Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Får du i deg nok kalsium? (med test)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Får du i deg nok kalsium?
Jada, mer enn nok 23 30,67%
Ja, ganske passe 19 25,33%
Nei, litt for lite 23 30,67%
Nei, altfor lite 10 13,33%
Deltakere: 75. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-07, 19:26   #21
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Jeg fikk 955 gram på kalkulatoren, og det uten å drikke melk. Yoghurt spiser jeg sjelden, men jeg spiser gulost og grønne grønnsaker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 19:28   #22
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Sitat:

Jada, mer enn nok

For jeg tar kalk tab.

Har laktose intoleranse.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 19:30   #23
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Men det er viktig å få i seg nok d-vitaminer og magnesium også, for det hjelper opptaket i kroppen. Akkurat som C-vitaminer hjelper opptaket av jern.

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 20:14   #24
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Ingen av oss drikker melk, men vi spiser havregrøt av et par dl melk pr. person til frokost, og så bruker jeg melk i kaffen. Jeg spiser litt ost ganske mange av dagene i uken og ofte en liten yoghurt til dessert etter lunsj eller middag, og så har vi brokkoli til middagen stort sett hver eneste dag. Så jeg kommer godt ut her. (Det er generelt sett ikke noe problem at jeg får i meg for lite av noe. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 20:17   #25
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Akkurat passe, visst. I likhet med Skilpadda kan jeg takke melk i kaffen, mye ost og uhorvelige mengder brokkoli.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 20:19   #26
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Alt for lite. Ikke bra.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 20:20   #27
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.397
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Reddet av cappuchinoen

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 20:20   #28
Snill & grei
Aktiv
 
Snill & grei sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Ved Sognefjorden
Innlegg: 291
Snill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populær
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Jeg er rene kalven, drikker store mengder melk. MÅ ha melk både morgen og kveld. Har med meg yougurt på jobb hver dag. Fikk godt over 1000 på kalsium-kalkulatoren så jeg får i med nok ser det ut som

Snill & grei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 20:25   #29
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.911
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Litt for lite, ser det ut til. Mer ost, altså. Nam-nam.

Jeg må bare nevne et "fra barnemunn" fra lokalavisa, som ble lest opp for meg for noen dager siden - apropos tenner:

"Det er viktig å få i seg nok kalk og valium, slik at tennene vokser seg store og spisse."
**, 6 år.

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 20:33   #30
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Jeg får i meg mer enn nok, ifølge kalkulatoren.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 20:49   #31
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Ja. Jeg drikker lite melk, men spiser yoghurt og ost.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 21:18   #32
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Du spiser ca. 698 mg kalsium per dag.

Anbefalt dose for gravide er 900 mg.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 22:15   #33
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Jeg tror ikke det automatisk er sånn at alt det du får i deg av kalsium er direkte brukbart for kroppen. Og jeg stoler i hvertfall ikke på opplysningskontoret for meieriprodukter når det gjelder disse tingene. I Norge har vi verdens høyeste forbruk av meieriprodukter og samtidig verdens høyeste forekomst av benskjørhet. Det er jo litt snodig, eller?

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 22:19   #34
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Jeg fikk noe over 500mg pr dag, men da er ikke yoghurt regnet med. Spiser ikke det daglig så jeg svarte null.

Så jeg ligger litt under det anbefalte. Tåler melk dårlig, så jeg burde vel spise kalsiumtabletter i stedet?

  Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 22:20   #35
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Resultat

Du spiser ca. 783 mg kalsium per dag.

Anbefalt dose for voksne over 20 år er 800 mg.

Det kan se ut som om du får i deg mindre kalsium enn behovet ditt. Dersom du plusser på med 1-2 glass melk, 1-2 beger yoghurt eller 1-2 brødskiver med 2 gulostskiver på hver kommer du i mål. Du kan også klare det derssom du klarer å spise en god porsjon brokkoli eller andre mørkegrønne grønnsaker daglig.

Tja. Tar den med en klype salt, for det fins da flere matvarer som tilfører kalsium enn det testen tok for seg?

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 22:21   #36
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Jeg spiser jo for søren spinat nesten hver eneste dag.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 22:24   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Ah, cappuccino! :tilbake til testen:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 22:26   #38
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Du spiser ca. 563 mg kalsium per dag.

Anbefalt dose for ammende er 900 mg.


Får vel begynne å spise mer brokkoli og yoghurt. Å drikke melk er det ekleste jeg vet, så det blir uaktuelt.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 22:31   #39
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Akkurat nok, men det varierer jo litt fra uke til uke, vil tro at noen ganger er jeg godt over og andre langt under. Trod det er passe bra sånn i års-snitt.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 22:35   #40
Tusta
Aktiv
 
Tusta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 265
Tusta er litt kul
Standard

Sv: Får du i deg nok kalsium? (med test)

Jeg får i meg akkurat nok til tross for at jeg ikke drikker melk eller spiser youghurt. Kun gjennom ost og grønnsaker jeg får kalsium.

Tusta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no