Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Blå nellik

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-08, 13:29   #1
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Blå nellik

Er det sant at man kan farge nelliker blå ved å sette dem i vann med konditorfarge? Og er nelliker dyrt? :i dåpsplanleggermodus:

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 13:45   #2
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blå nellik

Kan man det? Mener at nelliker er ihvertfall billigere enn roser.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 13:55   #3
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blå nellik

Det er hvertfall noe blått man har i vannet, slik at nelliken blir blå, om det er konditorfarge vet jeg ikke.

Jeg ville kjøpt grennellik, de er billige. Det er lurt å sette dem i sitronbrus, så den fargen kan kanskje has i brusen? Mamma er så glad i grennellik, og hun får de bestandig store og fine og hun mener det er pga. sitronbrusen.

__________________
Jentene 93 og 02
Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 13:56   #4
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blå nellik

Jeg var blåruss i min ungdom. Blomstene vi hadde stod i blekkvann. Du kan jo prøve med konditorfarge.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 13:56   #5
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blå nellik

Blekkvann? Som vann med blekk i? Knuse et par kulepenner, liksom?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 13:59   #6
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blå nellik

Ja, blekk som vi brukte til fyllepenner.
Tusj er jo også blekk.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 14:12   #7
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Blå nellik

Nellikker er billige blomster, så du kan jo kjøpe en billig pakke før dåpen, sånn at du får prøvd deg frem. Jeg kjøpte blå konditorfarge i vanlig butikk (ULTRA, tror jeg).

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 14:52   #8
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blå nellik

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Nellikker er billige blomster, så du kan jo kjøpe en billig pakke før dåpen, sånn at du får prøvd deg frem. Jeg kjøpte blå konditorfarge i vanlig butikk (ULTRA, tror jeg).

Dette skal jeg jammen prøve neste gang jeg skal lage krans.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 15:29   #9
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Blå nellik

Vi bestilte blåe grennellikker fra blomsterbutikken til arbeidskarens dåp. Vi betalte ikke stort mer enn hva hvite nellik koster.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 16:11   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.867
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blå nellik

............

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 05-09-12 kl 12:24.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 17:12   #11
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blå nellik

Spraylakk! Kult! Kanskje jeg skulle prøve det? (Ja det er til dåpen. )

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 17:15   #12
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blå nellik

Dette er visst barneskolekunnskap. Link.

Sitat:

Det er mulig å gjøre dette forsøket med ulike planter med hvit blomst. Men nellik og roser fungerer spesielt godt fordi det er lett å kutte i stilken og blomsten tar lett farge. Dere kan også prøve hvite tulipaner eller hvitveis.
Blekk gir sterk effekt, med det er også mulig å bruke forskjellige typer vannfarger og konditorfarge.

  Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 19:28   #13
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blå nellik

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Dette er visst barneskolekunnskap. Link.


Det var utrolig stilig det som sto i linken om vanntransport. Gjett om det skal utforskes her hjemme. Så skal jeg få noen fine kranser etterhvert.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 19:41   #14
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.331
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Blå nellik

Andre blå blomster som også funker:
Statice (det er en fin fyllblomst og finnes i en kraftig blålilla sak og en med mindre blomster i lysere farge)
Iris (som gjør seg veeeldig i sånne våtoasisborddekorasjoner)
...og så stoppet hodet mitt fullstendig her.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 19:48   #15
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blå nellik

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Det var utrolig stilig det som sto i linken om vanntransport.

Ikke sant. Tror jeg og snuppa skal farge noen blomster til 17. mai. Jeg liker egentlig ikke nelliker (), men denne effekten var så stilig at det bare må testes ut.

  Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 22:15   #16
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.875
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Blå nellik

Guttene og jeg har et slikt eksperiment stående på benken nå. Vi startet eksperimentet vårt for snart en ukes tid siden. Noen hvite nelliker i blått vann og noen i rødt vann, og en med splittet stilk der en del var i blått og en del i rødt vann. Hadde noen hypoteser for hva som ville skje i forkant, og særlig den med splittet stilk var det spennende å tenke seg til hva som ville skje med.

De i det røde vannet ble langsomt lyserosa. De i blått vann ble raskere og sterkere farget, og er nå skikkelig blå. Den med splittet stilk ble lysrosa på den ene siden og blå på den andre. Vi brukte cacasfarger, men det går sikkert med annen farge også. Morsomt å gjøre sammen med ungene. Nå er mine klare for flere eksperimenter.

Nellikene vi brukte kostet rundt 60 kroner buketten, tror jeg.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 22:35   #17
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blå nellik

Da er det bare å skaffe blekk og nelliker da, jo. Kanskje jeg skulle prøve meg med et par roser også. Nellikene i mørkt blekkvann, og roser i ett litt lysere konditorfargevann?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 22:57   #18
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Blå nellik

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Da er det bare å skaffe blekk og nelliker da, jo. Kanskje jeg skulle prøve meg med et par roser også. Nellikene i mørkt blekkvann, og roser i ett litt lysere konditorfargevann?

Ja, prøv! Og vis oss bilder!

  Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 19:27   #19
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blå nellik

Men er nellik fint?

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 19:29   #20
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Blå nellik

Ja, sammen med roser og litt diverse grønt i en oppsats så blir det ganske fint.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no