Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Litt mer om uhøflige mennesker ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-07, 16:39   #41
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hva er premien for 84 tråder?

Har du noen gode idéer?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 17:30   #42
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.825
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Her er jeg sikkert skyldig i overtramp.

Jeg besvarer ofte et innlegg med å fortelle om en tilsvarende opplevelse jeg har hatt, og dette er selvsagt ment som en sympatierklæring og ikke som en egotripp, men det skjønner kanskje ikke mottageren/hovedinnleggeren. :trolig uhøflig:

Kan nok hende det er flere her som gjør seg skyldig i slike overtramp.
Jeg blir ikke fornermet om noen svarer et av mine innlegg på den måten. Man har ulike måter å uttrykke seg på. Jeg mener jo ikke å overstyre eller tilsidesette problematikken i hovedinnlegget med å skrive slik, og regner med at andre også bare har gode hensikter når de svarer med å trekke frem egne erfaringer eller opplevelser i liknende situasjoner.

Det har dog hendt at jeg har redigert egne svar i ettertid hvis de har vært veldig meg-fokusert. Bare for å få tydelig frem at svaret er rettet til HI.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 17:49   #43
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Jeg synes det er uhøflig å svare med at "det der, DET er da ingenting! Det var engang jeg hadde det myyyyye verre!", men det skjer jo ikke så ofte på dette vidunderlige forumet.

Ellers er avsporinger velkomne, men man burde kanskje se litt an hvor ømtålelig hovedemnet er.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 18:00   #44
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Jeg opplever ofte at ikke så mange svarer på trådene mine. Er det uhøflig av folk å la være å svare?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 22:01   #45
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg opplever ofte at ikke så mange svarer på trådene mine. Er det uhøflig av folk å la være å svare?

Ja, så fremt det du skriver om er interessant, så.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 22:51   #46
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Her er jeg sikkert skyldig i overtramp.

Jeg besvarer ofte et innlegg med å fortelle om en tilsvarende opplevelse jeg har hatt, og dette er selvsagt ment som en sympatierklæring og ikke som en egotripp, men det skjønner kanskje ikke mottageren/hovedinnleggeren. :trolig uhøflig:

Dette var et velkomment tema!
Jeg har nemlig alltid lurt på hvorfor folk synes det er så uhøflig at venner forteller om egne opplevelser og erfaringer etter at en selv har luftet et problem.
JEG blir skikkelig glad om andre gidder å by på egne erfaringer og hendelser som handler om det samme. Blir ordentlig frustrert om jeg letter mitt hjerte ang. noe leit, trist, skummelt, flaut - og mottageren bare sitter der og nikker, eller sier jaha...

Jeg ELSKER å høre at andre har vært i lignende situasjon, og å få innblikk i hva de foretok seg og hvordan det gikk, f.eks.

Jeg tar som en selvfølge at det er et normalt element av omsorg her - at mottakeren tydelig bryr seg om hvordan den som letter sitt hjerte har det.

For min del, så synes jeg at jeg har gitt litt ekstra når jeg leter i mitt indre etter egne historier som HI (her inne) eller venner (IRL) kan relatere seg til, gjenkjenne seg i - og som kanskje til og med kan lette følelse av tabu,flauhet,skam,skyld,frykt - eller hva det måtte være.

Ofte uttrykker jeg bare sympati i form av "Dette synes jeg var leit å høre" etc. Men da føler jeg at jeg ikke har bidratt nok - skulle gjerne delt litt av egne erfaringer også, for om mulig være enda mer til nytte.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, det er kanskje det. Jeg pleier å lese gjennom tråden, hvis ikke vil jeg alltid se stemningen i det siste innlegget og på den måten vite litt om hva det går i.

Jeg forbeholder meg retten til å slippe å lese 15 sider i en tråd, og likevel være frempå nok til å slenge inn et svar,ja.
Men jeg gjør som Skremmern her, og leser de siste innleggene for å få en følelse av hvor tråden har tatt veien hen. (I ekte FP-ånd tar den jo gjerne noen avstikkere!)

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 22:55   #47
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Dette var et velkomment tema!
Jeg har nemlig alltid lurt på hvorfor folk synes det er så uhøflig at venner forteller om egne opplevelser og erfaringer etter at en selv har luftet et problem.
JEG blir skikkelig glad om andre gidder å by på egne erfaringer og hendelser som handler om det samme. Blir ordentlig frustrert om jeg letter mitt hjerte ang. noe leit, trist, skummelt, flaut - og mottageren bare sitter der og nikker, eller sier jaha...

Jeg ELSKER å høre at andre har vært i lignende situasjon, og å få innblikk i hva de foretok seg og hvordan det gikk, f.eks.

