Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Reise rundt i London

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-19, 01:14   #1
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.852
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Spørsmål

Reise rundt i London

Vi er to voksne og tre barn (7, 10 og 13 år), som neste uke skal farte rundt i London fra torsdag til søndag. Jeg kunne trenge litt hjelp til hvordan gjøre dette rimeligst mulig, og minst mulig stressende:

Gatwick-Paddington torsdag kveld

T-bane og buss: vi voksne kan bruke bankkortet har jeg skjønt, men hva med barna? For sent å skaffe oyster photo card, hva er alternativet?

Paddington-Heathrow søndag ettermiddag

Og en annen, ikke-transportrelatert ting: billetter til musical via box office: er det kun samme dag som forestillingen man kan kjøpe dette?

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 01:21   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.740
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise rundt i London

Du kan bruke kontaktløst bankkort, men sjekk om det er gebyrer i utland. Fordelen med bankkort er at det er maksgrense pr uke på kollektiv i London, det er det ikke på Oyster. Du kan skaffe et helt vanlig Oyster i London. Får det på billettautomatene, koster fem pund «i depositum» pr kort. Vi har tatt vare på våre fra forrige tur.

Rome2rio er fantastisk for å sjekke transportalternativer:

https://www.rome2rio.com/map/London-...London-England

Restbilletter er vel samme dag, ja.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 09:02   #3
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.172
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise rundt i London

Anbefaler Oyster når du kommer frem.
V fylte på altfor mye penger PR kort, vi kan få det igjen, men sparer det til neste tur. Det var visst ikke så dyrt med kollektiv i London.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 10:03   #4
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.852
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reise rundt i London

Har jeg tolket det riktig da, om at det er vi voksne pluss 13-åringen som trenger kort, og de to små reiser gratis?

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 10:07   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.971
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reise rundt i London

Jeg har også Oystercards liggende fra tidligere besøk. Veldig praktisk; heller det enn å dra fram bankkortet hver gang jeg skal inn på t-banen. Da blir det fort pes å oppbevare bankkortet på et trygt sted.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 10:15   #6
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.908
Blogginnlegg: 245
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reise rundt i London

Anbefaler også Oyster. Og det er egentlig ikke så billig i London.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 11:40   #7
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.036
Blogginnlegg: 259
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise rundt i London

Jeg har pleid å kjøpe dagskort for de sonene jeg skulle innom, men jeg aner ikke om det er det beste alternativet

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 12:32   #8
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.081
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise rundt i London

Vi var i London nettopp og hadde med Oysterkort til alle (tatt vare på fra tidligere reiser), men jeg ville teste hvordan det var å bruke kredittkortet kontaktløst og foretrekker i grunn det. Da slipper jeg å ha en "restsum" på Oysterkortet som jeg ikke får brukt opp.

Vi fikk ikke gjort Oysterkortet til poden om til barnekort på Gatwick, så vi kjøpte barnebillett til han på automaten og fikk hjelp til å definere kortet som barnekort da vi kom til stasjonen i byen (for vår del var det Blackfriars, men tror de fikser dette over alt).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 13:26   #9
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.419
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Reise rundt i London

Bruk https://tfl.gov.uk/plan-a-journey/ for å finne beste rute når du skal fra a til b. Jeg ble gledelig overrasket over hvor enkelt det var å reise med buss da jeg brukte den. Følte at jeg brukte mye mindre tid på reising fordi jeg ikke måtte ned i jorda og gå mellom stasjoner etc.

I tillegg ser du jo mer av byen når du reiser med buss, og det gikk alltid en buss!

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 13:30   #10
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.081
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise rundt i London

Enig i det med buss. Legg merke til at du ofte får opp gode (og av og til mindre gode) kollektivforslag i kartet på mobilen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 13:34   #11
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.828
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise rundt i London

Vi brukte bare bankkort, null problem. Trekkes maks 70 kr pr dag.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 13:36   #12
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.971
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reise rundt i London

Vi prøvde oss med buss sist, og det tok så lang tid at vi kom for seint dit vi skulle pga mye trafikk. Så jeg anbefaler det ikke til transportetapper, bare hvis man har god tid.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 14:47   #13
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.852
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reise rundt i London

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Vi brukte bare bankkort, null problem. Trekkes maks 70 kr pr dag.

Men ungene har ikke bankkort, slipper de gjennom familieslusa så lenge en av oss voksne bruker bankkort?

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 15:03   #14
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.081
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise rundt i London

Opprinnelig lagt inn av Dali, her.

Men ungene har ikke bankkort, slipper de gjennom familieslusa så lenge en av oss voksne bruker bankkort?

Ja. Og husk at 13-åringen ikke bør bruke bankkort, da blir han trukket som voksen. For han lønner det seg med et Oystercard (for barn).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 16:15   #15
olena
Superaktiv
 
olena sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
Innlegg: 355
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Sv: Reise rundt i London

Bruker alltid Oystercard med påfyll og tar vare på det til neste gang jeg drar. Liker ikke å vifte rundt med bankkortet på banen.
Og med barn anbefaler jeg som flere å ta bussen. Min daværende 9-åring synes banen var dritkjedelig så vi busset rundt. Kan dog ta litt mer tid i rushen.

__________________
Olena - mamma fineste skolegutten (2007)
Og bonusbarna 1997, 2000,2011, 2013, 2015
olena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 17:01   #16
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.852
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reise rundt i London

Buss er nok en høydare når man kan sitte i toppetasjen tenker jeg.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 17:04   #17
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.727
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reise rundt i London

Følger denne tråden siden vi skal til London i høstferien.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 17:10   #18
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.852
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reise rundt i London

Fra Victoria til Paddington er det 14 minutt med T-bane. Med buss går det direkte, slipper å farte rundt for å finne riktig plattform, og fremme på 27 minutt. Tenker det blir plan a, etter å ha kostet på oss noen kroner med expresstog fra flyplassen.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 17:39   #19
OlleVia
Erfaren
 
OlleVia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 891
OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Sv: Reise rundt i London

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg har pleid å kjøpe dagskort for de sonene jeg skulle innom, men jeg aner ikke om det er det beste alternativet

Var i London sist uke med ungene og kjøpte også bare dagskort, synest det var enkelt og greit.
Barn under 12 mener jeg det var reiser gratis.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-19, 23:43   #20
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.740
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Reise rundt i London

Ja, kiden gikk gjennom slusa med en med voksenkort, så vi brukte handicap/familieporten for å gå gjennom sammen. Diskuterte akkurat hvorfor vi ikke «fant det siste Oysterkortet», da kiden proklamerte at hen kjørte uten.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no