Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Svetting og saltinntak

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-14, 14:49   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svetting og saltinntak

Det har vært litt fokus på saltinntak i det siste, noe som ikke bekymrer meg det pøkk, fordi jeg lager all maten vår hjemme, og vet at vi spiser svært lite salt. (Lite salting av mat, lite farseprodukter, nesten aldri sauser, aldri Toro, lite saltsnacks).

Men mannen min, som vet ingenting om mat, hadde fått med seg dette, og begynte plutselig å fuzze over at jeg skulle ha en halv teskje salt i grøten. Så jeg fortalte ham litt mer i detalj om kostholdet vårt, hvor lite salt vi spiser, hvilke matsorter jeg unngår blant annet pga saltinnhold, osv. Uansett, som en ettertanke la jeg til at "og du som trener og svetter så mye må uansett ha i deg litt salt!"


Etterpå slo det meg: Kan en som svetter veldig mye og spiser lite salt få i seg for lite salt? Han trener 8-10 timer i uka, og da så det renner av ham. Han henger treningstøyet til tørk i vaskerommet og da renner det en ELV bort til sluket. Det er helt enormt mye.

Han må da miste mye salt? Bør han kompensere for det? Han spiser en del fårepølse, da, det monner kanskje litt?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 15:04   #2
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svetting og saltinntak

Vi får stort sett i oss nok salt gjennom også et vanlig hjemmelaget saltredusert kosthold. Men dersom man går tom for salt, så vil man være tørst uten at det hjelper å drikke. Jeg har opplevd dette et par ganger i syden, hvor man gjerne husker å drikke nok vann, men jeg levde sikkert på frukt og brød og fikk faktisk for lite salt.

Eller den usaklige tørsten ga seg ihvertfall etter en porsjon med potetgull. Så om han ikke har noen plager, får han sikkert i seg nok salt.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 15:08   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svetting og saltinntak

Han plages ikke, det jeg vet, bortsett fra at han er mye sulten og sliter med å holde vekten oppe. ( i know!)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 15:09   #4
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svetting og saltinntak

Man merker det om man får i seg for lite salt ja. Hydrostatisk blodtrykksfall kan skje da.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 15:10   #5
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Svetting og saltinntak

Altså, jeg snakker av egen erfaring altså.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 15:30   #6
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svetting og saltinntak

Spiser han mat i kantinen på jobb? Der er det trolig en del salt i maten.

Jeg trente en hel del i perioder når vi bodde i Miami, men kanskje ikke helt i mengde med din mann og der rant det av meg ettersom jeg ofte løp når det var 32-33 grader (i skyggen, i solen veldig mye mer). Jeg salter ikke heller på maten og lager mye fra grunnen av, men jeg merket aldri noe til deg.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no