Jeg tar som en selvfølge at det er et normalt element av omsorg her - at mottakeren tydelig bryr seg om hvordan den som letter sitt hjerte har det.

For min del, så synes jeg at jeg har gitt litt ekstra når jeg leter i mitt indre etter egne historier som HI (her inne) eller venner kan relatere seg til, gjenkjenne seg i - og som kanskje til og med kan lette følelse av tabu,flauhet,skam,skyld,frykt - eller hva det måtte være.

Ofte uttrykker jeg bare sympati i form av "Dette synes jeg var leit å høre" etc. Men da føler jeg at jeg ikke har bidratt nok - skulle gjerne delt litt av egne erfaringer også, for om mulig være enda mer til nytte.

Så flott skrevet, og så veldig på kornet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 23:07   #48
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Dette var et velkomment tema!
Jeg har nemlig alltid lurt på hvorfor folk synes det er så uhøflig at venner forteller om egne opplevelser og erfaringer etter at en selv har luftet et problem.
JEG blir skikkelig glad om andre gidder å by på egne erfaringer og hendelser som handler om det samme. Blir ordentlig frustrert om jeg letter mitt hjerte ang. noe leit, trist, skummelt, flaut - og mottageren bare sitter der og nikker, eller sier jaha...

Jeg ELSKER å høre at andre har vært i lignende situasjon, og å få innblikk i hva de foretok seg og hvordan det gikk, f.eks.

Jeg tar som en selvfølge at det er et normalt element av omsorg her - at mottakeren tydelig bryr seg om hvordan den som letter sitt hjerte har det.

Jeg er enig med Zoë. Det er fint, synes jeg, om noen viser meg at de har opplevd lignende og f.eks. skriver hvordan de følte det eller håndterte det. Når man sliter med enkelte ting så kan det være godt å vite at man ikke er alene. Men klart, man skal jo ikke være bare :meg, meg, meg: i innlegget, historien bør jo være relevant i forhold til det HI har fortalt.

Så kall meg gjerne uhøflig, men jeg tror muligens at jeg vil fortsette med å være som jeg er.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 23:11   #49
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Jeg har ikke noe imot at andre deler sine lignende opplevelser, men jeg synes man bør ofre en linje eller to på HI, selv om 10 stk har gjort det før deg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 23:16   #50
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Artig tema, siden avdelingsleder i barnehagen til poden i foreldresamtale denne uken fortalte at de jobber mye med at barna skal få fortelle sin historie, uten at noen avbryter og skal fortelle sin historie. Jeg tror vi er mange som synder på denne måten, og jeg tror vi kan ha godt av å minnes på det å la fortelleren være i fokus - ikke alltid skulle fortelle en enda bedre historie, eller skru fokus over på seg selv. For all del, på internettfora synes jeg det er en berikelse at en tråd kan utvikle seg til å bli erfaringsutveksling. Jeg synes allikevel at det er god folkeskikk å gi hovedinnlegger oppmerksomhet enten før eller under det man har å fortelle.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 23:24   #51
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Det burde jo kanskje være det, men noen ganger føler man kanskje at alle har gitt samme reaksjon og at men derfor bare velger å fortelle sin historie?

Signerer.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 23:30   #52
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Jeg er også enig med Zoë, godt beskrevet.

Når jeg betror meg til andre ønsker jeg at andre skal være åpne tilbake, gjerne komme med en historie som passer inn. Det er ikke noe moro å bli møtt med taushet, det innbyr ikke til videre samtaler.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-07, 23:48   #53
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Dette var et velkomment tema!
Jeg har nemlig alltid lurt på hvorfor folk synes det er så uhøflig at venner forteller om egne opplevelser og erfaringer etter at en selv har luftet et problem.
JEG blir skikkelig glad om andre gidder å by på egne erfaringer og hendelser som handler om det samme. Blir ordentlig frustrert om jeg letter mitt hjerte ang. noe leit, trist, skummelt, flaut - og mottageren bare sitter der og nikker, eller sier jaha...

Nå finnes det andre handlingsmåter enn det å respondere med å umiddelbart fortelle sin egen historie, og det å nikke og si "jaha" da. Man kan faktisk undre seg litt sammen med den som har fortalt historien, stille noen nysgjerrige spørsmål. Få vedkommende til å fortelle mer. Jeg er enig med deg i at det å fortelle egen historie uten å gi oppmerksomhet til den opprinnelige historien kan bunne i ektefølt omsorg. Allikevel synes jeg vi (ja, kanskje de fleste av oss?) er for flinke til å tenke på hva vi selv tenker imens vi lytter. Vi blir så forstyrret av egne tanker, og det vi ønsker å fortelle om at vi nesten hopper nesten opp og ned i utålmodighet for å si; "ja, ja, ja, jeg skjønner akkurat hva du mener". Da gir man ikke akkurat god oppmerksomhet, og vi får kanskje ikke med oss hva historien egentlig handler om. Det å fortelle egen historie kan også være å ikke gi den opprinnelige historien nok oppmerksomhet. Jeg vet om enkelte som ikke framstår veldig empatiske i den retningen iallefall.

