Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-12, 18:59   #1
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Hvordan er dette med å donere beinmarg? Man må være registrert som blodgiver først for i det hele tatt bli registrert?

Jeg har en piercing som gjør at jeg ikke får gi blod. Men jeg har tenkt litt på det, i og med at det er vanskelig å finne en matchende beinmargsdonor, og hvis det var sånn at jeg var en match for noen som trengte beinmarg, så ville jeg lett ha tatt ut piercingen i de tre (?) månedene den må være ute før man får donere, sett at den som trengte donasjonen hadde tre måneder å vente.

Men det er ikke mulig å bli registrert i beinmargsregisteret på det premisset, er det det?

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 19:02   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

De har ikke anledning/kapasitet til å vedlikeholde to registre, så derfor må man være blodgiver først.
Det går jo an å håpe at de endrer det på et tidspunkt, i dag gir man jo beinmarg på samme måte som vanlig blod - det er mer eller mindre slutt på nål i hoften.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 19:07   #3
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Ok, takk.
For jeg kjenner at det sitter lenger inne å skulle fjerne piercingen "bare" for å gi blod. Det hadde vært noe annet hvis jeg var noens "en av få" alternativer, på en måte.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 19:11   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Dersom det er noen du kjenner som trenger beinmargsdonasjon, så går det sikkert an å bli testet spesifikt. Vil jeg anta?
Men anonym donasjon til anonym mottaker må gjennom registeret.

På et eller annet tidspunkt går du vel uansett lei av piercingen og tar den ut?

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 19:22   #5
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Jeg er blitt bedt om å konvertere fra vanlig blodgiver til blodplategiver og beinmargsdonor.

Det er visst hjertelig vondt å gi beinmarg, men det er jo en hyggelig ting å gjøre for folk som trenger det, så jeg kommer til å gjøre det.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 19:34   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Det er ikke vondt å gi beinmarg.
Min far har gjort det. Nål i hver arm og alt blod ble filtrert tre ganger. (fritt fra hukommelsen altså)
Tok sprøyter noen dager i forveien for at beinmargscellene skulle "vandre" ut i blodbanen.
Helt ukomplisert.

Resten vet jeg ikke noe om. Pappa har vært blodgiver, men er usikker på om han var det da han var beinmargsdonor.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 20:43   #7
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Er det ikke vondt, altså? Jeg har hørt at det er så fælt, jeg.

Men etter 3 hastesnitt og halvannet døgn i fødsel til sammen, så er det meste en tur i parken?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 20:56   #8
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Det var vondt når man tappet fra hoften. Nå som de tapper fra armen er det ikke vondere enn å gi blod.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-12, 22:00   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.


Det er visst hjertelig vondt å gi beinmarg, men det er jo en hyggelig ting å gjøre for folk som trenger det, så jeg kommer til å gjøre det.

Ikke nå lenger. Tar medisiner i 5 dager som gjør deg passe influensadårlig, og så tapper de stamcellene de trenger på den måten. Det er bare unntaksvis de tar fra hoften.
Mannen gav i fjor sommer.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 00:10   #10
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Jeg var blodgiver tidligere og meldte meg som benmargsdonor da.
Nå gir jeg ikke blod mere, men står fortsatt som benmargsdonor.
Jeg sluttet å gi blod på begynnelsen av 90 tallet, men det er bare et par år siden jeg fikk brev hvor de ba om utvidet blodprøve for å sjekke meg mot et konkret tilfelle.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-12, 12:09   #11
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Må bare, på vegne av mange av mine pasienter få si: tusen takk til dere som gir beinmargen - det kan gi et kreftsykt menneske livet tilbake, og i andre tilfeller forlenge det betraktelig.

Jeg har mange ganger vært med pasienter i prosessen fra de tester seg sammen med familiemedlemmer, får negativt svar og deretter får beinmargen fra ukjent giver. De er så takknemlige!

Så: til de som gir!


Blodplater er også velkomment, det gir vi pasienter hver eneste dag.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 00:43   #12
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Jeg snakket med blodbanken i forrige uke, og fikk vite at det ikke lenger er krav til at man er registrert blodgiver for å bli registrert som beinmargsdonor. Dermed kan jeg nå registrere meg som beinmargsdonor selv om jeg fortsatt (pga. piercing) ikke kan gi blod. Dette gjelder da også alle som ikke ønsker å gi blod fordi det er upraktisk, langt til blodbanken, travel hverdag eller andre grunner som gjør at man ikke ønsker å bli blodgiver.

Jeg oppfordrer dermed alle som ikke er diskvalifisert av helsemessige (eller andre uforanderlige) grunner til å registrere seg som beinmargsdonor. Sjansen for at du noen gang blir match for noen er liten, men skulle om du blir det, så kan nettopp din beinmarg være livsnødvendig for å redde et liv.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 09:51   #13
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Utrolig viktig. Har vært/er midt oppi dette nå dvs jeg er nær den som burde hatt det. Match ble endelig funnet etter lang tid, men for seint for vedkommende. Nå går det bare en vei.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.


Sist redigert av Michelle : 16-06-15 kl 09:57.
Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 10:34   #14
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Opprinnelig lagt inn av Nyx, her.

Jeg snakket med blodbanken i forrige uke, og fikk vite at det ikke lenger er krav til at man er registrert blodgiver for å bli registrert som beinmargsdonor. Dermed kan jeg nå registrere meg som beinmargsdonor selv om jeg fortsatt (pga. piercing) ikke kan gi blod. Dette gjelder da også alle som ikke ønsker å gi blod fordi det er upraktisk, langt til blodbanken, travel hverdag eller andre grunner som gjør at man ikke ønsker å bli blodgiver.

Dette har ikke jeg fått med meg. Må høre på jobb om andre har hørt det. (jobber bare delvis nå etter fødsel). Hvor tar man i så fall prøven?

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 11:12   #15
Nyx
Kan tituleres
 
Nyx sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Innlegg: 1.597
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Her i Østfold var det hos Blodbanken. Om det er likt alle steder vet jeg ikke.

__________________
♪♫ Hva skal det til? Hva må jeg gi? Og hva er prisen for å bli fri? Et utopi som kunne bli mer enn en drøm. ♪♫
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 14:21   #16
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Jeg er både blodgiver og beinmarsdonor. Har piercing, det har aldri vært tema ? Men min er 20 år gammel vel og merke, i navlen.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 15:17   #17
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Piercing i slimhinner som ikke er lov som blodgiver.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 17:37   #18
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Nå spør jeg sikkert dumt, men hvorfor kan man ikke gi blod når man har piercing i slimhinner og man tester negativt for sykdommer? Er det fortsatt slik at man ikke får gi når man har tatt tatovering i utlandet (for x antall år siden)?

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-15, 21:53   #19
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Pga fare for infeksjoner. Er jo et åpent sår.
Tattooering er nå 6 mnd uansett hvor de er gjort.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-15, 22:43   #20
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Beinmargsdonasjon - hvordan er nå det?

Kan man gi blod eller beinmarg når man tidligere har hatt kreft? *diskuterermednoen*

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no