Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-21, 10:54   #1
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Jeg spekulerer på å ta en tur til Bergen med mine to i sommerferien. Har aldri kjørt dit, men tenker det skal gå fint. Jeg kan sikkert klare å kjøre hele veien på en dag, men det er jo ikke noe gøy. Så hvor stopper vi underveis for å overnatte og spise?

Min første tanke har vært å kjøre over Hardangervidda. Jeg har sett Vøringsfossen, viser den gjerne fram til ungene. Men lenger har jeg ikke vært. Vi er godt kjent fra Oslo fram til Ustaoset etter mange turer dit, så ønsker meg primært tips på vestsiden av kjølen.

Etter Bergen har jeg lyst til å kjøre ned til Prekestolen, så ta veien over Suleskard tilbake til Østlandet (må huske å sjekke at veien er åpen, for her er det mye snø som må smelte først). Veldig interessant med tips på strekket Bergen-Prekestolshytta også, her er det jo mulig å kjøre både ytre vei og indre via Odda.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 10:59   #2
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Jeg skal kjøre motsatt vei, for å innstallere storesøster i Oslo. Jeg er vant til å reise til Østlandet, men litt lengre nord, ikke til Oslo, så jeg henger her for gode tips.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 11:07   #3
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.438
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Vi pleier å stoppe på Geilo på vei mellom Oslo og Bergen. Det er jo i midten Vi overnatter på Havsdalsgrenda (leiligheter). Derfra kan man gå fine turer og det er også flere bra spisesteder på Geilo. Man har god tid til et stopp ved Vøringsfossen på veien videre neste dag. Det er også fint å gå tur på den gamle Måbødalsveien og nydelig når man kommer ned til fjordene selv om det holder for meg å se fjordutsikten fra bilen mens vi kjører forbi.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 11:26   #4
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.816
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Jeg har bare kjørt Bergen- Stavangee ytre leid. Trenger på ikke overnatting da. Turen er unnagjort på 4,5 timer, inklusive to ferger og fine veier (vestlandsmålestokk). Var på Preikestolen i helgen, faktisk.
Eidfjord etter Hardangervidda tror jeg er fint for overnatting. Da er det fortsatt et par timer igjen til Bergen.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 11:29   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Suleskard er åpen nå.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 13:39   #6
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Vi har kjørt mang en gang fra Mjøsregionen til Bergen - og tilbake igjen.
Fineste veien å kjøre er E16 over Filefjell.
I fjor hadde meg og mannen stopp i Flåm. Det kan absolutt anbefales. Flåmsbanen med mulighet for sykling ned rallarvegen og evt zipline for adrenalin junkier.
I år skal bare meg og mannen ha et stopp i Ulvik, og oppleve litt mer av Hardangerfjorden. Da ungene var mindre hadde vi gjerne et stopp i Mikkelparken og overnatting på en av campingplassene.
I år er planen stopp på veien hjem igjen på Voss. Da blir det vindsurfing, familierafting og tur i klatreparken (hvis været er ok).
Vi har også tidligere stoppet på Gol og tatt en overnatting på Pers hotell og inngang til Tropicana, det vil jeg egentlig ikke anbefale, med mindre de har gjort noen oppgraderinger de siste årene. Gammelt og slitt.
Vi har også hatt overnatting på Hallingdal Feriepark, med massevis av aktiviteter for ungene (da var de yngre enn de er nå).

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 13:49   #7
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Det er kanskje mest jeg som vil på Preikestolen. Så det er mulig vi kjører ene veien E16 og tilbake rv7.

Flåm med Flåmsbanen og zipline tror jeg kan være noe for oss. Ungdommene vil antakelig gjerne kjøre zipline, mor vil drikke kaffe og juble i skrekkblandet fryd.

Rafting har vi aldri prøvd. Det kan kanskje være noe. Men jeg er nok ganske pysete, er jeg redd. Jeg er sprek på fjelltur, men litt redd for at noen skal falle ned, litt høydeskrekk og litt fosseskrekk også. Likevel er det jo veldig fint å mestre noe og oppleve noe spennende sammen, så litt "risiko" må jeg ta.

Vi har vært på Galdhøpiggen, så tenker mer på om vi kanskje skulle prøvd en litt brattere isbre ala Folgefonna. Kan også være noe med spektakulære småtopper med utsikt til fjorder, er sikkert en drøss av kortere fjellturer som er artige for oss uten at vi bruker 4 timer opp til toppen og 3 ned igjen.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 14:02   #8
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Jeg kan anbefale å stoppe i Voss, gjerne overnatte også. Her kan du få familierafting, NB, må bestilles både det og zipline minst dagen i forveien.
På Voss kan du også fly, på Vossvind. Anbefales. Du kan også overnatte på Voss, ta toget til Myrdal, ta flåmsbana - kombinere med zipline/sykling og ta retur til Voss.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 14:03   #9
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

I Voss herad er det mange flotte fjelltoppar. Kan også kombineres med gondol, om det skulle være ønskelig.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-21, 14:04   #10
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg har bare kjørt Bergen- Stavangee ytre leid. Trenger på ikke overnatting da. Turen er unnagjort på 4,5 timer, inklusive to ferger og fine veier (vestlandsmålestokk). Var på Preikestolen i helgen, faktisk.
Eidfjord etter Hardangervidda tror jeg er fint for overnatting. Da er det fortsatt et par timer igjen til Bergen.