Og nå kjenner jeg meg skikkelig sosionomsk. Jeg brenner litt for dette nemlig, det lytte aktivt, og tåle å ta seg tid til å undre seg i den andres historie. Uten å umiddelbart komme med løsningene eller egne erfaringer/historier. Jeg har jobbet mye med meg selv i forhold til dette i rollespill og lignende, og det er hardt arbeid. Det jeg skriver nå er absolutt ikke en oppfordring til ikke å dele egne historier, men til å finne en balanse mellom å gi genuin oppmerksomhet og det å gi respons med egne greier. Jeg vet med meg selv at jeg kan bli veldig mye flinkere iallefall.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 00:02   #54
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Irma; jeg er helt enig i det du sier her.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-07, 00:03   #55
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg opplever ofte at ikke så mange svarer på trådene mine. Er det uhøflig av folk å la være å svare?

Sorry, jeg synder nok ofte med denne typen uhøflighet og greide bare ikke å dy meg.

Det har egnentlig ikke falt meg inn at mine egne erfaringer kan oppfattes som uhøflige, selv om de kan komme uten at de blir spesifikt spurt om. Synes ofte at noe jeg har opplevd selv kan illustrere hva jeg tenker om en sak der HI ber om råd.

Tror ikke jeg er den som kupper skrytetråder eller trøstetråder med egne fantastiske eller triste historier. Men skal vurdere å bli flinkere til å starte mine egne tråder - er vel bare litt for sjenert for det. Tror ikke det er viktig nok til å lage en tråd av. Noe som er bare teit egentlig.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-07, 10:37   #56
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt mer om uhøflige mennesker ...

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Man kan faktisk undre seg litt sammen med den som har fortalt historien, stille noen nysgjerrige spørsmål. Få vedkommende til å fortelle mer. Jeg er enig med deg i at det å fortelle egen historie uten å gi oppmerksomhet til den opprinnelige historien kan bunne i ektefølt omsorg.

Det å fortelle egen historie kan også være å ikke gi den opprinnelige historien nok oppmerksomhet. Jeg vet om enkelte som ikke framstår veldig empatiske i den retningen iallefall.

Og nå kjenner jeg meg skikkelig sosionomsk. Jeg brenner litt for dette nemlig, det lytte aktivt, og tåle å ta seg tid til å undre seg i den andres historie. Uten å umiddelbart komme med løsningene eller egne erfaringer/historier.

Det kommer så veldig an på situasjonen. Jeg opplever f.eks. mange ganger at den som forteller en litt vanskelig historie syns det er vanskelig å dele den i det store og hele. Kanskje vedkommende føler seg dum, flau eller som den eneste "raringen" i hele verden. Da er det god trøst å si at "sånn har jeg det også" eller "jeg har opplevd noe som ligner". Da føler jeg at det å komme med en historie selv er å gi anerkjennelse til den andre parten. Men klart, det krever at man greier å ta seg inn igjen og engasjere seg i den andres historie likevel.

Jeg syns det er vanskelig å be folk om å fortelle mer. Jeg er redd for å snoke i andres liv, og syns det er greit at de deler det de føler for å dele.

At mange er rask med å finne svar er det vanskelig å være uenig i. Men det er jo ofte sånn, at den som ser ting utenfra ser det klarere, enklere og mer overfladisk enn den som står oppi det. Problemet er at det er ikke alltid at den som forteller egentlig er ute etter svar. Kanskje vil vedkommende bare ha oppmerksomhet en stund. Og akkurat der vet jeg at jeg selv ikke er så flink. Jeg har veldig lett for å lete etter løsninger på andres problemer, selv om de ikke har bedt om det.

Og for å snu det hele litt på hodet: det å ikke dele av seg selv kan også være "galt". Jeg er en sånn som mange kommer til med sine problemer. Jeg opplever at folk viser meg en tillit som er nesten skremmende, og de åpner seg og forteller sine innerste tanker og følelser. Men selv gjør jeg ikke det. Jeg er langt mer reservert overfor mine omgivelser enn det omgivelsene er mot meg. Det blir litt skjevt, på en måte. Og jeg har blitt møtt av og til med akkurat det. At jeg vet så mye om andre, men de vet ingenting om meg. Det er mange som opplever det som feil, i et vennskap. Vennskap skal være gjensidig, gi og ta. Når jeg da ikke deler opplevelser og følelser like villig som andre så skaper det noen ganger konflikter.

Så det blir nok galt uansett, egentlig.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no