Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-16, 19:02   #241
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg greier ikke å fatte at legen gjorde denne feilen. Om du får medisin i melka, så mister du vel inntekter, men du må ikke slutte med gårdsdrift, muligens for alltid? Hvis du risikerte å miste gården, og du hadde en spesialansatt veterinær for å passe på at det ikke kom medisiner i melken, da bør man lage så vanntette rutiner at menneskelige feil oppdages før det får slike konsekvenser. Og hvis du i tillegg hadde den mest rutinerte veterinæren, så bør han ikke gjøre slike feil rett og slett.


MEn de rutinene og systemene som er 100% er fortsatt ikke laget. Ingen greier å få slikt helt vanntett.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 19:04   #242
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Ingenting er umulig, klart det går an. Men jeg synes ikke det er så rart at dette er en så idiotisk feil at det er vanskelig å forstå at det har skjedd. Det gjelder andre feil også. Jeg hører f eks. at folk glemmer barna sine i bilen. Det får jo ofte dødelig utfall. Det er også en feil jeg ikke kan fatte at er mulig å begå, jeg skammer meg ikke over å vedgå det.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 19:11   #243
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.643
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Jeg tror det går an å gjøre de mest avsindige feil.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 19:46   #244
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.506
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ingenting er umulig, klart det går an. Men jeg synes ikke det er så rart at dette er en så idiotisk feil at det er vanskelig å forstå at det har skjedd. Det gjelder andre feil også. Jeg hører f eks. at folk glemmer barna sine i bilen. Det får jo ofte dødelig utfall. Det er også en feil jeg ikke kan fatte at er mulig å begå, jeg skammer meg ikke over å vedgå det.

Jeg har glemt et barn i bilen.
Det var vinter så bilen ble ikke varm. Og jeg kom ikke på han før noen spurte hvor babyen var.
For noen uker siden glemte jeg å hente et barn på trening. Det var helt ute av mitt hode. Heldigvis husket en av brødrene på han. Ellers ville han stått der i flere timer før radaren hadde fanget inn at han manglet.
Jeg forstår hvordan folk kan glemme barna sine i bilen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 19:50   #245
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Jeg vet at det skjer. Jeg sier at jeg likevel synes det er ufattelig at det kan skje. All slags feil skjer, noen feil er likevel vanskeligere å se for seg enn andre. Noen feil er mindre sannsynlige. At folk da uttrykker undring og skepsis, det er ikke så rart. Det betyr ikke at de aldri begår feil selv. Jeg har selv gjort feil jeg vet det er vanskelig for folk å forstå. Jeg klandrer dem ikke for det, jeg fatter det jo ikke helt selv.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 19:54   #246
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Det er jo egentlig åpent for skjønn. Hun kan få alt fra advarsel til utestengelse i fire år.

Floksa: Jeg ser du siterer meg som en som mener man ikke kan begå feil. Jeg mener absolutt det er mulig å begå feil, selv om jeg er overrasket over hvordan dette har skjedd. Jeg heller vel til at det er en feilvurdering av mengde stoff som tas opp i kroppen. Den feilvurderingen får enorme konsekvenser i denne saken, hos en annen pasient er det ingen feilvurdering i det hele tatt.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 21:28   #247
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

En feil jeg kan forstå er at man tar feil av to lignende tuber, at man doserer feil, bytter medisin til to pasienter. Slike ting. Men å kjøpe en tube med anabole steroider på et apotek, nei, det trodde jeg ikke gikk an rett og slett. Det er en feil det ikke burde være logisk å gjøre synes jeg.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 21:31   #248
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

En ting man også kan lure på dersom man ikke hadde skjønt hva kremen inneholdt, hvordan man da så fort skjønner at det er den kremen i etterkant.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 21:33   #249
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

En ting man også kan lure på dersom man ikke hadde skjønt hva kremen inneholdt, hvordan man da så fort skjønner at det er den kremen i etterkant.

Hun hadde jo oppgitt kremen da hun avla prøven, så jeg antar det er relativt lett å legge to og to sammen når prøven da slår ut på et av virkestoffene i den.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 21:37   #250
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Jeg lurer på hvem som kom på at akkurat den kremen var så god idé for de sårene?
De selger jo det som brukes i resten av Europa i Italia også ser jeg for meg.

At valget falt på noe som er såpass uvanlig virker vel merkelig om man ikke har lest seg opp?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 21:44   #251
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg lurer på hvem som kom på at akkurat den kremen var så god idé for de sårene?
De selger jo det som brukes i resten av Europa i Italia også ser jeg for meg.

At valget falt på noe som er såpass uvanlig virker vel merkelig om man ikke har lest seg opp?

