|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?Jeg sa ja til å være revisor for regnskapet i en liten velforening som omfatter 20 hytter og et minimum av bilag. Jeg sa fra på forhånd at jeg ikke kan dette, men jeg er god til å regne og over gjennomsnittlig systematisk. Sist redigert av banana : 17-03-25 kl 12:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?Jeg har ikke vært revisor, men kasserer i en lignende hyttevelforening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?Jeg har pleid å få permen med alle bilag (de fleste har fortsatt fysiske bilag), og årsoppgave/utskrifter fra bank m.m. pr 31.12. Så sjekker jeg at summen på årsoppgaven stemmer med regnskapet, at kontantkasse er telt opp og stemmer.
![]() |
#4 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?Takk! Da er det omtrent sånn jeg tenker. Bruke hodet, og regne litt og sjekke mot dokumenterte tall fra bank etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?...og skrive revisors beretning til årsmøtet.
![]() |
#6 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?Jeg var på to årsmøter i forrige uke. I begge disse besto revisors beretning av følgende "Rekneskapen er kontrollert og funne å vere i orden. [signert revisor]".
![]() |
#7 |
heimføing
|
![]() Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?Hvis noe mangler, så er det fint om revisor etterspør det i stedet for å skrive en revisorrapport som insinuerer rot i regnskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?Jeg skal også være revisor for en liten forening. Det har jeg aldri vært før, men jeg har vært kasserer flere ganger og i ulike typer foreninger. Sånn på sparket har jeg noen punkter:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?Jeg skulle i tillegg ha bedt om dokumentasjon på hvem som har tilgang til bankkontoene. Noen foreninger
![]() |
#10 |
Lesende
![]() Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?
Det også selvsagt. Hvem som har tilgang til kontiene er nødvendig informasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?Hva slags dokumentasjon tenker dere på da? Uttalelse fra banken eller noe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
heimføing
|
![]() Sv: Å være "revisor" for en liten velforening - hvordan?Det har vi aldri levert, det med tilgang til banken. Aldri falt oss inn. Men det vi har, for våre bedriftskontoer, er to-trinns godkjenning eller hva det kalles. Jeg kan ikke gjøre utbetaling alene, en av de andre to som har tilgang i nettbanken må godkjenne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Lesende
Banken har eller skal ha en oversikt over hvem som har tilganger og hva slags tilgang de har, i hvert fall kasserer skal kunne se det. Kasserer leverer oversikten til revisor og gjerne oversikten over transaksjoner. Da jeg var kasserer i foreningen kunne jeg se det via en eller annen meny når jeg var innlogget. Menyene varierer sikkert fra bank til bank. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Stiv
|
Det kan bestilles en revisoroppgave fra banken som viser hvem som har tilgang til kontoen. Den koster en del (typ 1200 kroner).
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|