Kan fint legge inn overnatting her også. Kan anbefale camping på Nedstrand, eller i nærheten.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-21, 20:56   #11
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Oppdaterer med rapport!

Vi kjørte fra Oslo over Dalen, Setesdal og Suleskard til Prekestolen. En flott tur, men gruelig kjedelig å havne bak en forsiktig sjåfør over Suleskardfjellet. Mye sauer var det også, så det var nok lurt at jeg kjørte rolig.

Prekestolen basecamp var en skikkelig turistfelle. Nydelig sted, vi var skikkelig heldige med været og hadde en flott tur til Prekestolen. Men - ikke særlig stas å bo på et hotell der det var lett å se at ungdommene som jobbet der løp og stresset, det var en times venting på middag, det var kø for å få bord selv om vi bodde på hotellet, og helt umulig å holde avstand ved frokosten. Rommet vårt var så lite at vi nesten ikke kunne gå på gulvet når vi hadde åpnet to kofferter... veldig upraktisk rom for tre, det var beregnet for fire, men det hadde ikke plass til klær og utstyr som man drar med seg for fjelltur. Konklusjonen min er at det lønner seg å bo romsligere og koseligere lenger unna, heller ta bussen eller bilen opp dit og parkere. Turen til Prekestolen tar heller ikke så lang tid, vi brukte 1 time og 15 min opp, på kveldstid uten kø går det antakelig raskere for turvante.

Etter Prekestolen fikk vi en kjærkommen avveksling hos en venn av meg som har sommerhus på ei lita øy halvveis til Bergen. Tenåringene syns det var den deiligste delen av ferien fordi det var så stille der.

Så var det Bergen. Som viste seg fra sin beste side. Bergen er nydelig! Første dag gikk vi rusletur og så på området universitetet ligger i, rundt Bryggen og gjennom sentrum. Dag to gikk til akvariet, boller, rusling, shopping og deilig middag på Villa paradiso. Dag tre ble det fjelltur i stekende sol, yngste fikk omtrent heteslag... Eldste og jeg fullførte helt opp til Blåmanen mens han ventet på Fløien. Morsomt å gå opp til Fløien, og turveiene derfra er veldig tilrettelagte med god grus eller asfalt. Enkelt å gå der, og en annen gang i kjøligere vær skulle jeg gjerne gått helt til Ulriken. Kan også varmt anbefale hotell Klosterhagen, skikkelig koselig og nydelig frokost. Vi fikk et bra rom med god plass i tredje etasje (uten heis), passet veldig bra for oss som er tre på tur. Suksess!

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-21, 23:41   #12
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Høres jo ut som en veldig fin tur, Kaprifol!

Vi var på basecampen selv for to uker siden, og var veldig glade vi tok det med som en del av opplevelsen. Syntes det var utrolig rolig og romslig der etter å ha vært på hotell i Grimstad natten før. Likte at det var små forhold og så fin utsikt. Men det høres ut som om det var noe mer folk der for dere. Vi brukte jo også en del mer tid opp og ned med barna (totalt 6 timer på turen, 2,5t gåtid hver vei og 1 time pause, så var deilig å slippe kjøre i tillegg).

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-21, 09:21   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Er basecampen det samme som Preikestolhytta? Vi bodde der, men i egen hytte, for to år siden. Hadde to store rom hvorav et også hadde spisebord og stoler.

Høres ut som en flott tur!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-21, 10:49   #14
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Basecamp ligger et hakk høyere opp, moderne trebygg i ubehandla treverk, og nærmere parkeringa, Prekestolhytta er den tradisjonelle DNT-hytta som har ligget der i årevis. Vi hadde et rom der det var ca 8 kvadratmeter grunnflate for to senger, bad og stige opp til hems på ca 4 kvadrat med lav takhøyde. Det var ikke plass til en stol der i det hele tatt. Denne gangen booket jeg rom basert på at vi ønsket privat bad, andre ledige alternativer hadde felles dusj og toalett i gangen, noe min eldste misliker.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-21, 11:23   #15
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Så kjekt å høre at dere har kost dere i Bergen!
Ekstra stas at været nå har oppført seg så bra nesten hele sommeren

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-21, 11:54   #16
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.395
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Appelsin, jeg kommer tilbake! Kjærestetur er veldig aktuelt, og det er også mulig at eldste starter studier i Bergen. Det er ikke dumt å ha student boende i en fin by, jeg kan se fram til å besøke både barnet og studiestedet.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-21, 16:36   #17
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.398
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøre til Bergen - overnatting underveis og avstikkere

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Appelsin, jeg kommer tilbake! Kjærestetur er veldig aktuelt, og det er også mulig at eldste starter studier i Bergen. Det er ikke dumt å ha student boende i en fin by, jeg kan se fram til å besøke både barnet og studiestedet.

Fin tanke!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no