Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Vasker du Nøstebarnklær o.l. i maskinen?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Se resultatene: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?
Ja 113 77,40%
Nei 17 11,64%
Egentlig ikke, men det hender 14 9,59%
Dustepoll 2 1,37%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-10, 13:53   #41
Myrull
i Morgentåkedalen
 
Myrull sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 547
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Har ikke nøstebarntøy til ungene, for jeg synes det er vanvittig overpriset.

Ull er ull.

(Har strengt tatt et ullfleecepledd fra nøstebarn, når jeg tenker meg om. Det vaskes i maskina på ullprogram med det jeg måtte ha i huset av ullvaskemiddel)

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 13:56   #42
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.415
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Ulla fra NB er ubehandlet, derfor tåler den mindre av "dårlig vaskemiddel" enn f.eks Janus o.l. Den skal også være varmere av den grunn, noe jeg tror stemmer. Men det kan jo være et salgstriks...

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 14:01   #43
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Ja, så absolutt. Da vi hadde mye Nøstebarn, hadde jeg ullvaskemiddel derfra. Nå har vi bare en sånn ullribbdress som begynner å bli gammel, den vaskes sjelden, men nå går den på Milo.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 14:06   #44
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Ja, har ny og god vaskemaskin, så det går helt fint. Bruker ullvaskemiddelet til Nøstebarn.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 14:11   #45
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Jeg syns nøstebarn er verdt pengene. Altså det er skummelt dyre ting der, men det er jo ikke SÅ mye dyrere enn janus f.eks.. Men jeg syns klærne kan brukes lengre og er mykere og bedre enn mye annet ulltøy. Så derfor syns jeg det er verdt pengene.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 14:17   #46
amelia
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 386
amelia er litt kulamelia er litt kul
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Vi vasker i maskinen på kaldt ullprogram, riktignok med Ulllrich vaskemiddel fra Nøstebarn. Det går helt strålende! Håndvask? Nei det orker vi ikke

amelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 14:30   #47
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jepp, Nøstebarn går på 30 grader og håndvaskeprogram.




()

Jeg vasker som regel for hånd, da.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 14:45   #48
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Jepp. 30 grader ullprogram, nøstebarnvaskemiddel. Det tover seg ikke i vask, men jeg har opplevd at det tover seg litt i bruk, dvs hvis barnet blir fuktig ytterst på ermene eller er svett og vrir seg i senga med ullfrottepysj på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 16:05   #49
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av Myrull, her.

Har ikke nøstebarntøy til ungene, for jeg synes det er vanvittig overpriset.

Ull er ull.

(Har strengt tatt et ullfleecepledd fra nøstebarn, når jeg tenker meg om. Det vaskes i maskina på ullprogram med det jeg måtte ha i huset av ullvaskemiddel)

Hele poenget med ubehandlet ull er at man kan bruke det i mange uker uten å vaske det. Så hvis man vasker etter en dags bruk, er det ikke noe poeng å kjøpe det.

Det var en som skrev om man skulle vaske Janus med annet vaskemiddel enn Milo. Det trengs ikke. Behandlet ull har fått trukket ut all lanolin ved hjelp av kjemilkalier osv, så den kan jo vaskes på høy temperatur, men trenger ikke noe tilførsel av lanolin eller fett pr vask.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 17:40   #50
Tito
I gapestokken
 
Tito sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.471
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Ja, på ullprogram går det helt fint.

__________________
A mother who radiates self-love and acceptance actually vaccinates her daughter against low self-esteem.
- Naomi Wolf
Tito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 17:42   #51
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!
 
Lykketrollet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.481
Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Her vaskes nøstebarn i maskin med ullvugge. Har ikke turt å sentrifugere dem da, går det bra på 400 omdreininger?
Før vi fikk ullvuggemaskin vasket jeg det for hånd.

Vasker med nøstebarns ullsåpe.

__________________
Fire skatter født 05, 07, 11 og 16.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 18:07   #52
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Tror vår maskin har 700 omdreininger på håndvaskeprogrammet, og det har nå foreløpig gått bra. :datapunkt:

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 18:12   #53
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Hele poenget med ubehandlet ull er at man kan bruke det i mange uker uten å vaske det. Så hvis man vasker etter en dags bruk, er det ikke noe poeng å kjøpe det.

Det var en som skrev om man skulle vaske Janus med annet vaskemiddel enn Milo. Det trengs ikke. Behandlet ull har fått trukket ut all lanolin ved hjelp av kjemilkalier osv, så den kan jo vaskes på høy temperatur, men trenger ikke noe tilførsel av lanolin eller fett pr vask.

det er ganske fantastisk. Storesøster har endel tisseuhell og nøstebarnbuksene hennes(ribbestrikket) trengs utrolig nok ikke vaskes gang på gang. Bare henger dem på badet og de renser seg selv over natten. høres ekkelt ut sikkert, men de lukter ikke ekkelt en gang.. de lukter som ny etter å ha hengt og luftet seg.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 18:13   #54
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Jeg vasker på ullprogram, 800 omdreininger sentrifuge , med parfymerfri milo og lanolin i skyllemiddelskuffen (altså, ikke milo med lanolin, men ullkur fra nøstebarn)

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 18:15   #55
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg vasker på ullprogram, 800 omdreininger sentrifuge , med parfymerfri milo og lanolin i skyllemiddelskuffen (altså, ikke milo med lanolin, men ullkur fra nøstebarn)

Og så vasker jeg det kanskje bare en gang i mnd, selv om hun kun bruker ull hele vineeren. Det funker med annen ull også, altså, om du setter inn med lanolin blir den selvrensende.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 18:30   #56
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Ja, i Miele-maskinens ullprogram, 30 grader, med Nøstebarn-vaskemiddel.

Samme her.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 18:37   #57
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Man trenger nesten aldri vaske Nøstebarn-ting. Vi lufter over natten og bytter på bodyene og undertrøyene. Vi vasker bare når det er kommet flekker på tøyet. Vi pleier å bruke Nøstebarn innerst og noe annet utenpå.

Jeg synes ikke det er spesielt overpriset i forhold til hvor varmt og godt det er, at det er ubehandlet ull og produsert i høykostland. Billige klær har også en pris, ofte i form av utbytting av arbeidere som koster ganske mye rent moralsk. Uten at det betyr at jeg ikke er medskyldig med klær fra billigmerker i huset.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 19:58   #58
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.741
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Ja, det gjør jeg med Nøstebarn såpe og på ullprogram såklart.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 20:24   #59
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.011
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Ja, hele tiden. Ullprogram, kaldt, og med Milo. Like fint etter ørten vask.

PS høres ut som jeg vasker dem ofte, men det gjør jeg ikke. Kun ved flekker og tisseuhell. Klærne går i arv hos søsknene her, og vi bruker nesten KUN nøstebarn hele vinteren.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-10, 20:31   #60
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.900
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasker du Nøstebarnklær o.l i maskinen?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Og med milo, ja. :vill og gal:

Samme her Ikke har det blitt stygt heller. Løvemannen ødela en nøstebarn ullfleecedress, men den ble ikke vasket på 30 graders ullprogram.....

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no