Legen har forklart at han egentlig ville bruke Terra-Cortril, som de hadde brukt før. Det hadde han ikke med seg i kofferten, og derfor gikk han på apoteket. De hadde ikke Terra-Cortril, og han fikk Trofodermin i stedet. Og ja, siden det var en salve de ikke hadde brukt før, så skulle man tro han sjekket og dobbelsjekket, men det gjorde han visst ikke.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 22:01   #252
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Det er jo merkelig å få trofodermin som erstatning for terra-cortril også. Jeg tror jo egentlig ikke at de har gjort det med vilje, men veldig klønete er det.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-16, 23:49   #253
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Vet ikke om denne har blitt lenket til... men legger den inn.

https://www.nrk.no/sport/johaug-far-...jef-1.13180196

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-16, 00:01   #254
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.336
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

"Koblet ikke til dopinglisten"? Jeg sliter faktisk med å tro det. Mannen jobber som lege, og navnet clostebol lyser steroid lang vei. Å ikke slå opp på dopinglista da er veldig rart synes jeg. Om han hadde tenkt at litt krem på et så lite område neppe ville gi noe utslag uansett hva den inneholdt ville vært mer forståelig, det er det endel leger som tror.

Jeg skjønner liksom heller ikke helt at hun er så blåøyd at hun plukker et ukjent medikament i utlandet og ikke safer med noe kjent og trygt, men klart, alle kan gjøre feil.

Var det ikke så at de gikk tom for det hun pleide å bruke (som hun hadde med seg hjemmefra) slik at hun måtte få tak i noe nytt?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-16, 00:03   #255
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Var det ikke så at de gikk tom for det hun pleide å bruke (som hun hadde med seg hjemmefra) slik at hun måtte få tak i noe nytt?

Jo, desto større grunn til å sjekke veldig grundig

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-16, 07:57   #256
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Et annet sted sto det at han "ikke fikk med seg" at det inneholdt clostebol, så det er ikke helt entydig. Men det virker i hvert fall som at det ikke primært er foreskrevet av legen hennes. Han har selvsagt det medisinske ansvaret, og det har han jo tatt.

Han kjøpte jo salven?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-16, 07:59   #257
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er jo merkelig å få trofodermin som erstatning for terra-cortril også. Jeg tror jo egentlig ikke at de har gjort det med vilje, men veldig klønete er det.

De kan jobba foreslått det på apoteket. "Vi har ikke Terra-Cortril. Stort munnsår, sier du, da foreslår jeg Trofodermin, den er veldig effektiv."

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-16, 09:09   #258
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Han her setter ord på det jeg har stusset over:

https://www.dagbladet.no/sport/to-ti...undre/63964439

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-16, 09:22   #259
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.786
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Nå får jeg en litt sånn uggen jantelov følelse her; Johaug er for god til å være sann - ikke bare er hun en fantastisk skiløper, hun er også ei nydelig jente - jamen trengte hun kanskje å 'settes' litt på plass....

Jeg har tenkt litt på dette med jante.
For min del så ligger det ikke noe i det. Jeg har hatt skikkelig sansen for Johaug. Tøff jente som løper og går fra gutta i oppoverbakker, og kaster seg rundt halsen på Kongen når hun vinner i Kollen. Hun har vært morsom å heie på.

Men det må være lov å være kritisk og stille spørsmålstegn når slike store tabber begås. Det er noe norskt over at vi tror det beste om dem med ski på beina og brunost-skiva i hånda.

Det ligger jo fortsatt masse ubesvarte spørsmål til Norges Skiforbund etter astmasaken. Denne artikkelen leste jeg bare dager før denne Johaug-saken.:

http://www.vg.no/sport/martin-johnsr...05/#xtor=CS6-7

(Klarer ikke legge inn quete på mobil)

Utklipp fra artikkelen linket til over:

"For det finnes en rekke poenger Johnsrud Sundby og hans støttespillere ikke har vært så opptatt av å belyse:

¤ Norges Skiforbund understreket at FIS’ antidopingpanel først frifant utøveren, men var mindre ivrige på å fortelle at sentralmakten til det internasjonale skiforbundet er enig med verdens antidopingbyrå (Wada) og den øverste juridiske tvisteløseren (CAS) om at dopingreglene ble brutt (punkt 67).

I seg selv burde enigheten til disse tre instansene medført langt mer ydmyk, norsk linje.

¤ Selv etter å ha tapt, presenterte skiforbundet det som faktuelt at 90 prosent av astma-medisinen aldri når kroppen ved bruk av forstøver. Med to streker under svaret. Men det er ikke autoritativ dekning for å slå fast dette som en universell sannhet. Wada antyder for eksempel at mye mer enn en tidel kan bli inhalert (punkt 56), og reagerer på at Norges Skiforbunds lege tok for gitt at ratioen er overførbar (punkt 32 iv). Skiforbundets påståtte belegg for at bare 10 prosent av medisinen ble inhalert, er for øvrig en britisk studie basert på eldre pasienter, der flere hadde kols.

Med hvilken legitimet kan forbundet bare fremstille sin bestridte versjon som den store sannheten?

