Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Invadert av tordivler, eller annen bille

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-14, 23:30   #1
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Invadert av tordivler, eller annen bille

Ja, er det ikke bittesmå fluer utendørs så er det tordivler (?) innendørs.

Her om kvelden hadde jeg besøk og dørene sto på vidt gap til utpå natta. Da ble det oppdaget ei bille på badet og jeg konkluderte med at den trolig hadde fløyet inn i løpet av kvelden. Vel, nå oppdaget jeg akkurat to til rett utenfor badet. En på gulvet i vaskerommet og en rett ved sluket i gulvet. Jeg har da på følelsen av at jeg i dagene risikerer å møte flere av sorten der inne. Kan de komme opp av sluket, rett og slett? Hvordan blir jeg evnt kvitt de? Er så typisk å flytte ny plass og problemene står i kø. De små, klengene fluegreiene ute takler jeg, billene inne derimot vil jeg ikke greie å leve med. Usj. Jeg sprayet med Permetrin som har vist seg å være nokså effektivt mot mindre, ekle skapninger, men disse billene er vel mer hardføre enn edderkopper?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 23:37   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.824
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Det er ikke kakkerlakker, vel? :grøss:

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 23:41   #3
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er ikke kakkerlakker, vel? :grøss:


Aner ikke, altså. Små biller er det eneste jeg kan beskrive de som. Må google kakerlakker skjønner jeg.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 23:45   #4
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Jeg tror ikke det er kakerlakker, men jeg studerte de ikke. :grøss: men ser at kakerlakker gjerne lever i rørsystemer da, sto ikke noe om det da jeg leste om tordivelen. Uansett hva det er, slike kjæledyr vil jeg ikke ha.


Nei, kakerlakken er vel brunere? Disse er blåsvarte.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 23:46   #5
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.278
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Hvis det er de jeg tror, så er de relativt ufarlige. De er melbiller, men det er lenge siden de utgjorde noen reell "fare" for oss. De tar bare så lang tid å utrydde. Se på den som en retarded slektning av de små melbillene. Vis dem en annen vei, så trasker de avgårde.

For å fjerne dem: normalt renhold. De "blomstrer" om våren. Etter hva jeg har erfart. Jeg får noen på vaskerommet hver vår. De liker å gjemme seg i kleshaugene jeg har på gulvet. De er hardføre - en gang kom det en levende ut av maskina etter en kokvask ... Jeg samler dem i en gammel skyllemiddelflaske, for det er for styrete å få sluppet dem ut.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 23:47   #6
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Tordivler er ikke små biller, vil si de er ganske store.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 23:49   #7
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Melbiller, altså? De har jeg ikke noe kjennskap til.

De jeg har sett på badet har vært ca 1,5-2 cm lange.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 23:55   #8
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Betyr dette at jeg også må sjekke i matskapet mitt?

Jeg vet de er ufarlige altså, som de fleste andre insekter, men de er så eeeekle.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-14, 23:57   #9
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Tordivler er store, svarte biller, med korte kølleformede antenner. De er gjødselbiller, og ikke noe man finner innomhus
Hvordan ser billene ut?
Er de mørke, med et lysere "bånd" på midten?
Er billen mørk, men med flekker og har "spiss snute"?
Er den liten og brun, mørk eller lys, med blankt skall og ganske rund kroppsfasong?
Har dere lagret ved innendørs?

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-14, 00:18   #10
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.278
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Melbiller, altså? De har jeg ikke noe kjennskap til.

De jeg har sett på badet har vært ca 1,5-2 cm lange.

Ja, men store. De er ikke kjent som melbiller hos oss fordi vi ikke får dem inn med melet.

Fant denne: http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=33674

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-14, 00:40   #11
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Når de kommer inn sluket på badet, så tenker jeg at det enten dreier seg om fleskebiller, husklannere eller pelsbiller. Det er ganske vanlig å få fleskebiller eller husklannere i huset hvis for eksempel det ligger et dødt dyr i veggen eller lignende eller man har fuglereir under taket eller i ventilene.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-14, 08:04   #12
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Jeg brukte ikke mye tid på å studere de må jeg innrømme før jeg kvittet meg med de. Jeg tror de kan komme via sluket, men det er ikke sikkert. Jeg så bare en oppholdt seg rundt der. Dukker det opp flere skal jeg prøve å få tatt bilde først.


Lagrer ikke ved innendørs, nei. Har bodd her i bare 3 uker, skal høre med naboene som kjente forrige leieboer om de vet om hun hun hadde slike biller innendørs.

Om det ligger døde dyr i veggen en plass aner jeg ikke, men tror ikke det er noe fuglereir oppunder taket. Har i alle fall ikke observert fugler som forsvinner innunder.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 23:32   #13
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

I dag kom vi hjem fra en uke ferie, og fant slike strødd halvdøde og døde rundt omkring på gulvet inne på vaskerommet og i mellomgangen. Tror jaggu det var en 7,8,9 stk til sammen. De ligner på store melbiller? Har gjemt unna en i en boks.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 23:38   #14
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Tømmermenn, eller trebukker heter de vel?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 23:40   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Så mange?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 23:40   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Husbukk, jeg er redd det er et skadedyr som lager ganger i treverk. Men den ser kanskje ikke helt sånn ut?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 23:40   #17
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Tømmermenn, eller trebukker heter de vel?

Googlet de, men de ligner ikke synes jeg.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 23:42   #18
Luvi
En anelse distre
 
Luvi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.440
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Eller, nå fant jeg bilder av mange sorter. Da ble jeg brått usikker.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 23:43   #19
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Ligner ikke på melbiller synes jeg. Aner ikke hva det kan være.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-14, 23:44   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Invadert av tordivler, eller annen bille

Ringe skadedyrfirma og sjekke, kanskje? Evt høre med utleier?

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no