Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

"Forelsket og foraktet" - utstilling på Oslo Bymuseum

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-14, 19:50   #1
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Forelsket og foraktet" - utstilling på Oslo Bymuseum

Sønnen min og jeg tok turen på Oslo Bymuseum for å se på utstillingen de har nå, om norske kvinner som forelsket seg i tyske soldater under krigen. Det er ikke en påkostet utstilling, men vel verdt å få med seg.

Det var en ubehagelig utstilling, med noen bilder og videosnutter som er ganske absurde å se på. Blant annet et bilde av en kvinne i en folkemengde som er skamklippet, og en hånd som holder henne rundt halsen og dytter henne gjennom mengden. Og også bilder fra Hovedøya, hvor mange kvinner ble sendt på en slags interneringsleir. Selv om det altså var ubehagelig så synes jeg den er verdt å få med seg, og se hvor forferdelig nordmenn oppførte seg mot norske kvinner (og ikke minst deres barn) etter at krigen var slutt.

Jeg tok et bilde av et avisutklipp som var der, som illustrerer dette ganske bra. Tenk å måtte publisere en legeattest på at man er jomfu i avisen for å få gå i fred på gaten.

(Det var altså ikke en spesielt barnevennlig utstilling, men åtteåringen fikk ikke med seg de groteske detaljene som jeg gjorde, så han reagerte ikke på det. Men han fikk med seg noe krigshistorie, og gjort seg noen refleksjoner over hva krig gjør med folk. Og så var det utstilt gammeldagse skrivemaskiner og barnevogner og sånt noe, som vakte begeistring.)

Vedlagte bilder
Filtype: jpg image.jpg (83,3 KB, 74 visninger)
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 20:26   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Forelsket og foraktet" - utstilling på Oslo Bymuseum

Fy søren, det utklippet var sterkt. Tenk å måtte kle seg så naken for å slippe å bli plaget. Den utstillingen tror jeg at jeg må få med meg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 20:32   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Forelsket og foraktet" - utstilling på Oslo Bymuseum

Er det det som ligger i Frognerveien?

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 20:37   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Forelsket og foraktet" - utstilling på Oslo Bymuseum

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er det det som ligger i Frognerveien?

I hjørnet av Frognerparken, ut mot Frogner plass.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 21:47   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Forelsket og foraktet" - utstilling på Oslo Bymuseum

Takk for tipset. Denne utstillingen må jeg få med meg hvis jeg er i Oslo. Det er en skam hvordan disse kvinnene og mange av barna deres har blitt behandlet. Det er akkurat som alt sinne og hat som lagret seg opp gjennom krigen rammet dem. Det avisutklippet rommet mye vondt.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 21:55   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Forelsket og foraktet" - utstilling på Oslo Bymuseum

Å, søren! Den tror jeg jeg skal dra med meg eldstemann på. Jeg syns det er utrolig viktig at de virkelig tar innover seg at nesten all ondskap i verden begås av mennesker som i andre settinger er bra og gode folk, men som blir onde i flokkens blodtåke.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-14, 22:02   #7
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Forelsket og foraktet" - utstilling på Oslo Bymuseum

Min bestefar sa han tok toget fra trondheim til oslo 8 mai 1945. Det var halloi og fest på hver stasjon etterhvert som nyheten bredde seg. Jeg spurte om det ikke var fantastisk å være i Oslo i disse dagene og oppleve at freden kom. Han sa at det han husket best var for fæle det fikk folk til å bli. Spesielt med behandlingen av "tyskertøser". I tillegg til fanger.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no