppen eksponert for
sol for en person med lys og sensitiv hud (type 1) være nok lys fra henholdsvis 1. april til
13. september. Eksempelvis vil denne personen teoretisk måtte eksponere huden i drøyt
tre timer 1. april (tykt ozonlag på 400 DU
2
) , mens ett kvarter er tilstrekkelig 20. juni (tynt
ozonlag på 300 DU) for å få produsert vitamin D tilsvarende 25 g. For en person som er
mørkhudet (type 5) vil det være nok lys fra 10. mai til 4. august. Teoretisk beregning av
tiden denne personen trenger for å få en tilsvarende vitamin D-produksjon vil være
henholdsvis drøyt to timer 10. mai (ozontykkelse = 350 DU) og 47 minutter 20. juni
(ozontykkelse=300 DU).
Beregningsprogrammer som dette har sine begrensinger, men kan gi en indikasjon på
omtrentlig størrelsesorden på effekter av ulike forhold som påvirker vitamin D-produksjon
i hud.



__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 15:47   #17
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Jeg smører hverken meg selv eller unger når det er overskyet. Ellers er vi vel passe flinke med smøring. Gutta blir fort solbrente og jeg vil gjerne la de slippe solbrenthelvete jeg gikk gjennom til stadighet når jeg var barn.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 16:34   #18
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Det er sikkert noe i det dere sier, men jeg vil bare poengtere at det er samme type solstråler fra sola enten det er morgen, kveld, sommer eller vinter. Poenget er vel at det er lite sol i Norge på vinteren, og vi er dekket av tøy untatt midt i ansiktet på den tiden. Derfor får vi ikke dekket behovet det halvåret det er så mørkt og kaldt i dette landet.

Nei, det er ikke tilfelle:

http://www.nilu.no/index.cfm?ac=news...2251&view=text

Om høsten/vinteren står solen for lavt til at vi får de strålene som danner D-vitamin i huden. Det har ingenting med at man er lite i solen, eller at man har mye klær på seg. Går man i bikini på påskefjellet, vil det ikke føre til at man produserer D-vitamin.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 16:40   #19
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

http://www.forskning.no/artikler/200.../1199807596.82

En annen intressant artikkel, som blant annet tar for seg hvordan vi mennesker har utviklet oss for å tilpasse oss behovet for D-vitamin

Ellers er jeg enig i det som står om at de timene på dagen hvor det er mest sol, så er det viktig å smørre godt. Men man bør ikke gjøre det til en regel å smøre ungene med solfaktor 50 om morgenen før de går i barnehagen, enten det er sol eller ei.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 16:57   #20
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får jeg D-vitamin av solen med solfaktor 30?

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg lurer litt på det samme. Tjue minutter i sola midt på dagen ville ført til veldig kraftig solbrenthet både hos meg og Champion.

Jeg må sitte et mange timer før jeg er brent. Beina blir aldri brent uansett, har aldri opplevd det.

Men betyr det i praksis at jeg tåler mer sol og dermed kan sole meg mer uten like høy kreftrisiko, eller betyr det bare at jeg må passe meg enda mer, og smøre masse selv om jeg vet jeg tåler en del?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no