Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Flerårig plante eller busk, tips?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-11, 11:52   #1
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.915
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Flerårig plante eller busk, tips?

Vi har et nokså stort blomsterbed langsmed veggen på framsiden av huset, og jeg har gitt opp å holde det fint med "vanlige" blomster. Nå vil jeg ha noe som kan stå der noen år, og gjerne blomstrer på sommeren. Men hva? Prydbusk av noe slag?

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 13:43   #2
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Flerårig plante eller busk, tips?

Legger ved av et bilde fra bedet mitt. Bak hengebusken er det en bladlilje som nå er omtrent tre ganger så stor og som har hatt lille blomster i hele sommer. De synes jeg er fine.

Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 13:44   #3
Februarmamsen
Superduperaktiv
 
Februarmamsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østfold
Innlegg: 573
Februarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kulFebruarmamsen er litt kul
Standard

Sv: Flerårig plante eller busk, tips?

her ser du hvordan jeg har gjort det foran huset.

Februarmamsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 13:47   #4
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.918
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flerårig plante eller busk, tips?

Peoner er greie og fine, blomstrer ikke så lenge, men fine. Du kan også sjekke ut stauder, stenbedsstauder passer nok. Buskrose kan passe.

Jeg har lavendel, løytnantshjerte, en ukjent og en peppermyntebusk.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 15:38   #5
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.819
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flerårig plante eller busk, tips?

Hva med en syrin:

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 15:43   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.338
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flerårig plante eller busk, tips?

Peoner er ikke så fine etter blomstring, syns jeg.

Jeg liker rhododendron, og roser. Rosebusker er virkelig veldig pent, og blomster fra juli til lang utover. De må ha god, dyp jord, da. Og det kan være lurt å dekke med duk og bark. Jeg har prøvd bunndekkere for å redusere luking, men det gjør jo bare at ugresset blir umulig å luke bort, fordi det filtrer seg inn i bunndekkeren.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 15:44   #7
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.338
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flerårig plante eller busk, tips?

Det finnes også mange spireabusker som er fine. Hva heter den hvite - brudespirea? Den blomstrer tidlig. Og rosespirea blomstrer i hele juli. Ganske enkle å ha med å gjøre. Skal bare klippes ned.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 16:21   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.716
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flerårig plante eller busk, tips?

Jeg synes clematis er veldig fine!

__________________
Min signatur
Che er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 17:32   #9
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.066
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flerårig plante eller busk, tips?

Det kan bli tørt inntil en husvegg, så det kan være lurt å ha en svetteslange i beddet. Hva med å blande vintergrønt og stauder? En sypressliknende sak som en klematis kan klatre på (istedenfor husveggen), en rhododendron, noen løkplanter, syrinhortensia er mine tips. Velg noe som blomstrer fra vår til høst. For å fylle opp et bedd med ungplanter så er jeg anbefalt å plante tre stykker av gangen.

Skal du ha et bedd som blomstrer bele sesongen så må du planlegge innkjøpene litt. Stauder som blomstrer om våren kan det være vanskelig å få tak i nå.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no