¤ Mens NSF la frem at «studier» – i flertall – viser det nevnte forholdstallet, slår dommerne fast at det kun var den såkalte Mazhar-studien som lå til grunn for legens vurdering (punkt 119).

¤ Verdens antidopingbyrå, som altså vant saken, kommer også med flere skarpt kritiske innvendinger, som skiforbundet ikke vektla i presentasjonen. Og selv om man er uenig i utfallet, bør den norske siden ta alvorlig at Wada mener de bruker forskning på en måte som ikke holder vann verken juridisk eller vitenskapelig (punkt 52).

¤ Det er en kjensgjerning, som det norske folk godt kunne fått bedre kjennskap om, at Wada mener dopingregelbruddet er klart (punkt 52), og innstilte på en strengere straff enn det endte med (punkt 59).

¤ I det som utgir seg for å være et referat, siterer skiforbundet dommerne på at bruk av forstøverapparat utenfor sykehus «muligens er tvilsomt fra et medisinsk ståsted». Men i dommen er det ordet «arguably» som brukes (punkt 119). Det har en større overbevisningsgrad enn «muligens» - i ordboken står det for eksempel «use arguably if you want to back up a statement or opinion».

¤ Og det er vel heller ikke veldig presist å velge ordene «argumenter for en mild straff» om passasjen der dommen tar for seg forhold de titulerer for å tale «against the athlete».

¤ Martin Johnsrud sier til NRK at Ventoline er en astmamedisin «som er lovlig å bruke av absolutt alle». Vel, den er ikke forbudt, men rammes av dopingreglene over en viss terskel, om man ikke har et medisinsk fritak, og forutsetter at en kvalifisert legevurdering har gitt grunn til å skrive ut en resept.

¤ Videre hevder skiløperen at det ikke stemmer at han har fått i seg for mye av stoffet. Dommerne kommer til at dopingreglene ble brutt da han tok i bruk en maskin ladet med nesten ti ganger tillatt dose (punkt 108), men tar ikke stilling til hva som nådde kroppen. Følgelig er den norske påstanden om at han ikke fikk i seg for mye, som ble presentert som et faktum på sommerens pressekonferanse, i realiteten en partsanførsel.

¤ Fra norsk side er det påstått at ettertesting beviser at han ikke fikk i seg for mye medisin. Dette er en påstand dommerne ikke fant det relevant å vurdere, og kan derfor ikke anses som det objektive faktumet NSF presenterte det som i juli (punkt 108).

¤ Den australske eksperten Ken Fitch, som ble hentet inn av FIS, slår ned den norske forklaringen om mulig dehydrering, og kaller konsentrasjonen av døgndosen fem timer før renn som «unødvendig høy» (punkt 20).

¤ På en direkte utfordring om hvorfor de konsentrerte døgninntaket til rett før et renn, dersom man ikke trodde det ville gi prestasjonsfremmende effekt sammenholdt med å spre medisinen gjennom døgnet, har forbundet ennå ikke kommet med et svar.

Alt dette gjør følgende spørsmål relevant når skileiren retter beskyldninger om faktafeil i mediedekningen:

Hvem er det egentlig som har mest grunn til å være fornærmet over hvordan saken er fremstilt i det offentlige rom?

Dommen fremstår faktisk i sum som fair, inkludert konklusjonen om at det ikke var noe bevisst fuskeforsøk. Men dersom noe måtte være urimelig, er det at straffen kanskje burde vært litt strengere.

Og derfor blir «angrep er det beste forsvar-strategien» så innmari vanskelig å akseptere.


Sist redigert av Minerva : 16-10-16 kl 09:32.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-16, 10:33   #260
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.877
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tror du Johaug har dopa seg bevisst?

Gitt at forklaringen til Johaug medfører riktighet synes jeg denne professoren; Jostein Hallen får veldig godt frem hva jeg mener om saken:
http://www.aftenbladet.no/100Sport/l...e-841463_1.snd
"Men helt objektivt sett: Det er sprøtt når konsekvensene kan bli så store av å behandle såre lepper med en salve som opplagt bare var ment å lege leppen. Den var aldri ment å gi noen konkurransefordeler. De lave konsentrasjonene i resten av kroppen har selvsagt ingen prestasjonsfremmende effekt. Derfor kan ikke alt nå sauses sammen, slik at folk ikke lenger tør å drive med idrett på høyt nivå. Uansett om dette systemet tar flere av dem som faktisk doper seg."
Her er essensen tenker jeg; Ønsker man et system der karrieren kan bli ødelagt kun fordi man brukte en feil salve på et brannsår?

Bare for å presisere; Ligger det noe mer bak og denne forklaringen kun er et forsøk på å dekke over en helt annet bruk av stereoider er saken selvsagt en helt annen; da får hun ta sin velfortjente straff.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
porolon, stillongs

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no