Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Se resultatene: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?
Ja 113 77,40%
Nei 17 11,64%
Egentlig ikke, men det hender 14 9,59%
Dustepoll 2 1,37%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-10, 21:52   #101
Gammel bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Altså, én ting er tiden jeg bruker på håndvask (inkl. skrubbing av vask for diverse såpe- og tannkremrester), en helt annen ting er tiden det tar Scarlettaah å bli blid igjen etter å ha stått å gjort verdens kjedeligste husarbeidssyssel og blitt tørr og rynkete på hendene og våt på genserermene og skvettet på den nye skjorten og for pokker, nå tråkket du på det klissvåte tøyet, nå må du skifte sokker og

Lenam, hvis du hadde bodd sammen med meg, hadde du også klart matten ganske enkelt.

Akkurat slik har jeg det også. I tillegg klarer jeg alltid å søle litt av den klissete Nøstebarn-såpen på meg selv eller rundt vasken, bare for å supplere listen din over irritasjonsmomenter/grunner til ikke å håndvaske. Men når sant skal sies vasker jeg faktisk det meste av Nøstebarntøyet for hånd, men det er primært fordi det ikke blir rent på det skånsomme ullprogrammet på maskinen vår.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 21:57   #102
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Ja, i Miele-maskinens ullprogram, 30 grader, med Nøstebarn-vaskemiddel.

Signerer hvert ord. Og det går utmerket.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-10, 22:34   #103
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Eg vaskar alt i maskin, også fine små ullkofter strikka av mormor. Vaskar også bunadstrøya mi der. Eg er heilt nazi på det der; eg håndvaskar altså ikkje tøy. Blir det ødelagt (som eg ikkje kan hugse har skjedd) så får det så vere.

Brukar Milo. Bunadstrøya legg eg i ein pose. Ulltøyet går på ullprogram i ein vaskemaskin av eldre modell - trur ikkje den er spesielt bra. Plagga blir nesten ikkje sentrifugert, så det blir som regel tørka flatt på stativ. Og ja, pysjane frå Nøstebarn er blitt meir tova enn dei var i utgangspunktet, men dei er berre blitt enda betre syns nå eg da. Koftene ser eg ingen forskjell på (veit ikkje kva garn det er). Ullundertøyet ser eg heller ingen forskjell på.

Såg de Newton på tv på søndag? Dama KOKTE ullgenseren sin, i ei gryte på kjøkkenet. I fleire timar. Den var like fin etterpå. Det som ødelegg ulla (og gjer at den krympar), er bevegelsen i trommelen. Då fatta eg poenget med "ullvugge" (eg har ikkje det da).

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 04:01   #104
Inka
New kid on the block
 
Inka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Innlegg: 860
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Så klart man kan koke ull. Og man kan bevege ull.
Men om man beveger varm (våt) ull... DA skjer magien.

__________________
Batman januar 2004.
Bulldosern mai 2009

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 06:31   #105
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Jeg har farget Nøstebarnplagg ved å koke dem i en gryte på ovnen. Det er helt riktig at det er bevegelsen (og at de gnis mot andre plagg) som eventuelt tover dem. Ingen av våre plagg er merkbart tovet eller slitt.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 08:43   #106
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg strikker en del Nøstebarnting og andre ting som kun tåler håndvask. Jeg ville blitt veldig lei meg om gavemottakerne ikke respekterte alle timene med arbeid og garnets kvalitet og vasket i maskin. Det synes jeg er dårlig gjort.

Jeg hadde nok blitt temmelig månebedotten om jeg fikk et nøstebarnplagg i gave, og giveren ble lei seg pga av måten jeg vasker det på, i all den tid jeg vasker det jeg selv har strikket i ullvugge også, og overhodet ikke kan se noen forskjell på det maskinvaskede og babyklæren som jeg vasket for hånd (da var jeg mer pysete). Jeg anser det som skånsom behandling, klærne varer i årevis.

(Bortsett fra ribbebuksa som lå sammenkrølla i det ene benet på dressen, da, og ble med på 40 grader med vanlig vaskemiddel. Den ble ikke like fin, kan man si)

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 09:15   #107
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Jeg vasker bunadsskjorte i maskin.

Jeg ville kanskje tenkt annerledes om jeg hadde hatt en skikkelig god ullvugge, men så lenge jeg ikke har det, så vasker jeg nøstebarntingene for hånd og det går kjapt. Jeg synes det er for dyre ting til å ikke stelle pent med dem.

En annen ting er at jeg er oppvokst med en skjødesløs mor som ikke behandler tøy pent, alt kokvaskes og sentrifugeres herfra til h...Ting blir unødig slitt i vask og fasongen ødelegges. Det har nok gjort at jeg er blitt mer forsiktig.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 09:19   #108
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg vasker bunadsskjorte i maskin.

Jeg ville kanskje tenkt annerledes om jeg hadde hatt en skikkelig god ullvugge, men så lenge jeg ikke har det, så vasker jeg nøstebarntingene for hånd og det går kjapt. Jeg synes det er for dyre ting til å ikke stelle pent med dem.

En annen ting er at jeg er oppvokst med en skjødesløs mor som ikke behandler tøy pent, alt kokvaskes og sentrifugeres herfra til h...Ting blir unødig slitt i vask og fasongen ødelegges. Det har nok gjort at jeg er blitt mer forsiktig.

Men jeg er 100% enig med deg i det utsagnet (uhevet), jeg bare opplever at vask på min maskin med ullvugge, er å stelle pent med de.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:50   #109
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.010
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Nei det gjør jeg ikke. Dvs ullribbbuksene går i maskina, men trøyene håndvaskes. Syns de blir så skeive i maskina

star er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no