Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-17, 00:36   #21
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg har kun hørt på en lydbok, for jeg har samme problem som deg. Jeg setter på en lydbok og plutselig har jeg ikke bare falt av, men jeg har satt på musikk eller en video på Mac'n... Tror en av årsakene til at jeg ikke orker lydbøker, er at jeg leser så utrolig mye fortere selv. Jeg klarer fint å høre på podcaster og radio.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 01:37   #22
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg detter også ut. Hører mye radio, det blir noe annet. Har forsøkt med lydbok på bussen til/fra jobb, når jeg er ute og går eller når jeg gjør husarbeid, men det skjer så mye annet oppi hodet mitt, så det kan jeg bare glemme. Det er veldig dumt, da, for det er jo så mange fine bøker, og så alt for lite tid til å sette seg ned og lese! Lever fortsatt i håpet om at jeg skal lære meg å lytte.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 09:40   #23
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.409
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg må gjøre noe når jeg hører på lydbøker, feks så går jeg gjerne lengre turer. Jeg faller nok ut litt, men det er først hvis jeg skjønner at jeg har gått glipp av noe viktig at jeg gidder å "spole" tilbake.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 09:44   #24
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg klarer ikke lydbøker. Tankene vandrer og jeg blir bare irritert over hvor sakte de leser.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 09:49   #25
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg hører mye på lydbok, i bilen når jeg sitter alene og i godstolen når jeg strikker. Når jeg driver med pirkarbeid som å brodere kan jeg ikke høre på.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 09:50   #26
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg har aldri fått til lydbøker. Jeg elsker å lese, men lydbøker funker ikke for meg. For min del tror jeg hovedproblemet er at teksten leses så mye saktere enn jeg leser selv, så jeg blir utålmodig og ramler ut.

I Storytel kan du økte lesehastigheten.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 10:42   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Det er stor forskjell på hvem som leser også.
Enkelte er mareritt å lytte til og enkelte har gode stemmer.
Det handler nok mest om smak og behag, men for min del har det mye å si for opplevelsen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 10:59   #28
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg hører masse på lydbøker, og har en tendens til å ramle ut og bli borte i egne tanker. Som regel vet jeg at det ikke har vart så lenge så jeg spoler ikke tilbake, men av og til er boka vanskelig å komme inn i og jeg ramler mer ut enn før. Da pleier jeg å høre et stykke inn i boka og så heller starte på nytt. Det skjedde med en samling historier om Drizzt Du Ordan (elns) og jeg startet om igjen tre ganger. Nå er jeg i gang med hele serien om Drizzt.

Men jeg hører på lydbok mens jeg går tur og mens jeg kjører lang biltur. Av og til mens jeg gjør huarbeid eller strikker også.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 11:21   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg hører på podcast når jeg går til jobb, og selvsagt hender det at jeg faller ut, men jeg henter meg gjerne greit inn igjen. Lydbok går bare om jeg enten er helt dedikert til det, eller at jeg f.eks. sitter og strikker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 12:06   #30
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg kan høre på radio mens jeg går, men aldri ellers.

Jeg hører bare på når jeg ikke går. Mest i bilen. Enkel litteratur må det være. Og det funker best med en serie, å begynne på ny bok med nye personer krever litt mer.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 12:08   #31
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det er stor forskjell på hvem som leser også.
Enkelte er mareritt å lytte til og enkelte har gode stemmer.
Det handler nok mest om smak og behag, men for min del har det mye å si for opplevelsen.

Ja. For min del skLdet mye til før jeg liker bøker med kvinnelig oppleser. Jeg liker litt rustne mannestemmer.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 12:20   #32
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Dersom leseren har stemte s'er er jeg fort ferdig med boken. Jeg klarer ikke å høre på "Zigurd zom zkal zykle til kiozken for å kjøpe iz". Ari Behn er derfor en uaktuell oppleser for meg.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 23-04-17 kl 15:23.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 13:10   #33
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Hører ikke på lydbøker for jeg er opptatt av å prøve å være mer tilstede i det jeg gjør, så ingen tips fra meg.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 16:07   #34
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg kan ikke BARE høre, jeg må gjøre noe annet samtidig. Jobbe i hagen, lage mat, løpe, gå til banen, sitte på banen og fikle med et hjernedødt spill på mobilen...

Ellers faller jeg ut, ja. Veldig kjent.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 23:17   #35
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg har i hverr fall ingen råd å gi, jeg faller ut av radioprogrammer også.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-17, 23:41   #36
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg kan fint høre radio, men av og til ramler jeg ut der og. Jeg kan også falle i andre tanker når jeg ber elevene mine lese høyt fra boka, så det gjør jeg nesten aldri. Jeg har derfor kommer frem til at det er "opplesning-stemme" som er problemet mitt.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 00:16   #37
emma71
utfordrer ikke
 
emma71 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 688
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg må høre på lydbøker og podcaster mens jeg gjør noe annet. Kjøre bil, lage matpakker, lage middag, rydde, vaske badet osv. Men det er veldig avhengig av oppleseren hvor lett det er å bli fenget. Jeg hører nå på Kepler-bøker, og det tok litt tid å venne seg til den slepne finske aksenten til oppleseren. Og når jeg hørte ørten bøker på rad om Konrad Sejer så var det veldig frustrerende når de byttet oppleser utover i serien.

__________________
Mamma til storebror, født jan 06 og lillesøster, født april 09.
emma71 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 00:17   #38
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Kan pussig nok følge med på barnebøker vi spiller i bilen, men ikke romaner o.l. Det er nok pga forskjeller i tempo i handling, men også fordi opplesere for mange voksenbøker leser så sent. Dessuten har endel av oppleserne så messende "nattradio"-stemmer at jeg sovner (altså - det har jeg spilt hjemme. Ikke i bilen. ). Så har gitt opp for min egen del. Låner bare barne-og ungdomslydbøker til lange bilturer.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 03:46   #39
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Det med oppleser er viktig ja. Den som leser i den jeg hører på nå har så britisk uttale av alle steds og egennavn at jeg skvetter. Det holder meg på
Også har jeg høyt volum. Det hjelper.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-17, 08:37   #40
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan høre på lydbøker uten å "ramle ut"?

Jeg sovner av lydbøker. Jeg sitter og lytter, og så skal jeg bare lukke øynene litt, for å konsentrere meg bedre...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no